Dacă în primăvară conducerea ARF afirma că a lăsat coada „suficient de jos” pentru a atrage ofertanții de trenuri cu hidrogen, ultimul caiet de sarcini aferent noii licitații arată că se poate și mai jos. Șeful ARF menționează câteva noi concesii făcute producătorilor.
În primul rând e vorba de o redistribuire a riscurilor între ARF și producători. La ultima licitație reprezentanții acestora s-au arătat preocupați de efectele financiare pe care nerespectarea angajamentelor lor le-ar putea avea. „Corecţiile au fost făcute la nivelul prevederilor din modelul de contract, astfel încât să se împartă mai bine riscurile (în cazul unui astfel de proiect complex) între achizitor şi furnizor pentru a nu fi un nivel disproporționat de mare al penalizărilor, comparativ cu un grafic riscant legat de o tehnologie încă tânără”, a spus pentru Club Feroviar Ștefan Roșeanu, președintele demisionar al Autorității.
Apoi există termene mai generoase prevăzute pentru livrarea primul tren. „În al doilea rând, s-au modificat cerinţele legate de calendarul de livrare (prelungit de la 24 luni la 36 luni pentru prima ramă) astfel încât acesta să se încadreze în capacităţile de producţie existente”, spune Ștefan Roșeanu, adăugând că, de data aceasta, „conform informaţiilor preluate în cadrul consultărilor de piaţă, cerinţele tehnice corespund produselor existente”.
Roșeanu: Ce s-a lăudat industria în 2021 fără legătură cu realitatea
În luna februarie, șeful ARF menționa „Avem în derulare licitaţia cea mai complicată, cea a trenurilor pe hidrogen. Avem semnale că de data aceasta am lăsat suficient de jos coada, cât să ajungem aproape de ceea ce poate de fapt industria să facă, pentru că, ceea ce s-a lăudat industria în 2021, n-are nicio legătură cu realitatea. Şi pentru că este una dintre bornele PNRR, a trebuit să facem compromisuri peste compromisuri. Vă dau un exemplu, cel mai concludent: dacă în toate celelalte licitaţii fiabilitatea pe care noi o cerem este de peste 98%, deci avem punctaj între 98% şi 99,99%, aici a trebuit să scădem cerinţa de fiabilitate la 90% – şi încă primim semnale că s-ar putea ca nici la 90% să nu poată trenurile să fie garantate, pentru că, în realitate, trenuri pe hidrogen, în Occident, au ajuns să stea la gard, deoarece celulele de producţie a energiei electrice nu funcţionau aşa de bine în timpul rece, cum s-a crezut în fazele de prototip”, a afirmat Ștefan Roşeanu, la un eveniment dedicat infrastructurii de transporturi și logisticii.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail