Demersurile pentru pentru rețeaua de tram-train Oradea intră într-o nouă etapă, după ce autoritățile locale au trimis cererea de finanțare.
Este vorba de proiectul ”Dezvoltarea Rețele de Tram-train Metropolitan Oradea”. Pentru prima oară, proiectul rețelei de tram-train din Oradea a fost anunțat la Conferințele Club Feroviar 2023 de la Poiana Brașov de către directorul general al Oradea Transport Local (OTL), Adrian Revnic, așa cum am scris la vremea respectivă.
La finele lunii iulie a acestui an, Consiliul Județean Bihor a semnat cu Compania Națională de Căi Ferate CFR SA protocolul pentru acest proiect. La vremea respectivă, președintele CJ Bihor, Ilie Bolojan, scria pe pagina sa de Facebook: ”Liniile de tramvai vor fi racordate cu cele de cale ferată, liniile vechi de cale ferată abandonate vor fi reabilitate și se va extinde transportul electric pe noi direcții, spre aeroport și spre Borș. Cu noile tram-trenuri ce vor fi achiziționate prin proiect, navetiștii vor putea călători în condiții foarte bune în anii următori”.
Tot atunci, Bolojan explica faptul că de la finalizarea studiilor de fezabilitate pentru fiecare tronson și până în prezent, pe parcursul a cinci luni, au fost parcurse următoarele etape:
– integrarea proiectelor și pregătirea aplicației de finanțare;
– realizarea studiilor de trafic;
– realizarea analizei cost-beneficiu;
– corelarea proiectului cu cel de electrificare a liniei de cale ferată Cluj Napoca-Oradea-Episcopia Bihor;
– avizarea soluțiilor propuse de Regionala CFR Cluj;
– verificarea proiectului integrat de către specialiștii CFR SA;
– analiza preliminară a proiectului de către consultanții desemnați să certifice aplicația de finanțare.
Proiectul va fi ajustat
În urma parcurgerii acestor etape, față de prezentarea inițială, se vor face mai multe ajustări. Cele mai importante sunt:
– Se va renunța la racordarea liniei de tramvai din Rogerius, de pe str. Corneliu Coposu, cu liniile de cale ferată din Gara Oradea. Actuala stație de tramvai de la gară, platoul dintre stație și Gara CFR Oradea vor funcționa integrat, ca un hub de transport;
– Se va realiza un pasaj rutier suprateran, pe centura Oradea, peste calea ferată ce leagă Oradea de Băile Felix. Fără acest pasaj, o cadență în creștere a tram-trenurilor pe această rută în anii următori ar genera blocaje în circulație pe cele patru benzi ale centurii Oradea;
– Linia spre Borș va fi prelungită până la intrarea în Sântion, în zona pasajului rutier al drumului expres;
– La capetele liniilor, spre Băile Felix – Cordău și spre Sântion – Borș, vor fi realizate spații de parcare pentru mașini și pentru biciclete.
Valoarea totală a proiectului este de peste 200 de milioane de euro, finanțarea fiind asigurată din fonduri europene.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail