Site logo
45 de ani de metrou în București. Nici acum nu este onorată memoria lui Octavian Udriște
19 noiembrie 2024
45 de ani de metrou stația de metrou Octavian Udriște45 de ani de metrou stația de metrou Octavian Udriște

Azi se împlinesc 45 de ani de când Capitala României are transport cu metroul. De fapt, s-au împlinit în urmă cu trei zile, dar asupra acestui aspect vom reveni mai jos. Și nu mai sunt nici trei luni până când vom comemora un an de la trecerea în neființă a inginerului Octavian Udriște, cel care pe bună dreptate este considerat părintele metroului bucureștean. Nici acum numele stației ”Timpuri Noi” de pe Magistrala 1 nu a fost schimbat în ”Octavian Udriște”.

”Astăzi, Metrorex sărbătorește 45 de ani de când primul tren de metrou a circulat pe traseul inaugural Timpuri Noi-Semănătoarea. Acest moment a marcat începutul unei noi ere în transportul urban din București, metroul devenind rapid un simbol al modernizării și al mobilității eficiente. În decursul acestor patru decenii și jumătate, rețeaua de metrou s-a extins constant, ajungând astăzi la 64 de stații și 5 magistrale, fiecare contribuind la conectarea mai bună a orașului. Mulțumim tuturor celor care, prin muncă și dedicare, angajați și colaboratori deopotrivă, au pus bazele și au dezvoltat acest mijloc de transport esențial pentru bucureșteni. Totodată, le mulțumim călătorilor care, zi de zi, aleg călătoria cu metroul. La mulți ani, Metrorex! Să continuăm să scriem împreună povestea metroului bucureștean!”, se arată în mesajul postat pe site-ul oficial al Metrorex.

Urăm și noi La mulți ani tuturor angajaților Metrorex și conducerii societății, dar nu putem să nu amintim de o datorie rămasă neonorată. În vreme ce stația ”Semănătoarea” și-a lepădat de mult numele din perioada comunistă (acum se numește ”Petrache Poenaru”), nu același lucru se poate spune și despre ”Timpuri Noi”. La fel ca uzina de utilaje agricole Semănătoarea, nici fabrica Timpuri Noi nu mai există de foarte mult timp, peisajul industrial lăsând locul dezvoltărilor imobiliare. Numele comunist a rămas însă pe harta Metrorex și pe indicatoarele din stație.


reconversie profesională la Tarom cursuri de calificare la CENAFER angajări la Thales Systems


CA al Metrorex a votat schimbarea denumirii stației din ”Timpuri Noi” în ”Octavian Udriște”

În luna septembrie a anului trecut, membrii Consiliului de Administrație al Metrorex, la propunerea președintelui de la acea vreme Mihai Barbu, au votat în unanimitate schimbarea denumirii stației de metrou din ”Timpuri Noi” în ”Octavian Udriște”. Decizia era motivată prin faptul că actuala denumire a stației a fost asociată cu platforma industrială omonimă, care nu mai există de ani buni.

De asemenea, în motivarea Hotărârii CA se menționa ”activitatea profesională de excepţie în domeniul feroviar a domnului Octavian Udrişte (specialist în domeniui feroviar, recunoscut la nivel internațional), precum şi implicarea în construirea şi dezvoltarea metroului bucureştean, fiind unul dintre factorii decisivi în punerea în funcţiune în 1979 a metroului bucureștean”.

Contestatarii de pe internet

Numai că decizia CA a fost combătută vajnic pe Facebook de mulți ”oameni noi”, mulți dintre ei tineri, care nu au trăit în perioada comunistă, dar care au metehne din acea eră.

A apărut chiar și o petiție, care (culmea!) a fost semnată de foarte mulți oameni. Principalele ”argumente” ale lor erau că ”Timpuri Noi există în memoria colectivă a bucureștenilor” și că nu se poate denumi o stație cu numele cuiva care este încă în viață.

Chestiunea cu ”memoria colectivă” este mai mult decât discutabilă. Pe principiul ăsta, și Bulevardul Victoria Socialismului făcea parte din aceeași memorie colectivă, ba chiar mult mai răspândită. Nici Casa Poporului nu se mai numește la fel, iar numele Bulevardului Leontin Sălăjan a fost schimbat în Nicolae Grigorescu. Exemple sunt multe.

Între timp, a doua obiecție ridicată de cei mânioși nevoie mare nu mai are obiect. În luna februarie a acestui an, inginerul Octavian Udriște, cel care a fost și președintele onorific al Club Feroviar, ne-a părăsit trupește. Rămâne alături de noi sufletește.

Doar o plăcuță onorifică

Numai că răul făcut pe internet a stopat inițiativa de a redenumi stația. Oficialii pesediști de la Ministerul Transporturilor s-au speriat (în apropierea stației s-a produs tragedia de la Colectiv) și au lăsat Hotărârea CA doar pe hârtie.

Stația ”Timpuri Noi” a rămas cu același nume și doar plăcuța onorifică montată acolo pe 21 septembrie 2023 amintește de contribuția pe care a avut-o marele inginer (la propriu și la figurat) în introducerea transportului subteran în București. La montarea plăcuței a fost prezent inclusiv Octavian Udriște. Și totul a rămas în coadă de pește.



45 de ani de metrou – pe 16, nu pe 19 noiembrie

De fapt, data 16 noiembrie 1979 este cea la care a început exploatarea metroului din București. În acea zi, din Depoul Ciurel a plecat spre stația Semănătoarea (azi Petrache Poenaru) primul tren de metrou. Cei 45 de ani de metrou ar fi trebuit marcați deci acum trei zile.

Pe parcursul celor 8,1 km, cât măsura primul tronson al Magistralei 1, erau șase stații – Semănătoarea, Grozăvești, Eroilor, Izvor, Piața Unirii, Timpuri Noi  – plus un depou. Până la data de 19 decembrie 1979, când a fost oficial tăiată panglică de inaugurare a metroului de către dictatorul Nicolae Ceaușescu, acesta a circulat cu călători, fiind singurul metrou din lume care în perioada de probe a funcționat în acest mod.

Punerea în exploatare a primului tronson al metroului bucureștean s-a făcut prin semnăturile date de Florin Tănăsescu, directorul ICPE, și Octavian Udriște, șeful Serviciului de Material Rulant. ”Era într-o sâmbătă și a venit lume ca la urs, toată lumea voia să vadă metroul. În prima zi au fost transportați 175.000 de călători”, își amintea acum câțiva ani Octavian Udriște. El preciza că, inițial, inaugurarea fusese prevăzută pentru 1 Mai, apoi pentru 23 August, dar nu s-a realizat. ”Apoi, în noiembrie, era nu știu ce congres al partidului și a fost pus în funcțiune. Am redus viteza de la 80 la 65 (kilometri pe oră – n.red.) și i-am dat drumul. Am făcut și eu un pic pe mecanicul ajutor, că nu era personal, se depășeau turele. Abia pe 19 decembrie a venit Ceaușescu”, declara Octavian Udriște pentru Club Feroviar.

Cel pe a cărui semnătură s-a făcut punerea în exploatare își amintea că indicațiile de la partid au fost ca metroul să fie 100% românesc: ”Nu ne-a lăsat să importăm nimic și s-a cam făcut cu nechezol, mai ales la trenuri. Dar a ieșit bine în final și este o realizare cu care ne mândrim și acum”. Trenurile produse de Întreprinderea de Vagoane Arad (acum Astra Vagoane Călători) circulă și acum pe Magistrala 4.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share