Partidele politice sunt mult mai rezervate în a face promisiuni referitoare la transportul feroviar în programele de guvernare din 2024, în perspectiva alegerilor parlamentare care vor avea loc pe 1 Decembrie, după ce s-au ”fript” cu cele din 2020, care au rămas în mare parte pe hârtie. Totuși, și de această dată sunt promise inaugurări la obiective de investiții la care nu sunt nici 1% șanse să fie tăiată panglica până în 2028.
Principalele partide politice și-au făcut publice programele de guvernare pentru următorii patru ani. Club Feroviar le-a studiat în detaliu pe cele ale PSD, PNL, USR și AUR, partide care potrivit tuturor sondajelor se află în topul preferințelor românilor. În continuare vom prezenta ce au scris politicienii și vom analiza șansele de realizare ale celor promise.
PSD s-a ”fript” cu promisiunile din 2020, dar plusează acum cu altele, tot nerealiste
Vom începe cu programul de guvernare PSD, care promite ”îmbunătățirea semnificativă a transportului feroviar de călători și de mărfuri între Constanța și granița de Vest a României”.
În document se arată că în următorii patru ani vor fi finalizate lucrările pe sectoarele nemodernizate de cale ferată de pe coridorul principal feroviar Marea Neagră-București-Europa Centrală și de Vest.
Evident, este vorba de coridorul Constanța-București-Curtici, aflat în proces de modernizare de mai bine de două decenii. În programul de guvernare de la alegerile din 2020, PSD promitea că acest coridor va fi modernizat până în 2024, lucru care nu s-a întâmplat, așa cum am scris recent.
De parcă nu s-ar fi ”fript” data trecută, în actualul program de guvernare PSD plusează din nou: ”De asemenea, vor fi realizate tunelurile feroviare de mari dimensiuni între Predeal-Brașov și Brașov-Sighișoara”.
Cele de pe Brașov-Sighișoara, unde se lucrează deja, vor fi gata cu siguranță până în anul 2028, însă tunelul Predeal-Brașov nu are nicio șansă să fie realizat într-un termen atât de scurt, în condițiile în care nu a fost nici măcar lansată licitația pentru proiectare și execuție.
La capitolul infrastructură, se mai face o promisiune, care însă pare mai degrabă a fi la capitolul vorbe goale: ”Sprijinirea industriei naționale pentru dezvoltarea infrastructurii de transport. Crearea unui instrument de finanțare dedicat pentru creșterea capacității de producție pentru materiale de construcții și materii prime utilizate în infrastructura de transport, reducând astfel riscul ca indisponibilitatea materialelor să afecteze implementarea proiectelor de dezvoltare a infrastructurii de transport planificate pentru perioada 2024-2030”. PSD nu s-a ”înghesuit” până acum să sprijine industria locală. Amintim doar că actualul eurodeputat Gabriela Firea voia să cumpere tramvaie turcești în defavoarea celor produse la Arad, atunci când era primăriță a Bucureștiului.
În ceea ce privește materialul rulant, promisiunile făcute de PSD sunt mult mai bazate pe realitate decât cele referitoare la infrastructură. Astfel, pesediștii promit că până la finalul anului 2028 vor fi puse în circulație 128 de trenuri electrice noi, 71 de locomotive noi sau modernizate și 139 de vagoane noi, care vor circula cu viteze de până la 160 km/oră și cu un consum redus, între toate orașele mari de pe teritoriul național. Cum multe contracte de achiziție și de modernizare sunt deja semnate, iar altele sunt în faza de licitație, sunt șanse ca aceasă promisiune să fie îndeplinită, măcar în mare parte, dacă nu în totalitate.
Program_Guvernare_PSD_2025_2028
PNL suflă și-n iaurt, dar tot promite o inaugurare nefezabilă până în 2028
Programul de guvernare PNL are puține referiri la transportul feroviar de lung parcurs, autorii preferând să detalieze proiectele de tren metropolitan și de metrou, pe care le vor aborda într-un articol separat, cu promisiunile tuturor celor patru partide menționate. Pesemne că liberalii și-au învățat lecția, după ce în 2020 anunțau că până în 2024 vor avea loc tăieri de panglici fără număr, iar realitatea a demonstrat contrariul.
”Legăturile feroviare cu centrul Europei, respectiv cu Ucraina și Republica Moldova, trebuie să fie modernizate integral la standarde europene de 160 km/h pentru a asigura un flux rapid de marfă pe teritoriul României. De asemenea, acest obiectiv include și infrastructuri de tipul platformelor sau terminalelor multimodale. Astfel, dezvoltarea unor platforme logistice conectate direct rutier – feroviar – aerian/naval va contribui la creșterea atractivității modurilor de transport sustenabile, în strânsă legătură cu politicile actuale ale Comisiei Europene”, se arată în documentul întocmit de PNL. Și cam atât despre transportul interurban pe calea ferată.
În ciuda precauției, și de această dată PNL are toate ”șansele” să rateze o promisiune, cea referitoare la circulația trenurilor spre Ucraina și Republica Moldova cu 160 km/oră, în condițiile în care nu a fost lansată nicio licitație pentru modernizarea vreunei porțiuni din Magistrala 500.
În Programul de guvernare PNL se mai face o referire vagă la transportul pe calea ferată, în contextul dezvoltării porturilor de la Marea Neagră, în special a Portului Constanța.
USR visează că vom ajunge în cinci ore la Timișoara sau Cluj-Napoca
Cei de la USR sunt mult mai optimiști în ceea ce privește transportul feroviar în următorii patru ani și plusează cu o promisiune imposibil de pus în practică: ”Românii trebuie să poată călători într-un tren nou-nouț de la București la Iași, Suceava, Timișoara sau Cluj-Napoca în 4-5 ore”.
Chiar dacă toate tronsoanele din Ardeal aflate acum în lucru vor fi date în exploatare în următorii patru ani, ceea ce este de așteptat, durata unei călătorii București-Cluj Napoca nu poate fi redusă la cinci ore. Asemenea și în cazul București-Timișoara, chiar și după finalizarea lucrărilor de modernizare pe Caransebeș-Timișoara-Arad, care se derulează în momentul de față. Craiova-Caransebeș este în stadiul de licitație, iar București-Craiova doar la cele de studiu de fezabilitate.
Referirile la transportul feroviar sunt puține în Programul USR de 211 pagini. În afară de ceea ce am prezentat mai sus, mai apare una: ”Viitorul președinte al României trebuie să lucreze împreună cu toți actorii relevanți ai statului, ai mediului privat și ai societății la acest deziderat și să finalizeze în această decadă autostrăzile A1, A7 și A8, precum și căile ferate rapide care trec munții între provinciile istorice ale țării noastre. Nu există nicio autostradă sau cale ferată rapidă completă care să treacă Munții Carpați și care să lege Bucureștiul sau Iașiul de Cluj și mai departe spre vestul Europei”. Ceva mai realist, având în vedere cuvântul ”decadă”.
În fine, se mai face o referire la calea ferată în contextul relațiilor cu Republica Moldova: ”Legăturile rutiere și feroviare cu Republica Moldova. Modernizarea și creșterea legăturilor feroviare și aeriene. Modernizarea traseului feroviar București-Chișinău”.
AUR vrea cale ferată de mare viteză, dar nu până la Budapesta
Dintre programele de guvernare din 2024, cel mai optimist este cel al AUR. Documentul lor are doar 18 pagini cu totul, iar referirile la transportul feroviar sunt sintetizate în patru propoziții: ”Folosim corect şi eficient banii europeni. Fondurile europene alocate pentru programele de protecţie a mediului trebuie redirecţionate de urgenţă de la proiectele pentru piste de biciclete către infrastructura feroviară. Asigurăm securitatea feroviară în infrastructura critică. Ulterior, vom susţine construirea liniilor de mare viteză Bucureşti-Cluj, Timişoara-Cluj-Iaşi şi Bucureşti-Suceava”.
Redirecționarea banilor de la piste de biciclete către infrastructura feroviară este nerealizabilă, deoarece sunt două axe de finanțare europeană diferite. Cât despre liniile de TGV promise de partidul condus de George Simion, nu se vorbește despre cel mai avansat dintre ele (măcar la nivel de memorandumuri și înțelegeri guvernamentale), București-Budapesta. Pe de altă parte, pentru a nu se trezi ulterior că sunt trași la răspundere că nu au făcut ceea ce au promis, politicienii de la AUR s-au ”acoperit” cu cuvântul ”ulterior”, care poate însemna ”oricând”, chiar și peste 50 de ani.
Program-guvernare-aur-15-puncte
În final, face și Club Feroviar o promisiune, aceea că, în următorii patru ani, vom urmări ”cu atenție și îngrijorare”, pentru a cita din clasicii în viață, tot ce au propus partidele în programele de guvernare din 2024. Iar în 2028 vom face din nou bilanțul.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail