Site logo
12 septembrie 2022

Ministerul Transporturilor a prezentat o inițiativă legislativă ce prevede transformarea AFER și a ASFR în regii autonome.

Proiectul urmează celui de acum două săptămâni, proiect ce prevedea o spargere a AFER în două instituții distincte, și anume AFER și ONFR, pe de o parte și ASFR și OLFR, pe de altă parte.

Noul proiect prevede însă distinct transformarea AFER și ASFR în Regii. Proiectul prevede „Reorganizarea Autorității Feroviare Române – AFER și a Autorității de Siguranță Feroviară Română – ASFR ca regii autonome cu personalitate juridică distinctă, simplificarea circuitului birocratic, fluidizarea deciziei, independența în ceea ce privește organizarea și procesul decizional”.

Se prevede înființarea:

  • Autoritatea Feroviară Română – AFER, regie autonomă cu personalitate juridică în subordinea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, finanțată integral din venituri proprii, prin preluarea activităților și personalului aferent din cadrul Organismului Notificat Feroviar Român – ONFR, suplimentar față de activitățile desfășurate în prezent.
  • Autoritatea de Siguranță Feroviară Română – ASFR, regie autonomă cu rol de autoritate națională de siguranță, cu personalitate juridică, finanțată integral din venituri proprii, prin comasarea cu Organismul de Licențe Feroviare Român – OLFR și preluarea din cadrul AFER a activității, structurii de personal și patrimoniul aferent ASFR”.

Care sunt avantajele noii organizări

Dincolo de argumentele invocate mai sus, respectiv fluidizarea deciziei, simplificarea circuitului birocratic etc, este de așteptat ca nivelul de salarizare din AFER/ASFR să crească odată cu intrarea lor în categoria Regiilor. Tradițional, în România Regiile au salarizare mai bună decât sectorul de stat și, desigur, față de marea majoritate a mediului privat.

Surse din domeniu au explicat pentru Club Feroviar că recentele concursuri organizate la AFER pentru angajare de personal nu au dat rezultatele scontate, iar una dintre cauze a fost salarizarea mică oferită de instituție.

Dacă raportăm cheltuielile cu salariile din bugetul AFER la numărul de personal (45 de milioane de lei la 425 angajați) rezultă un salariu mediu net lunar în jurul a 5.000 de lei. Transformarea AFER/ASFR în regie ar putea duce la o decuplare a salarizării de sectorul public – instituțiile subordonate Ministeruli Transporturilor. Reversul medaliei este însă acela că noile regii vor fi obligate să își asigure singure veniturile, fapt care, de altfel, se întâmpla și până acum. Creșterile de taxe, tarife au fost unele dintre cauzele criticilor adresate de Patronatele Feroviare AFER.

Buget rectificat la AFER. Cinci milioane de lei în plus

Zilele acestea a fost publicat în Monitorul Oficial și bugetul rectificat al AFER. Capitolul de venituri are o creștere de cinci milioane de lei, sumă egală cu cea a cheltuielilor. Este de remarcat faptul că cheltuielile cu forța de muncă cresc cu un milion de lei, dar și că cele cu forța motrică, energia se triplează, respectiv de la 675.000 de lei la 2.100.000 de lei.

Ce funcții vor îndeplini cele două entități

Autoritatea de Siguranță Feroviară Română – ASFR va fi organismul tehnic specializat în domeniul feroviar care va îndeplini atribuțiile autorității naționale de siguranță.

Autoritatea de Siguranță Feroviară Română – ASFR va asigura respectarea condițiilor care trebuie să fie îndeplinite pentru asigurarea siguranței sistemului feroviar din România, referitoare la proiectarea, construirea, punerea în funcțiune, modernizarea, reînnoirea, exploatarea și întreținerea elementelor acestui sistem, precum și la calificările profesionale și condițiile de sănătate și de siguranță aplicabile personalului care contribuie la exploatarea și întreținerea sa.

Autoritatea de Siguranță Feroviară Română – ASFR, în calitate de autoritatea națională de siguranță, va fi independentă în ceea ce privește organizarea și procesul decizional de orice operator de transport feroviar, administrator/gestionar de infrastructură feroviară, solicitant sau entitate contractantă care atribuie contracte de servicii publice, potrivit legii.

Autoritatea Feroviară Română – AFER va fi organism de evaluare a conformității care va îndeplini atribuțiile de „organism notificat” și „organism desemnat” de către Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, pentru a fi responsabil cu activitățile de evaluare a conformității, inclusiv etalonare, încercare, certificare și inspecție.

Autoritatea Feroviară Română – AFER va fi independentă în ceea ce privește organizarea, structura juridică și procesul decizional, de orice operator de transport feroviar, administrator al infrastructurii, solicitant de certificare și entitate contractantă.

Citește și Ministerul Transporturilor reorganizează AFER să scape de infrigement

 

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share