Vechimea foarte mare a unor automotoare aflate în circulație pe rețeaua feroviară din România combinată cu reparațiile de mântuială făcute la acestea constituie o combinație incendiară la propriu. Și nu se întâmplă doar la CFR Călători, cu automotoarele Malaxa, ci și la unii operatori privați. AGIFER a finalizat recent Raportul de investigație privind un incendiu la Regio Călători, între haltele de mișcare Periam și Zădăreni, care s-a produs în toamna anului trecut.
Accidentul feroviar a avut loc pe 4 noiembrie 2023, pe raza de activitate a Sucursalei Regionale de Căi Ferate Timișoara, prin declanșarea unui incendiu la vagonul motor AMX nr. 95539970533 – 9 din trenul de călători Regio nr. 11160 operat de Regio Călători, așa cum se precizează în document.
Să vedem mai întâi cum s-au petrecut lucrurile, în succesiunea lor cronologică. La data menționată, la ora 04:47, trenul format din automotorul AMX 4533, a fost expediat din stația CFR Sânnicolau Mare către stația CFR Arad.
Conducerea automotorului s-a făcut de la postul 2 de conducere al AMX 4533 de către un mecanic de locomotivă autorizat, care îndeplinea funcția de mecanic asistent în vederea autorizării în sistem simplificat. Mecanicul asistent era supravegheat de către un mecanic formator care era poziționat în același post de conducere.
Garnitura a circulat fără probleme până la plecarea din halta Felnac, când s-a oprit necomandat motorul diesel Tedom și s-au aprins lampa roșie (cu semnificația motor diesel oprit) și lampa galbenă (cu semnificația avarie la instalația de 24 V) care se aflau pe pupitrul de conducere. Mecanicul formator a preluat conducerea trenului și l-a trimis pe mecanicul asistent în celălalt capăt al automotorului, la postul 1 de conducere, pentru a prelua informațiile redate de lămpile de avarie, care se aflau numai acolo.
Incendiu la Regio Călători. Mecanicii au încercat să stingă focul, fără succes
”Mecanicul asistent a traversat mai întâi vagonul remorcă, după care a traversat vagonul motor, unde a simțit un miros vag de fum, iar când a ajuns în postul 1, a văzut prin parbriz faptul că pe terasament rămâneau materiale aprinse căzute de sub tren. Mecanicul asistent a anunțat prin stația RTF pe mecanicul formator despre faptul că exista un incendiu, iar mecanicul formator a oprit trenul într-un loc unde să aibă acces pompierii. După oprirea trenului, cei doi mecanici au verificat din exterior trenul și au constatat că erau flăcări deasupra motorului Tedom. Șeful de tren a evacuat călătorii din tren, după care personalul de exploatare a intervenit cu stingătoarele din dotare pentru stoparea incendiului. Intervenția personalului de exploatare nu a reușit să localizeze incendiul, motiv pentru care au sunat la serviciul național unic pentru apeluri de urgenţă la nr. 112”, se arată în Raport.
În scurt timp au intervenit pompierii arădeni, care au reșit să stingă focul la ora 6:50. AMX 533-9 a ars în proporție de aproximativ 5%, fiind afectate cabluri electrice și motorul Tedom. Valoarea estimativă totală a daunelor materiale a fost de 47.033 de lei.
CITEȘTE și AGIFER a stabilit de ce s-a produs incendiul la automotoarele Malaxa de la Oradea
Un automotor vechi de 56 de ani
Facem o scurtă istorie au automotorului respectiv (de fapt, istoria sa este lungă, dar sintetizăm) și abia apoi vom trece la cauzele acestui incendiu la Regio Călători, produs în vestul țării.
Automotorul care a luat foc este fabricat în anul 1968 de către ANF (Atelier du Nord de la France) și a fost exploatat de către SNCF (operatorul feroviar național din Franța) până în anul 2004, când a fost retras din serviciu.
Pe principiul ”ce e vechi în Vest e bun în Est”, după ce francezii au ajuns la concluzia că nu mai poate fi exploatat, automotorul a fost importat în România, iar SC RC-CF Trans SRL a obținut autorizația pentru circulația pe rețeaua CFR. Vagonul motor AMX 4533 era dotat din fabricație cu motor Poyaud și cutie de viteze DE Dietrich. În 2014, cu ocazia reparației de tip RR, făcută la Marub Brașov, s-a înlocuit motorul original Poyaud cu un motor Tedom, fiind păstrată cutia de viteze DE Dietrich.
Furtunul de la filtrul de motorină a fost complet distrus
Și acum să vedem de ce istoricul automotorului, prezentat mai sus, este relevant în cazul accidentului de la Periam.
Fotografiile făcute la fața locului au relevat faptul că furtunul de intrare în filtrul de motorină a fost distrus în cursul incendiului. El s-a transformat în cenușă: au rămas din el numai racordurile de capăt confecționate din metal. În aceeași zonă, furtunul de motorină care ieșea din filtrul de combustibil a fost ars în incendiu, dar încă era la locul montării, fiind dotat cu protecție metalică.
”În ceea ce privește furtunul de intrare în filtrele de motorină, pe baza datelor transmise către comisia de investigare, s-a identificat faptul că lipsea cotul de 90 de grade de la racordul metalic al furtunului de intrare în filtrele de motorină care arsese. Întrucât racordul și cotul sunt construite din metal și nu puteau fi distruse de flacără, se deduce că racordul de furtun de la AMX 533-9 era de alt tip decât cel furnizat de către fabricantul Tedom, deoarece fabricantul a prevăzut din construcție ca racordul de furtun să fie dotat cu cotul de 90 de grade”, se precizează în Raportul de investigare.
În ceea ce privește instalația de evacuare a gazelor arse, s-a descoperit că flanșa de la filtrul de particule și flanșa de la turbosuflantă prezintă indicii privind pierderi de gaze arse de înaltă temperatură. Mai mult, flanșa de la turbosuflantă avea un șurub de fixare lipsă, cu piulița aferentă.
Reacție în lanț. Cum s-a extins focul
”După plecarea din hc Felnac, în condiții de demarare a trenului care a însemnat solicitarea la regim maxim a motorului Tedom și implicit un debit mai mare de combustibil, fapt care după toate probabilitățile a produs fisurarea furtunului de intrare în filtrele de motorină ale motorului Tedom, urmată de pulverizarea de motorină pe motor, motorină care a fost purtată de curenții de aer la sistemul de evacuare. Motorina ajunsă la sistemul de evacuare s-a aprins în contact cu gazele arse ieșite prin neetanșeitățile sistemului de evacuare, care aveau temperaturi de până la 680 de grade C. Flăcările au ars la început cablajele electrice aflate deasupra motorului Tedom și au determinat oprirea motorului Tedom și aprinderea lămpilor de avarie din cabina de conducere, după care s-au extins la restul componentelor de la motorul Tedom”, se explică în document cum a izbucnit și cum s-a propagat incendiul.
Reparații de mântuială făcute la Marub
Tot aici se precizează că izbucnirea incendiului putea fi evitată dacă Marub ar fi montat pe automotor un furtun produs de fabricantul motorului sau echivalent și, în orice caz, autorizat de AFER, lucru care nu s-a întâmplat.
Dimpotrivă, aprovizionarea cu piese se făcea după cum urmează: ”Din informațiile deținute de comisia de investigare a reieșit că Marub a utilizat în cadrul operațiunilor de înlocuire în cadrul întreținerii la motoarele Tedom furtunuri produse de SC Hidraulica SRL Brașov, societate care nu deține AFF pentru a produce furtunuri destinate motorului Tedom. În urma solicitării făcute de către comisia de investigare de a transmite catalogul producătorului de furtunuri și să transmită AFF respectiv AT sau COT al acestuia, Marub a informat că nu cunoaște parametrii tehnici ai furtunurilor de conexiune de la filtrele de motorină, iar în caz de defectare, se demontează furtunul defect și se trimite ca model la o firma specializată în confecționarea de furtunuri hidraulice, unde se confecționează un nou furtun conform modelului, făra a nominaliza producătorul de furtunuri”.
În baza acestor informații, AGIFER consideră că Marub este responsabilă de acest incendiu la Regio Călători. Potrivit informațiilor de la Registrul Comerțului, Marub SA face parte din același grup de firme cu RC-CF Trans și Regio Călători. Deci reparațiile de mântuială se făceau ”în familie”.
Pe de altă parte, este și vine Regio Călători, căci norma de timp/kilometri între două reparații planificate la motorul Tedom este de 24.000 de ore de funcționare, aproximativ 528.000 km parcurși. Or, potrivit datelor primite de comisia de investigare, a reieșit că de la ultima reparație de tip RR și până la producerea incendiului au trecut nouă ani, iar AMX 533-9 a parcurs 538.877 km, de unde rezultă că a fost depășită cu 10.877 km limita la care trebuia retras din circulație în vederea efectuării unei reparații planificate la motorul Tedom.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail