Agenția de Investigare Feroviară Română (AGIFER) a stabilit din ce cauze s-a produs incendiul la automotoarele Malaxa de la Oradea din data de 1 septembrie 2023. Din fericire, niciun călător nu a fost rănit în urma acestui accident feroviar, pentru care responsabilă a fost găsită conducerea CFR Călători.
În urmă cu aproape un an, Club Feroviar anunța că la intrarea în stația Oradea Vest s-a produs un incendiu la trenul Regio 3111 Arad-Oradea, fiind afectate ambele automotoare. Acum, AGIFER a dat publicității Raportul de investigare a accidentului feroviar, din care vă prezentăm ce s-a întâmplat cu adevărat atunci și cine a fost de vină.
Cum au acționat mecanicul de locomotivă și șeful de tren
Să vedem întâi filmul evenimentelor din dimineața zilei de 1 septembrie 2023. Trenul de călători Regio 3111, operat de CFR Călători, a fost expediat din stația CFR Arad, la ora 03:35 și avea ca destinație stația CFR Oradea. Până la Hm Leș Bihor, trenul a circulat în bune condiții de siguranță.
Trenul a plecat din Hm Leș Bihor la ora 06:20 și după plecarea din stație șeful de tren s-a deplasat la postul din spate (cabina de conducere a automotorului 1008). După câteva secunde a simțit miros de fum, s-a uitat în cabina de conducere și a observat sursa producerii incendiului în partea dreaptă a sensului de mers din dreptul blocului de aparate electrice.
Șeful de tren s-a deplasat la mecanicul de locomotivă și i-a spus că automotorul din spate a luat foc. Mecanicul a frânat rapid trenul, care s-a oprit la km 108+200, după care a luat un stingător din postul de conducere activ (automotorul 1009), i-a cerut șefului de tren să coboare călătorii din automotoare și să apeleze serviciul unic de urgentă la numărul 112.
Mecanicul de locomotivă s-a deplasat către postul inactiv (automotorul 1008), și a acționat cu stingătorul în partea din spate a cabinei de conducere. După ce a golit primul stingător, mecanicul a încercat să intre în postul de conducere al automotorului 1008, dar nu a reușit din cauza flăcărilor. A revenit în postul activ de conducere, a luat alte stingătoare și s-a deplasat pe lângă automotor, unde a încercat să intervină cu stingătoarele din exteriorul automotorului în dreptul tabloului electric, de jos în sus.
Automotorul fusese pus în exploatare pe 29 aprilie 1942!
În momentul sosirii primului echipaj de pompieri, întregul automotor ardea cu flacără deschisă. Pentru stingerea incendiului au intervenit pompierii militari din cadrul Inspectoratului pentru situații de urgență ”Detașamentul 1 de pompieri Oradea”, acesta fiind lichidat la ora 09:50.
Cele două automotoare care au compus trenul de călători Regio nr.3111 au ars în proporție de 90%, fiind distrus aparatajul din ambele posturi de conducere. După declanșarea incendiului la trenul operat de CFR Călători a fost închisă linia curentă între haltele de mișcare Leș Bihor și Oradea Vest în intervalul orar 07:16 – 10:28. După localizarea și stingerea incendiului, în vederea eliberării liniei, cele două automotoare care compuneau trenul au fost manevrate în halta de mișcare Oradea Est, cu ajutorul locomotivei DA 1228, la ora 10:25. Ca urmare a acestui accident feroviar au fost înregistrate întârzieri în circulația a patru trenuri de călători, cu un total de 536 de minute.
Trenul de călători care a fost mistuit de flăcări a fost format din automotoarele nr. 9553978-1009-9 și nr. 9553978-1008-1, cu opt osii, 83 de tone brute și 46,4 metri. Automotorul 1008, produs de Uzinele Malaxa (în perioada comunistă rebotezate 23 August) fusese pus în exploatare la data de 29 aprilie 1942, deci la data producerii accidentului avea mai bine de 81 de ani!
Cele două automotoare au fost distruse aproape în totalitate
După ce am văzut cum s-au derulat evenimentele, să prezentăm ce au găsit la fața locului investigatorii AGIFER.
Cuplul format din cele două automotoare cuplate a fost afectat termic în totalitate de la nivelul podelei în sus. Cablurile de conexiune ale bateriilor de acumulatori nu prezentau urme de arc electric și nici de afectare termică. În schimb, blocul aparatelor era distrus în totalitate, acesta prezenta urme clare de scurt circuit și punere la masă între conductorii electrici aflați sub tensiune și carcasa metalică a blocului electric.
În compartimentul motor și în zona boghiului, cablajul de comandă al motorului diesel și al cutiei de viteze a ars complet, electromotorul, alternatorul și turbosuflanta au fost afectate termic în proporție de 100%, motorul diesel a fost și el afectat termic, ca de altfel și radiatorul Intercooler. Instalația IVMS a fost distrusă în timpul incendiului și din această cauză nu au putut fi recuperate și descărcate datele înregistrate.
Incendiul la automotoarele Malaxa s-a produs din cauza neefectuării reparației planificate
În final, să vedem ce au stabilit inspectorii AGIFER cu privire la cauzele producerii accidentului feroviar de la Oradea.
În Raportul de investigare se arată faptul că, potrivit NF 67, automotorul care a luat foc în acea dimineață trebuia să mai efectueze o reparație planificată cel mai târziu în anul 2016. ”Având în vedere că la automotor nu s-a efectuat o astfel de reparație, conform aceluiași normativ, aceasta trebuia retras din serviciu începând cu luna martie a anului 2016, deoarece, conform aceluiași normativ, avea norma de timp pentru efectuarea unei reparații planificate, depășită. Conform ST 26, în ceea ce privește cablajul automotorului, lucrări de aspectarea izolației pentru depistarea cablurilor defecte, înlocuirea cablajului deteriorat, măsurarea rezistenței de izolație și fixarea mecanică a cablurilor, se efectuează cu ocazia reparațiilor planificate de tip RR sau RG. Retragerea din serviciu și îndrumarea pentru efectuarea unei reparații planificate, era obligația deținătorului automotorului, respectiv a managementului SNTFC, așa cum derivă și din Certificatul de entitate responsabilă cu întreținerea deținut. De asemenea, managementul SNTFC trebuia să se asigure că automotorul implicat în accident nu va fi utilizat în circulația trenurilor de călători, după depășirea normei de timp pentru efectuarea unei reparații planificate”, se arată în document.
CFR Călători ar fi trebuit să retragă din serviciu automotorul repectiv
În continuare, se arată că, din această cauză, responsabilii operatorului feroviar de stat au fost implicați din punct de vedere al siguranței, prin rolul lor în gestionarea lucrărilor de întreținere a automotorului și de identificare, analizare și estimare a tuturor riscurilor asociate operațiunilor feroviare.
”Conform procedurilor operaționale deținute, retragerea din serviciu a automotorului, respectiv neutilizarea acesteia în circulația trenurilor după depășirea normei de timp pentru efectuarea reparațiilor planificate, trebuia dispusă de SNTFC. În urma verificărilor efectuate atât la automotorul implicat, cât și la alt automotor din această serie, comisia de investigare a constatat că, în circulația trenului nr. 3111, cablurile electrice aflate sub tensiune din blocul aparatelor electrice (tabloul de siguranțe și relee electrice) din postul de conducere inactiv, au făcut scurt circuit între ele, precum și puneri la masă între cablurile electrice cu izolația deteriorată și carcasa metalică a blocului aparatelor, cabluri a căror izolație și-a pierdut caracteristicile dielectrice și mecanice în timp, fiind supuse o perioadă îndelungată la vibrații puternice în condiții de variații mari de temperatură, specifice utilizării în domeniul tracțiunii fără a fi verificate/înlocuite la intervalele de timp stabilite. În opinia comisiei de investigare, arcurile electrice produse între cablurile din interiorul blocului aparatelor electrice, precum și între cabluri și carcasa metalică a blocului aparatelor electrice ca urmare a deteriorării izolației cablurilor, a reprezentat după toate probabilitățile, o condiție care, dacă ar fi fost eliminată, ar fi putut împiedica declanșarea incendiului și, în consecință, reprezintă factorul cauzal al producerii accidentului”, se mai menționează în documentul citat.
CITEȘTE și CFR Călători vrea să vândă la fier vechi automotorul Malaxa cuprins de flăcări în Bihor
Un alt incendiu se produsese la același tren în 2020
Mai mult, tot aici se precizează faptul că neefectuarea reparațiillor planificate ”constituie o omisiune care ar putea duce la producerea unor accidente sau incidente similare în viitor și, prin urmare, acesta reprezintă un factor sistemic al producerii accidentului investigat”.
În acest sens, să mai notăm în final faptul că, cu trei ani înainte, mai exact la data de 23 martie 2020, același tren de călători Regio 3111 a luat foc între staţiile CFR Utvinişu Nou şi Sântana. Atunci incendiul a izbucnit la automotorul nr.1017 din seria AM 1000, aflat al doilea în compunerea primului cuplu dintre cele două care formau trenul.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail