Descriere
“ORIENT-EXPRESS”- TRENUL LEGENDA AL EUROPEI
Desi i-au fost dedicate numeroase carti, parcursul sau prin Romania a fost tratat, pana acum, destul de sumar, si este meritul istoricului feroviar Ilie Popescu de a aduce in fata publicului larg, in doua volume, multe date inedite legate de eforturile statului roman de a mentine si dezvolta in reteaua CFR acest tren cat si a alte ramuri noi. Daca in perioada 5 iunie 1883-august 1888, trenul «Orient-Express» a circulat doar pe relatia Paris Est-Munchen-Viena-Budapesta-Timisoara-Varciorova-Craiova-Pitesti-Bucuresti Nord-Bucuresti Filaret-Giurgiu-Smarda Port, de la 14 august 1888, prin inaugurarea noii rute terestre Paris Est-Viena-Budapesta-Belgrad-Sofia-Constantinopol, prin Serbia si Bulgaria, aveau sa existe doua ramuri concurente. Pentru a atrage traficul international, statul roman, in paralel cu realizarea legaturii feroviare Bucuresti Nord-Constanta Port (finalizata prin inaugurarea la 14/26 septembrie 1895 a complexului de poduri dunarene «Carol I» de pe relatia Fetesti-Cernavoda) a modernizat, cu mari eforturi bugetare, portul Constanta si a infiintat Serviciul Maritim Roman (S.M.R.) ale carui vapoare («lebedele albe ale Bosforului»), cele mai elegante din Marea Neagra, conduceau calatorii trenurilor de lux, pe relatia Constanta Port-Constantinopol Port, la Cornul de Aur. La initiativa Directiunii Generale CFR, statia Constanta Port avea sa devina statia finala, pentru parcursul romanesc, nu numai pentru trenul «Orient-Express» ci si pentru alte trenuri de lux prestigioase precum «London/Ostende-Constantza-Constantinople Express»(inaugurat la 12 noiembrie 1895) si «Berlin-Lemberg-Constantza»(inaugurat la 1 mai 1899).
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail