Autoritatea pentru Reformă Feroviară a modificat în mod dubios condițiile licitației de achiziție pentru trenurile cu hidrogen.
Dacă până acum statul era obligat să le cumpere doar dacă avea bani, trenurile vor trebui cumpărate chiar dacă nu sunt bani la buget. Modificările au fost făcute fix într-un vid de management al Autorității, în zilele demisiei fostului președinte ARF, Ștefan Roșeanu.
Modificări bătătoare la ochi la licitația de achiziție a 12 trenuri cu hidrogen exact în zilele în care demisionarul șef al Autorității pentru Reformă Feroviară, Ștefan Roșeanu, își părăsea postul. Astfel nu se știe dacă modificările pe care le vom menționa sunt aprobate de acesta, cine suportă consecințele legale și cine și le-a asumat, dacă au survenit sau nu după demisia fostului președinte ARF. Despre ce este vorba?
Autoritatea pentru Reformă Feroviară a decis să renuțe la așa–zisa clauză suspensivă, adică la acea clauză care ar fi permis statului să nu cumpere trenurile dacă nu ar avea banii necesari.
În forma inițială se prevedea: „Încheierea contractului de achiziție publică este condiționată de obținerea/aprobarea finanțării achiziției de produse, servicii de mentenanță din fonduri de la bugetul de stat şi/sau fonduri europene nerambursabile, semnarea contractului fiind posibilă doar în situația în care se respectă dispozițiile referitoare la angajarea cheltuielilor din bugetele care intră sub incidenţa legislației privind finanțele publice. În cazul în care, indiferent de motive, obținerea/aprobarea finanțării achiziției de produse și servicii din fonduri de la bugetul de stat și/sau fonduri europene nerambursabile nu se realizează, ARF va aplica prevederile art.212 alin.(1) lit.c) teza a II-a din Legea 98/2016, fiind imposibilă încheierea contractului de achiziţie publică”.
Mai precis, ”ai bani semnezi contractul, nu ai bani nu ești obligat să semnezi”. Acum prevederea a dispărut și s-a transformat în „ai bani, n-ai bani, trebuie să semnezi contractul”. SEAP prezintă o modificare prin care clauza suspensivă este desființată.
Cum explică fostul șef ARF evaporarea clauzei
Întrebat dacă își asumă sau nu aceasta modificare, dar și altele apărute, fostul președinte Ștefan Roșeanu evită un răspuns ferm, mărginindu-se să precizeze că aceasta clauză nu a mai fost necesară fiind semnat deja un contract de finanțare pentru aceste trenuri. Finanțarea menționată de el are cele mai mari șanse să rămână în aer.
Ștefan Roșeanu apare în documentația modificată în continuare printre cei cu putere de decizie în licitație, ceea ce sugerează că modificările au fost făcute înainte de demisia sa.
Un contract de finanțare prin PNRR a trenurilor există într-adevăr, însă acesta nu mai face nici cât o ceapă degerată. PNRR se termină anul viitor, iar termenul de livrare a trenurilor este de 45 de luni, respectiv aproape patru ani! Adică la momentul la care va trebui semnat contractul de achiziție, PNRR se va fi încheiat și nu vor fi banii necesari.
Și-a dat acceptul Ministerul de Finanțe?
Trenurile vor încărca bugetul de stat cu o sumă cuprinsă între 1,59 și 2,46 miliarde lei (cel puțin 26 de milioane de euro un tren pe hidrogen (dublu față de una clasică, 11,12 milioane euro una regională de 160 de locuri). Oare ce va avea de zis Ministerul de Finanțe privind povara pusă de finanțele publice?
Nu sunt singurele modificări. Tot prin modificări în SEAP, potențialii ofertanți au scăpat de obligația de a detalia modul în care îndeplinesc cerintele de calificare precum cifra de afaceri pe ultimii trei ani, dotări tehnice etc. Această prevedere este posibilă prin aplicarea legii 98/2016 modificată (art 193 aliniat 6) care permite la contractele finanțate prin PNRR să se introducă o simplă „indicație globală pentru criteriile de selecție”.
Astfel se renunță la dovedirea gradului de îndeplinire a unor cerințe precum capacitatea tehnică și profesională și situația economică și financiară.
Oferte pe repede înainte de sărbători
Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a publicat luni în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice (SEAP) anuntul de participare numărul CN 1075859 privind achiziția a 12 automotoare în tracțiune electrică pe bază de pile de combustie cu hidrogen, precum și achiziționarea serviciilor de mentenanță și reparații a acestor automotoare, necesare funcționării respectivelor automotoare pentru o perioadă de 15 ani, cu posibilitatea extinderii la 30 de ani.
„Reamintim că licitația a fost anulată succesiv de trei ori, din cauza lipsei ofertelor, în cazul a două proceduri, dar și a depunerii unei oferte neconforme, în cazul celei de-a treia. Proiectul de achiziție, derulat în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR), reprezintă un pas esențial către adoptarea tehnologiilor verzi și îmbunătățirea mobilității sustenabile în România”, scrie ARF într-o postare publică.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail