Consiliul Feroviar a dat recent publicității Monitorul Feroviar, document ce include un capitol dedicat evoluției transportului feroviar de marfă în 2023, primul an de declin în sector, anterior continuării acestei tendințe în 2024, an caracterizat de măsuri nepopulare ale CFR SA, printre care creșterea TUI.
Dimensiunea pieţei
În anul 2023 veniturile realizate de OTF din activitatea de transport feroviar de marfă au înregistrat o creștere cu 12,4% comparativ cu anul 2022.
Pe ansamblul pieței s-a observat în 2023 o creștere de 12,4%. De asemenea, din analiza indicatorilor furnizați de OTF de marfă s-a observat că principalii jucători (CFR Marfă, GFR și DB Cargo) și-au păstrat relativ constant cotele de piață, notează Consiliul în Monitorul Feroviar 2022-2023.
În urma analizei indicatorului parcursul de exploatare al mărfurilor, în perioada 2022-2023, pe ansamblul pieței, acest indicator a înregistrat o scădere cu 4,25%. De asemenea, ca urmare a analizei indicatorului, în mişcarea trenurilor în trafic naţional şi internaţional, exprimat în tren-km, s-a constatat o scădere cu 5,75% pe ansamblul pieței.
Materialul rulant
Din informaţiile analizate pentru perioada de referință 2022-2023 se constată o uşoară scădere a numărului de locomotive diesel şi o creștere a celor cu propulsie electrică. Astfel, la finalul anului 2023, scăderea numărului de locomotive diesel a fost de aproximativ 1,5% comparativ cu anul precedent, în timp ce numărul locomotivelor electrice a crescut cu aproximativ 3%. Pentru aceeaşi perioadă analizată, se observă o scădere cu aproape 13,4% a parcului de vagoane aflat în exploatarea OTF.
În ceea ce privește investiţiile OTF de marfă în material rulant, s-a observat că în anul 2023 au fost achiziționate 52 de locomotive și 336 de vagoane.
Opt din zece locomotive mai vechi de 30 de ani
În anul 2023, din totalul parcului de locomotive electrice, peste 81% sunt mai vechi de 30 de ani. În ceea ce privește locomotivele diesel, acestea sunt mai vechi de 30 de ani în proporție de peste 96% din totalul parcului existent. O situaţie mai bună se înregistrează în cazul parcului de vagoane. Astfel, în acelaşi an, din totalul vagoanelor, sub 1,5% sunt vagoane noi, aproape 12% sunt vagoane cu o vechime între 10 şi 30 de ani și peste 86% sunt vagoane cu o vechime de peste 30 de ani.
Conform datelor furnizate de OTF de marfă, în anul 2023 comparativ cu anul precedent, s-a înregistrat o scădere cu aproximativ 6% a mărfurilor transportate pe calea ferată.
Mărfuri transportate
Din informațiile deținute, se constată că în anul 2023 comparativ cu anul 2022 s-au înregistrat scăderi în ceea ce privește cantitatea de materiale de construcții transportate pe calea ferată (27%), materii prime (24%) și alte materiale (6%). La cereale s-a înregistrat o creștere cu 18%, în timp ce cantitatea de produse petroliere transportate pe calea ferată s-a menținut constantă.
Direcții de acțiune identificate
În încheierea raportului, Consiliul face câteva recomandări:
- alocarea sumelor necesare lucrărilor de întreținere, reparație și modernizare a infrastructurii feroviare, în vederea creșterii vitezei de circulație pe calea ferată și scurtării timpilor de transport;
- investiții în infrastructura feroviară pentru readucerea infrastructurii la parametrii de performanţă proiectaţi iniţial;
- creșterea gradului de electrificare a rețelei feroviare și finalizarea implementării Sistemului de telegestiune a energiei electrice, care va contribui la:
- posibilitatea selectării, de către OTF, a furnizorului de energie electrică pentru tracţiune pe baze concurenţiale;
- exploatarea eficientă a energiei electrice de tracţiune;
- reducerea costurilor cu dezechilibrele apărute între consumul planificat şi cel realizat;
- asigurarea eficientă a interoperabilității cu rețelele feroviare din țările vecine, în special pe coridoarele de marfă RFC 7 și RFC 9;
- necesitatea întreţinerii permanente a infrastructurii feroviare și eliminarea restricţiilor de viteză existente pe rețeaua feroviară;
- creşterea calității serviciilor oferite solicitanților de către administratorul infrastructurii, gestionarii de infrastructură feroviară și de operatorii infrastructurilor de servicii;
- eficientizarea societăților din sectorul transportului feroviar prin reducerea costurilor de exploatare;
- monitorizarea, de către CFR SA, a performanței activităţii gestionarilor de infrastructură feroviară, în legătură cu rețeaua gestionată, în baza unor indicatori specifici de performanță și monitorizare;
- internalizarea costurilor externe generate de transportul rutier, astfel încât să existe un mediu concurențial echitabil între transportul rutier și cel feroviar.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail