Slide Slide Slide


PARTENERI:

ARF cumpără 16 locomotive. Softronic, fără șanse

By

Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) a transmis în Sistemul Public de Achiziții anunțul de participare aferent proiectului de investiții “Achiziția de 16 locomotive electrice noi pe 4 osii cu sisteme ERTMS, capabile să tracteze până la 16 vagoane de călători”, cu o valoare estimată de 400 de milioane de lei, fără TVA.

Cele 16 locomotive electrice, care vor asigura legătura directă între marile orașe ale României, trebuie să asigure:

  • viteze de circulație de până la 200 km/h;
  • standarde tehnice europene de interoperabilitate;
  • fiabilitate și costuri reduse de operare;
  • diminuarea poluării;
  • valorificarea investițiilor de modernizare derulate pe întreaga rețea feroviară TEN-T de pe teritoriul României;
  • susținerea programului de trecere la sistemul de comandă – control al trenurilor bazate pe standardul european ERTMS / ETCS.

Prin achiziția acestor locomotive, călătorii vor avea un nivel de siguranță și confort la standarde europene, afirmă ARF. Finanţarea proiectului de investiţii se realizează din fonduri externe nerambursabile, prin Planul Național de Redresare și Reziliență, „Componenta 4 – Transport durabil” și de la bugetul de stat prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinație, conform programelor de investiții publice aprobate potrivit legii.

Softronic, fără șanse

Cât privește participarea singurului producător român de locomotive electrice la licitație, cel mai probabil ușile vor fi închise pentru Softronic. Locomotivele produse de acesta sunt pe șase osii, în condițiile în care ARF cere expres să aibă patru osii.

Radu Zlatian, director în cadrul producătorului român Softronic Craiova, exportator de locomotive în Suedia, atenționa recent că România nu are nicio linie pe care viteza să fie de 200 de kilometri pe oră. „Nu avem nicio linie cu 200 de kilometri pe oră și cele care sunt în modernizare acum sunt de 160 de kilometri pe oră, atunci de ce să ceri 200 de kilometri pe oră, asta e prima chestiune. Evoluția locomotivelor e foarte rapidă și când vom avea linii de 200 de kilometri pe oră, acestea vor fi învechite”, spune Zlatian.

În ceea ce privește numărul de osii cerut, anume patru, aceasta se aplică trenurilor ușoare. „Trenurile grele trebuie tractate cu locomotive mai grele pe șase osii”, spune el.

Fabricarea în România a unor locomotive de patru osii e de durată. „În România nu face nimeni pe patru osii. A te apuca acum să faci o locomotivă fără licență îți ia cam zece ani sau șase-șapte ani dacă e cu licență. Sunt cheltuieli enorme cu proiectarea, cu certificarea, e o treaba foarte complicată să faci acum o locomotivă”, spune el.

O altă dificultate va fi mentenanța. „Fabricantul va trebui să asigure întreținerea, iar aici va fi o problemă cu mentenanța foarte complicată, căci toți furnizorii de material rulant ar trebui să o rezolve, iar aici nu știu cum se va putea rezolva. Trebuie locații bine aranjate, bine dotate, cu mulți oameni specializați în domeniu, nu se poate face cu una, cu două. Trebuie oameni specializați, dedicați, întreținerea nu poate să funcționeze cu amatori”, spunea reprezentantul Softronic.

CFR Călători are în dotare locomotive Transmontana, deși le folosește deseori ineficient în garnituri ce au doar 4-5 vagoane. (foto CFR Călători, Transmontana, sursa Sirius Trainspotting).

Folosim cookie-uri pentru a vă îmbunătăți experiența pe site-ul nostru. Navigând pe acest site web, sunteți de acord cu utilizarea noastră de cookie-uri.

Share