Transporturile de armament pe calea ferată au reglementări speciale, chiar și pe timp de pace. Recent, în contextul tensiunilor care escaladează între Rusia și Ucraina, aceste transporturi de tehnică militară s-au intensificat în regiune și chiar și în România au început să fie vizibile. Club Feroviar vă prezintă, atât cât este posibil, fără a dezvălui secrete militare, care sunt caracteristicile transporturilor militare de pe teritoriul României și care este rolul strategic al CFR Marfă.
În ciuda nepriceperii și, nu de puține ori, a manifestărilor vădite de rea-credință ale politicienilor, Societatea Națională de Transport Feroviar de Marfă CFR Marfă se încăpățânează să reziste pe piață. Asta și pentru că operatorul feroviar național are o componentă strategică, de care unii factori de decizie din domeniul securității naționale sunt conștienți.
Trebuie spus că în cadrul Ministerului Transporturilor și Infrastructurii există Direcția de transporturi cu indicativ militar. Ea are o structură corespondentă și la nivelul CFR Marfă, ele acționând coordonat în cadrul unor astfel de transporturi de tancuri sau orice alt tip de armament. Și chiar dacă, să zicem, doar două vagoane dintr-o garnitură sunt ocupate de soldați, trenul respectiv este considerat transport militar, în ciuda faptului că, în rest, este încărcat cu alte bunuri.
Transportul tancurilor, realizat cu vagoane speciale
Cât privește strict transportul tancurilor, ele sunt urcate pe vagoane special destinate transportului de armament greu.
Sunt acele vagoane platformă pe șase osii (cu două boghiuri de câte trei osii) construite în diferite variante (seria „Samms” sau similare), ale căror structură este consolidată special pentru a se putea transporta pe ele sarcini cu masă de până la 70 de tone. De ce sunt utile doar vagoanele de acest tip pentru transportul amanetului greu? Explică pentru Club Feroviar inginerul feroviar Viorel Lucaci: ”În cadrul NATO, cele mai grele elemente de armament greu sunt tancurile şi sistemele de artilerie autopropulsate de calibrul 155 mm. Greutatea unei singure unităţi poate ajunge la 80 de tone complet echipată. De exemplu, tancul german tip Leopard 2 are o greutate de cca. 78 de tone, fiind unul din cele mai grele tipuri de tanc modern din dotarea NATO. Tancul american de tip M1 Abrams (frecvent transportat pe rețeaua CFR în ultimii ani) are o greutate de cca. 62 de tone). Un tren poate transporta până la câteva zeci de astfel de unităţi. Celelalte categorii mai ușoare de armament pot fi transportate cu vagoane platformă normale pe patru osii”.
Asemenea vagoane se află în parcul activ al CFR Marfă, însă în ultima vreme și DB Cargo a început să se doteze cu asemenea material rulant.
Evident, vagoanele încărcat cu tancuri care au fost observate miercuri în zona Târgu Jiu, așa cum a relatat Club Feroviar, nu aparțineau niciunui operator de transport de marfă care activează pe piața românească, deoarece garnitura venea din Polonia. Însă, în contextul escaladării tensiunilor dintre Rusia și Ucraina, va fi nevoie de tot mai multe transporturi militare pe teritoriul României, care vor fi realizate în cea mai mare parte de către CFR Marfă.
Transporturile de armament sunt urmărite cu prioritate pe calea ferată
Dar să vedem care este regimul unui astfel de transport feroviar militar în România. ”Mecanicul de locomotivă trebuie să fie autorizat pentru secția de circulație respectivă și pe tipul de locomotivă, așa cum se întâmplă și în cazul unui transport obișnuit. Diferența o face însă faptul că aici avea de-a face cu trenuri de rangul 1, care sunt urmărite cu prioritate. Ele au prioritate, imediat după trenurile de călători. Alte trenuri de marfă pot fi trecute în stații pe abătută pentru a trece trenul militar”, a declarat pentru Club Feroviar Iulică Măntescu, președintele Federației Mecanicilor de Locomotivă.
Dincolo de aspectul strategic, de deplasare rapidă, această prioritizare în circulație a transporturilor militare mai are o explicație: de cele mai multe ori tehnica de luptă este însoțită și de cadre militare. Or, aceștia nu poți fi ținuți prin stații ore în șir, până se eliberează o trasă de circulație.
Rolul CFR Marfă, esențial în ceea ce privește transporturile de armament
Pentru a se asigura aceste cerințe de mobilitate prioritizată, sunt luate măsuri și în cazul resursei umane de tracțiune. ”Dacă mecanicul de locomotivă depășește numărul de ore, se pune la dispoziție imediat un mecanic de schimb, pentru a nu apărea sincope în derularea transportului”, a menționat Iulică Măntescu.
Tot el a explicat și necesitatea menținerii unui operator național de transport de marfă, în aceste circumstanțe: ”Un operator privat poate ezita să-și expună materialul rulant la o asemenea solicitare. Ei bine, aici se vede importanța unui operator național, cât de mic ar fi din punctul de vedere al cotei de piață, iar această importanță se poate observa în cadrul unui impact militar zonal”.
O poziție similară are și inginerul feroviar Viorel Lucaci:”Din rațiuni ce țin de securitate, transporturile feroviare militare sunt efectuate exclusiv cu operatori naționalii sau cu filiale ale acestora. Excepțiile sunt foarte puține”.
Infrastructura feroviară, de importanță strategică
Revenind la tensiunile de pe flancul estic al NATO, care nu sunt de ieri, de azi, Viorel Lucaci menționează că acesta a generat efecte adânci, inclusiv în domeniul transportului terestru. Mai precis, a evidențiat importanţa strategică a infrastructurilor de transport, în special cele feroviare. De aceea, în urmă cu aproximativ cinci ani UE împreună cu NATO au inițiat un demers comun, un proiect prin care sistemul de transport terestru a fost introdus în calculele de securitate militară. Este vorba despre conceptul PESCO (Permanent Structured Cooperation). Sub egida acestui demers a apărut ideea de „interoperabilitate militară”, ceva similar cu interoperabilitatea deja cunoscută la nivel de UE.
Despre acest demers, Club Feroviar a mai scris recent:
CITEȘTE și Căile ferate. Mobilitate sporită în contextul tensiunilor la granița de est a NATO
”Transportul feroviar a ocupat din start un rol important în PESCO. De ce? Din motive evidente: o capacitate mare de transport raportată la consumuri energetice reduse şi la un nivel de siguranţă mult ridicat spre deosebire de transportul rutier. Efectul transportului unor materiale grele asupra infrastructurii este mult mai redus. De aceea, calea ferată vine aici cu avantaje evidente care o fac pretabilă unor astfel de transporturi. Decizionalii NATO au înțeles pe deplin acest aspect. Vorbim totuși de operațiuni de transport pe timp de pace sau cel mult în perioada imediat anterioară unui conflict armat iminent. În carul unui război pe scară largă în care NATO ar fi angrenată, infrastructura de transport a statelor membre ar constitui unul din primele obiective lovite, fie de inamic ca etapă a agresiunii, fie de propriile forțe armate ca măsură de contramobilitate”, spune Viorel Lucaci.
Transporturile de armament ale NATO și Rusiei, pe calea ferată
Atât NATO cât şi Federația Rusă își transportă armamentul greu preponderent pe calea ferată. Celebrele imagini şi filmări cu trenuri încărcate cu tancuri care circula cu viteză de-a lungul teritoriului rusesc fac parte din războiul hibrid. Această creștere a transporturilor militate pe calea ferată s-a simțit şi pe teritoriul statelor membre NATO din Europa, nu doar în Federația Rusă.
”România face parte din acest proiect comun UE-NATO, iar contextul actual ar putea constitui chiar un avantaj pentru sistemul feroviar din țara noastră, în sensul creșterii importanței şi a necesității unor învestiții semnificative într-un timp cât mai scurt pe domeniul infrastructurii feroviare şi a operatorului naţional de transport feroviar de marfă”, a concluzionat inginerul feroviar Viorel Lucaci.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail