Site logo
7 iunie 2021

Accidentul feroviar de la Golești de marțea trecută, când un automotor Desiro a rămas fără frâne și a depășit semnalul aflat pe poziția de oprire, pare a fi tras la indigo cu un altul, produs în iunie 2017. Tot la Golești și tot cu o ”Săgeată  Albastră”. Singura diferență este că atunci garnitura a deraiat, iar acum nu. Însă ”firul roșu” care face ca cele două accidente să semene ca două picături de apă este mentenanța de mântuială pe  care o face operatorul feroviar de stat la cel mai modern material rulant din parcul să activ.

Adrian Bărbulescu

mecanicul trenului fără frâne tren fără frâne muncă la negru în Gara Golești

Pe scurt, pentru aducere aminte, marțea trecută, pe 1 Iunie 2021, trenul IR 1897 a plecat din București Nord la ora 18,30, cu destinația Craiova, via Pitești.

Numai că în zona gării Golești de pe secția 901, automotorul Siemens Desiro 2016 a rămas fără frâne, a depășit cu câteva sute de metri semnalul aflat pe poziția de oprire și a rupt un macaz. Mecanicul a reușit să înfrâneze garnitura abia după ce a reușit să ajungă la celălat post de conducere, fugind printre călătorii speriați.

Accidentul feroviar de la Golești, ediția 2017

”Accident feroviar: Un tren de călători a deraiat în judeţul Arges, după ce ar fi cedat frânele” – titra presa exact acum patru ani de zile, pe 7 iunie 2017.

Trenul IR 1872, care se deplasa la vremea respectivă dinspre Câmpulung către Goleşti, a deraiat la intrarea în staţia CF Goleşti. Mecanicul le-a povestit anchetatorilor că trenul a rămas fără frâne, a sărit peste un macaz şi a ajuns pe o linie de cale ferată închisă.

Din primele verificări făcute la fața locului, poliţiştii au stabilit că mecanicul trenului avea 51 de ani (deci cu state vechi în meserie), era din localitatea argeşeană Stolnici şi nu consumase băuturi alcoolice.

Cum descrie AGIFER  accidentul feroviar de la Golești din 2017

Pe 6 iunie 2018, la aproape un an de zile de la producerea accidentului, Agenția de Investigare Feroviară Română (AGIFER) finaliza Raportul de investigare în această speță.

Să vedem cum s-au desfășrat exact evenimentele. ”La data de 07.06.2017, în jurul orei 07:04, pe raza de activitate a Sucursalei Regionale CF Craiova, în staţia CFR Goleşti, pe linia nr.2, în circulaţia trenului de călători nr.1782 s-a produs depăşirea semnalului luminos de ieşire YII, care a avut indicaţia o unitatea luminoasă de culoare roşie cu semnificația de către automotorul Desiro 2053 urmată de deraierea acestuia de primele două boghiuri în sensul de mers. (…) Automotorul Desiro 2053 a deraiat de boghiul numărul 2 şi boghiul Jakobs (de sub articulaţie) în sensul de mers la km 100+100, rulând în stare deraiată circa 30 metri. Automotorul nu a suferit avarii semnificative”, se arată în documentul citat.

Cauzele producerii accidentului

Accidentul feroviar de la GoleștiTot în Raportul menționat se precizează și cauzele accidentul feroviar din 7 iunie 2017.

Raport AGIFER accident iunie 2017

”Cauza directă a producerii accidentului o constitue imposibilitatea adaptării vitezei vehiculului de către

operatorul uman în vederea opririi acestuia la linia nr.II, din cauza funcţionării necorespunzătoare a echipamentului de frână al automotorului”, se arată în document.

Această primă concluzie este mai mult decât evidentă, fiind intuită chiar de la momentul producerii accidentului. Să vedem însă cum s-a ajuns în această situație.

În continuare, în Raportul de investigare se precizează următoarele:

”Factori care au contribuit

  • întreținerea necorespunzătoare a automotorului~, fapt ce a condus la apariţia unor defecte în funcţionarea instalaţiei de frână în momentul efectuării operaţiilor de frânare a automotorului Desiro 2053;
  • menținerea în exploatare a automotorului Desiro 2053, după realizarea normei de timp pentru efectuarea reparațiilor planificate”.

Tot aici se menționează că nu au fost respectate de către CFR Călători prevederile Capitolului 3 – Norme pentru efectuarea reviziilor și reparațiilorplanificate ale vehiculelor feroviare și periodicitatea acestora (ciclul) din Normativul Feroviar 67- 006:2011 „Vehicule de cale ferata. Tipuri de revizii și reparații planificate. Normele de timp saunormele de kilometri parcurși pentru efectuarea reviziilor și reparațiilor planificate”, aprobat prinOrdinul Ministrului Transporturilor și Infrastructurii nr.315/2011 modificat și completat prin Ordinul MTI nr.1359/2012.

Remarul 16 Februarie a preluat reviziile la automotoarele Desiro

Oficialii de la AGIFER notează faptul că, după producerea accidentului din iunie 2017 de la Golești, s-a trecut la întocmirea unui nou caiet de sarcini pentru Serviciul de Revizie tip R8 la automotoarele Desiro SR 20 unde la capitolul “Lista lucrărilor ce se execută la revizia tip R8 la automotoarele Desiro SR 20D – revizie capitală” la punctul 14, subpunctul 14.4 calculator frână s-a introdus ”Se verifică funcţionarea calculatorului de frână, cu soft de diagnoză, şi dacă este cazul se înlocuiesc următoarele constatate defecte (cartele din calculatorul de frână): modul K2, MODUL K3-K4, modul K5, modul K7. Modul K8, modul K9, modul MVB, modul Sursă”.

”După întocmirea noului caiet de sarcini, s-a încheiat un nou contract cu SC Remarul 16 Februarie SA în vederea efectuării Serviciului de Revizie tip R8 la automotoarele Desiro SR 20D,  unde s-a întocmit o nouă Specificaţie tehnică pentru Serviciul de Revizie tip R8 la automotoarele Desiro SR 20D – Revizie Capitală”, se mai arată în Raport.

CITEȘTE și DOCUMENT Automotoarele sechestrate la Remarul: Cătălin Drulă, prins de Sindromul Stockholm

Revizii făcute de mântuială la firma lui Călin Mitică sau ”las’ că merge și așa” la CFR Călători

Nimeni nu vrea să se antepronunțe în legătură cu cauzele care au dus la producerea unui accident similar, în aceeași stație, la o distanță de patru ani de zile, având în vedere că investigația AGIFER este în curs de desfășurare.

Nu putem însă să nu observăm ceea ce este clar ca lumina zilei, și anume că, după ce Remarul 16 Februarie Cluj-Napoca, societate deținută de omul de afaceri Călin Mitică, a preluat reviziile la Desiro, o altă ”Săgeată Albastră” a CFR Călători a întâmpinat fix aceeași problemă, fix în același loc ca acum patru ani. Pe cale de consecință, se naște în mod firesc întrebarea: cum au fost făcute reviziile la Remarul?

Dacă automotorul avea revizia făcută, înseamnă că ea a fost făcută de mântuială. Dacă nu a fost trimis la revizie, atunci conducerea CFR Călători a repetat greșeala menționată de Raportul AGIFER din 2018. Oricum ar fi, cineva va trebui să plătească pentru modul în care s-a ajuns să fie puse în pericol siguranța feroviară și viețile oamenilor.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share