Site logo
13 noiembrie 2022

AFEt a scos la licitație „elaborare Temă de proiectare, Modernizarea si extinderea Centrului de Testari Feroviare de la Faurei”, depunerea ofertelor urmând să aibă loc în data de 21 noiembrie.

Anunțul a fost publicat în 4 noiembrie, urmând ca ofertele să fie depuse în 21 noiembrie. Valoarea estimată este de 150.000 lei, iar procedura este de tipul „cumpărare directă”.

Obiectul lucrărilor este „cresterea calitatii si capacitatii de testare a sistemelor, subsistemelor si elementelor constructive ale sistemului de transport feroviar”. Detalii suplimentare nu au putut fi găsite în SEAP, informații minime fiind disponibile pe situri de informații privind achizițiile publice precum licitatia.ro.

În Europa există patru astfel de centre de testare, cel de la Făurei fiind unul dintre cele mai mari din lume. Poziția sa geografică reprezintă principalul avantaj. De asemenea, perspectiva achizițiilor de vehicule feroviare noi pentru România efectuate prin ARF vine complementar avantajelor inelului, deoarece vor fi necesare teste.

Una dintre priorități ar fi creșterea vitezelor maxime oferite aici. Un astfel de inel poate fi considerat ca fiind eficient şi atractiv pentru solicitanți, dacă viteza de rulare permisă este de cel puțin 200 km/h. Deocamdată, inelul feroviar de încercări de la Făurei permite o viteză maximă de 200 km/h, viteza constructivă fiind cu 10% mai mare.

Calitatea ofertei pe care ar putea-o prezenta inelul ar crește, dacă prin investiții ar fi crescută viteza maximă de testare, la 250 km/h, de exemplu, spun reprezentanții autorității.

Sporirea vitezelor, obiectivul nr 1 

Lucrările necesar a fi efectuate privesc cam toate aspectele, potrivit informațiilor colectate anterior de către Club Feroviar. Este necesară înlocuirea de traverse şi de material mărunt de cale. În plus, trecerile la nivel care există pe inel trebuie fie sistematizate/automatizate, fie dotate cu alte sisteme suplimentare de siguranță, ca să nu mai vorbim de asigurarea gabaritului prin împrejmuire, precum și de iluminatul obligatoriu pe timp de noapte.

Practic, vorbim de o infrastructură de 200 km/h. Pentru a fi îndeplinite întocmai cerințele impuse de reglementări pentru o astfel de facilitate de testare, întregul inel feroviar ar trebui reabilitat. Ce anume presupune acest lucru? Pe lângă înlocuirea tuturor elementelor defecte sau uzate, calea de rulare trebuie supusă unor lucrări de anvergură, cum ar fi: ciuruirea prismei de piatră spartă, profilarea prismei, sudarea joantelor (dacă este cazul), riparea cadrului şine-traverse, nivelarea, retrasarea tuturor curbelor de racordare între porțiunile de aliniament cu cele în curbă, retrasarea curbelor de variație pentru supraînălțare, stabilizarea dinamică etc.

Fiind vorba despre o infrastructură de 200 km/h sau mai mult, precizia şi caracteristicile geometrice impuse căii de rulate sunt în concordanță cu această viteză. De aceea, nu se poate vorbi despre lucrări efectuate manual, indiferent de dotări sau de resursele umane şi financiare puse la dispoziţie. Astfel, se impune utilizarea la faţa locului a unor utilaje şi mașini grele de cale moderne, cum ar fi: excavator rutier-feroviar pentru lucrările ușoare, mașină de ciuruit piatra spartă, mașină de burat, ripat şi nivelat calea (fie pentru linie curentă, fie de tip specializat pentru schimbătoarele de cale – ambele tipuri putând fi utilizate eficient pentru întreg inelul), profilator, stabilizator dinamic etc.

În plus, sunt necesare şi unele reparații la rețeaua catenară aferentă inelului, fapt care ar impune alocarea unor alte categorii de utilaje şi resurse, în special drezine pentru intervenții IFTE. Lucrurile nu sunt simple din punct de vedere al dotărilor şi al echipamentelor necesare.

Inelul mic, repus în funcțiune

În interiorul inelului mare de la Făurei se află un inel mai mic. Din anumite motive, acesta nu a fost utilizat de o perioadă mare de timp. În vederea lărgirii gamei de teste care să poată fi efectuate la Făurei, ar fi oportună reabilitarea şi repunerea în serviciu inclusiv a acestui inel mic, precum şi a porțiunii de linie șerpuită, cu curbe şi contracurbe.

Pe lângă toate lucrările şi resursele logistice enumerate anterior, ar fi necesară reabilitarea clădirilor şi anexelor aferente inelului.

Valoarea necesară a investițiilor de făcut, probabil inclusiv din fonduri nerambursabile europene ar fi undeva în jurul sumei de 80 de milioane de euro, în condiţiile creșterii actuale a prețurilor.

O sumă mare? Nu şi față de câte venituri poate aduce inelul

Perspectivele unei astfel de investiții nu pot fi decât unele fericite. În anii în care Uniunea Europeană nu punea atât accent pe transporturile feroviare, Centrul de testare a adus an de an venituri mult mai mari decât cheltuielile implicate. De aici și profituri care ar face invidios orice investitor in industria feroviară.

În ultimii patru ani, Centrul a adus venituri totale de peste patru milioane de euro, respectiv de opt ori nivelul cheltuielilor de funcționare. În medie, veniturile anuale au fost de un milion de euro, iar profiturile de 867.000 de euro.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share