Site logo
13 martie 2024

Inducția noilor angajați

Un articol scris de Andrei Vuță – Partener HR Design

Inducția noilor angajați este un proces esențial în cadrul oricărei companii, având ca scop integrarea lor eficientă și familiarizarea cu mediul și procedurile de lucru.

Studii mai vechi sau mai noi indică faptul că etapa primelor săptămâni ale unui angajat în noua companie este cea mai importantă perioadă din punctul de vedere al fidelizării și retenției  noului coleg.

Mai mult, aproximativ 75% din angajații potriviți cu filozofia și modul de operare a companiei pleacă din noua organizație mai ales în primele 3 luni de activitate.

La prima vedere, toate astea pot părea un fenomen ciudat.

Și totuși, de ce se întâmplă astfel de fenomene?

O primă posibilă cauză ar fi contextul actual, de perioadă post-pandemică și de lucru la distanță, totul amestecat cu subiecte tulburi la nivel social și politic. Pare că s-au înghesuit acum peste noi toate relele posibile: pandemie, inflație, război.

O altă cauză ar fi intrarea pe piața muncii a noilor generații care, ei bine… „nu seamănă deloc cu noi și au probleme vis-a-vis de muncă.”

Ca întotdeauna, adevărul este undeva la mijloc. Să luăm lucrurile pe rând…



Da, este adevărat, pandemia și toate celelalte au creat probleme serioase la nivelul organizațiilor, probleme care se manifestă în special prin hemoragie de personal, demotivare, lipsa de implicare și alte efecte nocive… Dacă mai punem peste toate astea lucrul la distanță și puterea de cumpărare din ce în ce mai scăzută, iată că avem „o rețetă perfectă pentru un dezastru”.

Și totuși, organizațiile au la îndemână soluții care pot atenua efectele negative ale contextului în care trăim.

Onboardingul și inducția noilor angajați

O primă soluție ar fi (re)introducerea procesului de onboarding și inducție a noilor angajați, însă nu la nivel de o simplă trimitere de mail cu un link omnipotent, unde noul angajat va găsi „absolut toate informațiile necesare”. Bineînțeles, indiferent cât de bine sunt structurate informațiile în intranetul companiei, nimic nu poate înlocui prezența umană a unui ghid (mentor sau „buddy”) din partea companiei, cel puțin în primele zile/ săptămâni în care cineva intră în noua companie.

Pentru că Da!, au apus de mult zilele sintagmei „Astea-s cheile mașinii, asta e parola de la laptop, dă-i drumul și fă vânzări”. Astfel de cuvinte, aruncate de către manageri în goana dintre două ședințe nu doar ca fac rău noului angajat, însă duc deja la decizia acestuia de a-și căuta imediat un alt loc de muncă.

Tot în acest punct, foarte importantă este și explicarea către noii angajați (ca parte a aceluiași proces de inducție) a profilului companiei, a produselor și serviciilor acesteia, a filosofiei de business și a valorilor pe care organizația le promovează în activitatea sa.

Asta pentru ca noile generații (și de fapt toți noii angajați) doresc să înțeleagă nu doar CE, ci mai ales DE CE urmează sa facă lucrurile prevăzute în fișa postului.

Astfel, scopul și valoarea adăugată a activității lor este foarte importantă pentru noii angajați, în special la nivelul motivării și al menținerii unui nivel bun de implicare în muncă a acestora.

Nu în ultimul rând, companiile nu trebuie să uite să explice (câteodată și în cele mai mici detalii daca e necesar) ce implicații pozitive poate aduce prezența sau tipul lor de business în viața angajaților și (la un nivel imediat superior) în viața comunității locale. Și asta pentru că tuturor ne este foarte clar faptul că, în contextul actual din piața muncii, „simpla” mărire a salariului nu mai creează acea reacție imediată de remediere a tuturor problemelor de ordin motivațional ale angajaților.

Bineînțeles, acestea sunt doar câteva exemple de pârghii principale pe care o companie este obligată (în sensul bun) să le folosească. Există și alte soluții care, împreună cu cele descrise mai sus, pot ajuta noii angajați să aibă parte de o acomodare lină și eficientă cu noua organizație.


Cu o experiență de peste 20 de ani în companii multinaționale de telecomunicații și tehnologie, Andrei consideră că cel mai puternic atu al său este experiența de conducere de echipe și proiecte în întreaga regiune a Europei Centrale și de Sud-Est. Din anul 2021, Andrei și-a început călătoria antreprenorială ca partener în HR Design, o companie de consultanță de resurse umane ce oferă servicii complete de dezvoltare a oamenilor din organizații.

Andrei deține o diplomă în Inginerie Electrică la Universitatea Politehnică din București și un titlu de Executive MBA de la Asebuss.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Cart

Coș

Share