Site logo
ANALIZĂ Promisiuni reșapate ale partidelor pentru trenuri metropolitane și metrou
18 noiembrie 2024
trenuri metropolitanetrenuri metropolitane

Club Feroviar vă prezintă azi ultima parte a analizei referitoare la promisiunile principalelor partide făcute în programele de guvernare dinaintea alegerilor parlamentare de pe 1 Decembrie. Acum vom analiza promisiunile legate de trenuri metropolitane și metrou.

Vom începe cu metroul. Cum în ultimii patru ani nu am avut parte decât de inaugurarea unei stații, Tudor Arghezi, și aceea construită de Primăria Sectorului 4, nu de Ministerul Transporturilor, partidele reiau promisiunile din 2020, ”împachetate” un pic altfel. Aceeași Mărie cu altă plălărie.

În programul de guvernare PSD, la capitolul metrou se menționează doar dezvoltarea rețelei de metrou în regiunea București-Ilfov, nu și metroul din Cluj-Napoca.

În document se promite că în următorii patru ani, vor fi construite 26 de stații de metrou, care vor facilita accesul la acest tip de transport rapid și curat pentru 250.000 de locuitori din regiunea București-Ilfov. ”Vor fi, de asemenea, achiziționate 12 trenuri noi pentru preluarea traficului suplimentar. Vor fi finalizate:

– Magistrala M6, pe ruta 1 Mai-Aeroportul Henry Coandă;

– Magistrala M4, pe ruta Gara de Nord-Gara Progresu;

– Extensia M2, pe ruta Berceni-Linia de Centură Sud-Comuna Berceni”, se arată în program;

În programul din 2020 al aceluiași partid se promiteau următoarele inaugurări:

M6 secțiunea sudică (nu este gata);

M5 secțiunea mediană Universitate-Iancului (nici nu au început lucrările, iar în actualul program nici nu mai este menționată);

Prelungire M2 Pipera – Berceni (s-a extins doar până la stația Tudor Arghezi).



Și PNL reia promisiunile din 2020, de care nu s-a ținut

În programul de guvernare al PNL promisiunile de investiții în transportul cu metroul sunt mult mai multe decât la PSD, dar și în acest caz asistăm tot la o reluare a celor promise în 2020.

Iată ce se promite în documentul din această toamnă: ”PNL își propune să dezvolte mai multe magistrale de metrou:

  • Magistrala M6 București – Otopeni Lot 1 și Lot 2;
  • Magistrala M5 Eroilor – Pantelimon;
  • Magistrala M4 Gara de Nord – Progresul;
  • Extensii ale magistralelor în zona metropolitană;
  • Demararea primei etape de proiectare pentru Magistrala M7;
  • Continuarea construirii magistralei de metrou la Cluj-Napoca”.

Magistralele M4, M5, M6 și M7 erau promise și în programul de guvernare PNL din 2020. Între timp, pe Magistrala 6 se lucrează, iar pentru Magistrala 4 a fost lansată licitația pentru proiectare și execuție. În programul de acum patru ani era promisă și Magistrala 8, Semi-inelul Sud, Crângași-Dristor 2 al Metrorex, care acum a dispărut de pe listă. Mai trebuie remarcat faptul că, spre deosebire de PSD, PNL face referire și la metroul din Cluj-Napoca.

CITEȘTE și ANALIZĂ Ce promit partidele pentru calea ferată în programele de guvernare din 2024

Pentru USR și AUR, metroul nu există

În programul de guvernare USR, metroul practic nu există. Explicabil, din moment ce Cătălin Drulă, atunci când a ocupat postul de ministru al Transporturilor, nu s-a arătat foarte prietenos cu acest mod de transport. În mandatul său, Drulă a oprit licitația pentru secțiunea nordică a Magistralei 6, Tokyo-Aeroport Henri Coandă, pe care o considera inutilă.

Acum, în documentul de 211 pagini al USR, cuvântul ”metrou” pare o singură dată, în următorul context: ”Companiile care îndeplinesc un rol de utilități publice (metrou, de exemplu) vor fi auditate și depolitizate. Conducerea companiilor va fi recrutată pe baza experienței și a competenței. Noile conduceri vor primi indicatori de performanță astfel încât să își reducă pierderile”.

În programul de guvernare AUR metroul nu este pomenit deloc.

Capitolul trenuri metropolitane, expediat rapid de PSD

Să trecem acum la promisiunile legate de trenuri metropolitane. La PSD acest capitol, este expediat rapid, în câteva fraze: ”Dezvoltarea transportului feroviar metropolitan. Acces la locurile de muncă, reducerea traficului rutier și a poluării. Creșterea accesului locuitorilor din proximitatea marilor orașe la locurile de muncă mai bine plătite din zonele urbane, reducând astfel deficitul de forță de muncă al companiilor din aceste orașe. Introducerea transportului feroviar pe rute scurte, la tarife scăzute, va reduce semnificativ traficul rutier și, implicit, poluarea din zonele metropolitane și din interiorul centrelor urbane”.

PNL a uitat de tram train-ul Oradea

În schimb, PNL acordă un spațiu amplu trenurilor metropolitane, spunând că introducerea acestora ”va facilita reducerea congestiei traficului urban, va contribui la scăderea emisiilor de gaze cu efect de seră și va oferi o alternativă eficientă și sustenabilă pentru transportul de pasageri”.

Legat de trenuri metropolitane, liberalii promit că pentru Municipiul București, se urmărește implementarea Planului de Mobilitate Urbană Durabilă prin dezvoltarea infrastructurii feroviare în zona metropolitană, modernizarea Inelului Feroviar București, a Complexului Feroviar București (inclusiv Gara de Nord și stația de cale ferată) și crearea de conexiuni eficiente cu modurile de transport urban și periurban, realizând astfel integrarea nodurilor urbane în rețeaua feroviară.

Aceste promisiuni figurau și în programul de guvernare PNL din 2020, unde era pomenit și trenul metropolitan Cluj. Acum acesta a dispărut. Mai ciudat este însă faptul că nu este pomenită deloc nici Oradea, oraș condus de un primar PNL (Florin Birta) care este cel mai avansat din punctul de vedere al transportului feroviar urban și periurban, prin demersurile pentru rețeaua de tram-train. Procedurile sunt susținute și de președintele Consiliului Județean Bihor, Ilie Bolojan (PNL).

În rest, fără a nominaliza niciun alt oraș, se promite că ”toate marile aglomerări urbane din România vor beneficia de sisteme moderne de efectuare a navetei și a deplasărilor pentru alte activități socio-economice prin introducerea sistemelor de tren metropolitan”. Se mai promit trenuri și peroane moderne, cadență de 30 sau de 60 de minute, parcări de tip Park&Ride și Bike&Ride, integrarea tarifară cu alte moduri de transport.

În programele de guvernare ale USR și AUR trenurile metropolitane pur și simplu nu există.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share