![Al doilea incident feroviar la Chitila în nici două luni. Cum au greșit impiegații Al doilea incident feroviar la Chitila în nici două luni. Cum au greșit impiegații](https://cfir.ro/wp-content/uploads/2024/12/Cale-ferata-semnal-Chitila-561x350.jpg)
Un raport al AGIFER scoate la iveală cauzele din care, la interval de nici două luni față de primul, s-a produs un al doilea incident feroviar la Chitila. În ambele situații, a fost vorba de trenuri expediate pe linii greșite de către impiegații de mișcare din stația de lângă București.
Recent, Club Feroviar v-a prezentat, tot pe baza unui Raport al Agenției de Investigare Feroviară Română (AGIFER), ce s-a întâmplat în stația CF Chitila pe 21 iunie 2024.
Atunci a fost vorba de îndrumarea în mod eronat, de către impiegații de mișcare, a trenului de călători R nr.13905 pe firul II în loc de firul III direcția București Nord. Doar atenția mecanicului de locomotivă de la CFR Călători a făcut ca nimic grav să nu se întâmple. Inspectorii AGIFER remarcau atunci neatenția impiegaților, dar și faptul că un semnal din stație poate produce confuzie.
Trenul a fost expediat pe linia greșită
Ei bine, acum a fost publicat pe site-ul AGIFER Raportul de investigare privind incidentul feroviar produs la data de 10.08.2024, pe raza de activitate a Sucursalei Regionale de Căi Ferate București, în stația CFR Chitila prin îndrumarea în mod eronat a trenului de călători R nr. 9102010 pe firul III Chitila în loc de firul II direcția București Nord. Deci un incident feroviar la Chitila parcă tras la indigo după cel produs cu nici două luni înainte.
Să vedem care a fost filmul evenimentelor în acest caz din luna august. Trenul de călători R nr. 9102010, tractat de locomotiva GM 959, a circulat în relația Târgoviște-București Nord. În stația CFR Chitila, în biroul IDM din clădirea CED, lucrează un IDM dispozitor, un IDM localist I și un IDM localist II.
După expedierea trenului, IDM dispozitor din stația CFR Săbăreni a transmis către IDM localist I din stația CFR Chitila avizul de plecare. IDM localist I stația CFR Chitila a înregistrat avizul de plecare în registrul de miscare al postului și l-a avizat pe IDM dispozitor că, din direcția Săbăreni a fost expediat trenul operat de CFR Călători, după care IDM dispozitor a efectuat comandă de intrare la linia IV. Trenul Regio al operatorului feroviar de stat a garat în stația CFR Chitila la linia IV, la ora 05.20, deoarece linia III era ocupată cu locomotivele EA 2008 (aparținând Deutsche Bahn Cargo Romania) și EA 632 (aparținând CFR Călători).
IDM localist I a transmis către păzitorii de barieră de la cantonul situat la km 7+050 și cantonul situat la km 5+398 comanda de trecere a trenului R nr. 9102010 pe la posturile respective. IDM dispozitor stația CFR Chitila a efectuat comandă de ieșire de la linia IV cu semnalul de ieșire
YIV, având indicația verde, indicatorul luminos de viteză cu cifra 3 și indicator de direcție N pe firul III în direcția Pajura-București Nord, și nu pe firul II Chitila-București Nord, așa cum trenul trebuia să circule.
Noroc că mecanicul de locomotivă a sesizat eroarea
Noroc cu atenția mecanicului de locomotivă, căci a urmat o adevărată bulibășeală. După trecerea trenului de semnalul de ieșire YIV al stației CFR Chitila, mecanicul a realizat că parcursul de ieșire a fost efectuat pe firul III București Nord și a luat măsuri de frânare, iar trenul a fost oprit pe secțiunea izolată 3 a stației CFR Chitila, după care a luat legătura prin stație cu IDM dispozitor din Chitila.
Acesta din urmă a dispus către IDM exterior emiterea unui ordin de circulație pentru retragerea trenului R nr. 9102010 la linia IV, după care trenul a fost expediat din nou, de această dată pe direcția corectă, adică pe firul II în direcția Chitila-București Nord.
Incident feroviar la Chitila, cauzat de o serie de erori umane
Inspectorii AGIFER au stat de vorbă cu toți cei implicați în acest incident feroviar la Chitila și au ajuns la concluzia că acesta a fost cauzat de ”o serie de erori succesive, a trei operatori umani diferiți”, din cauza ”lipsei de atenție”.
Astfel, IDM dispozitor din stația CFR Chitila nu a urmărit cu atenție informațiile transmise de către IDM localist 1 din aceeași stație și a executat parcurs eronat, îndrumând trenul de călători pe firul III Chitila-Pajura-București Nord. La rândul lor, IDM localist I și IDM localist II din stația CFR Chitila nu au urmărit cu atenție parcursul de ieșire executat în instalația de centralizare CE a stației CFR Chitila de către IDM dispozitor, cu privire la corectitudinea acestuia. ”Suprapunerea acestor erori, care au constat în efectuarea defectuasă sau omiterea unei părți din sarcina de muncă, a determinat producerea incidentului”, se mai arată în Raport.
Deficiențe la instalația de semnalizare a Hitachi Rail GTS Romania
Chiar dacă și în acest caz cauza producerii incidentului a fost eroare umană, inspectorii AGIFER amintesc faptul că investigația realizată pentru incidentul din data de 21 iunie 2024 tot la Chitila (la care am făcut referire mai devreme) a relevat faptul că indicatorul de direcție montat sub semnalul de ieșire YIV al stației are aceeași indicație pentru parcursuri de mers diferite.
Pentru evitarea unor incidente similare s-a emis o recomandare de siguranță prin care se solicita identificarea de către CNCF CFR SA a unei soluții tehnice/organizatorice prin care să se asigure distincția indicației afișate indicatorului de direcție a semnalului de ieșire YIV al stației Chitila în cazul parcursurilor efectuate pe firul II respectiv firul III. Ca urmare a acestei recomandări, Divizia instalații București a solicitat către Hitachi Rail GTS România (fosta Thales Romania) o analiză și o soluție tehnică de modificare a instalației CE Chitila cap X .
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail