Pe 16 noiembrie, bucureștenii sărbătoresc Ziua Metroului. Asta pentru că pe 16 noiembrie 1979, între stațiile Timpuri Noi și Semănătoarea (acum Petrache Poenaru), a circulat primul tren din subteranele Capitalei. La 41 de ani de la acest eveniment, Club Feroviar a stat de vorbă cu artizanul metroului bucureștean, Octavian Udriște, dar și cu alți foști directori generali ai Metrorex.
Adrian Bărbulescu
Data de 16 noiembrie 1979 marchează începerea exploatării metroului din București. În acea zi, din Depoul Ciurel a plecat spre stația Semănătoarea (azi Petrache Poenaru) primul tren de metrou. Pe parcursul celor 8,1 km, cât măsura primul tronson al Magistralei 1, erau șase stații – Semănătoarea, Grozăvești, Eroilor, Izvor, Piața Unirii, Timpuri Noi – plus un depou.
Până la data de 19 decembrie 1979, când a fost oficial tăiată panglică de inaugurare a metroului de către dictatorul Nicolae Ceaușescu, acesta a circulat cu călători, fiind singurul metrou din lume care în perioada de probe a funcționat în acest mod, potrivit informațiilor de pe site-ul oficial al Metrorex, preluate din volumul “Metroul românesc și metrourile Terrei”, autor Ilie Tănăsache, Editura Vox 2000, București, 2009.
Ziua Metroului. Octavian Udriște: ”A venit lumea ca la urs”
Punerea în exploatare a primului tronson al metroului bucureștean s-a făcut prin semnăturile date de Florin Tănăsescu, directorul ICPE, și Octavian Udriște, șeful Serviciului de Material Rulant, actualmente președintele onorific al Club Feroviar.
”Era într-o sâmbătă și a venit lume ca la urs, toată lumea voia să vadă metroul. În prima zi au fost transportați 175.000 de călători”, își amintește acum Octavian Udriște. El a precizat că, inițial, inaugurarea fusese prevăzută pemtru 1 Mai, apoi pentru 23 August, dar nu s-a realizat. ”Apoi, în noiembrie, era nu știu ce congres al partidului și a fost pus în funcțiune. Am redus viteza de la 80 la 65 (kilometri pe oră – n.red.) și i-am dat drumul. Am făcut și eu un pic pe mecanicul ajutor, că nu era personal, se depășeau turele. Abia pe 19 decembrie a venit Ceaușescu”, a declarat Octavian Udriște pentru Club Feroviar.
Cel pe a cărui semnătură s-a făcut punerea în exploatare își amintește că indicațiile de la partid au fost ca metroul să fie 100% românesc: ”Nu ne-a lăsat să importăm nimic și s-a cam făcut cu nechezol, mai ales la trenuri. Dar a ieșit bine în final și este o realizare cu care ne mândrim și acum”.
Gheorghe Udriște: mecanicii au venit de la CFR
Un alt om a cărui activitate profesională se suprapune și se confundă cu cea a metroului bucureștean este Gheorghe Udriște, în două rânduri director general al Metrorex.
”Eram angajat la metrou din martie 1978. Îmi amintesc că atunci (pe 16 noiembrie 1979 – n.red.) erau mii de oameni, nici nu se putea intra. Șefii de compartimente și mecanicii proveneau de la CFR, apoi au început școli speciale pentru mecanici și școli de pregătire pentru diverse meserii – electricieni, SCB, energeticieni, mișcare, comercial”, a declarat Gheorghe Udriște pentru Club Feroviar.
Liviu Șoavă: ”M-au impresionat primele două luni lucrate la Metrou”
Un alt fost director general al Metrorex, Liviu Șoavă, nu era angajat al Metroului atunci când a fost pus în funcțiune sistemul de transport subteran din Capitală.
”În 1979, la inaugurare, eram în Armată. M-am angajat în 1989, după stagiul pe care l-am făcut la Brașov. Cel mai mult m-au impresionat primele două luni de zile, când am fost într-un fel de stagiu, ca să cunosc mai bine Metroul. Eu urma să lucrez într-un depou, ca inginer, dar am fost băgat inițial în acest stagiu”, spune acum Liviu Șoavă.
El rememorează cei peste 20 de ani lucrați la metroul bucureștean și spune că ”au fost momente deosebite, și bune și mai puțin bune. Te marchează în carieră și în experiență”.
Marius Lăpădat își amintește cu bucurie de Ziua Metroului
Nici Marius Lăpădat, alt fost director general al Metrorex, nu era angajat la Metrou atunci când s-a pus în funcțiune.
El s-a angajat aici abia în 1990, dar își amintește cu plăcere momentele pe care le-a petrecut ca salariat al Metrorex, dar mai ales de Ziua Metroului: ”M-a impresionat punerea în circulație a noilor trenuri Bombardier. Dar momentele pe care mi le aduc aminte cu cea mai mare plăcere sunt sărbătorile pe care le făceam cu sindicatele, cu angajații. Erau cele mai emoționante momente. Întotdeauna mi-a plăcut să lucrez cu oamenii și tot timpul relația mea cu Sindicatul din Metrou a fost una foarte bună”.
Gabriel Mocanu: ”Prima oară am mers cu metroul în 1980 sau 1981”
Amintiri plăcute are și actualul director general al Metrorex, Gabriel Mocanu. ”M-am angajat la Metrou în 1994, dar îmi aduc aminte, copil fiind, de imaginile difuzate la televizor în 1979 cu punerea în exploatare”, a declarat el pentru Club Feroviar.
”Am mers pentru prima oară cu metroul în 1980 sau 1981, între Piața Unirii și Grozăvești”, a continuat Gabriel Mocanu. El spune că în atâția ani lucrați la metrou a acumulat amintiri plăcute și realizări deosebite: ”Metroul mi-a devenit a doua familie”.
Actualul director general al Metrorex spune că momentele din cariera sa de la metrou pe care și le amintește cu cea mai mare plăcere au fost punerea în funcțiune a sistemului automat de taxare, fiind tehnician la vremea respectivă, apoi primul sistem de televiziune cu circuit închis și faptul că în 2008 a călătorit cu primul tren de probă între Nicolae Grigorescu și Anghel Saligny.
”Îmi amintesc cu plăcere și când a început extinderea către Străulești, ca director de Infrastructură, și în acest an, când am pus în funcțiune primul tronson al Magistralei 5”, a concluzionat directorul general al Metrorex.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail