Site logo
4 aprilie 2022

Autoritatea pentru Reformă Feroviară a lansat luni seara un demers pentru introducerea trenurilor cadențate în jurul marilor orașe și între reședințele de județ apropiate.

În sistemul electronic de achiziții publice a fost postat anunțul de consultare de piață cu titlul ”Propuneri de valori estimative pentru achiziția de către A.R.F. a serviciului ce are ca obiect  <Îmbunătățirea mersului de tren prin introducerea trenurilor de mers cadențat în jurul orașelor mari din România>”.

Concret, ARF vrea să știe cât ar costa introducerea acestui serviciu și, în acest sens, firmele vor trebui să furnizeze mai multe seturi de date. În primul rând, este vorba de colectarea de date noi din teren prin realizarea unor chestionare de trafic (feroviar, rutier, aerian) la nivelul fiecărei zone metropolitane, precum și pentru orașele reședință de județ din proiectul propus. Eșantionul pentru fiecare oraș va fi stabilit la un număr care va permite o acuratețe cât mai mare a predicțiilor întocmite.

Apoi, se va crea o bază de date și se va realiza un Model Local de Transport (MLT) specific fiecărui pol de dezvoltare și/sau creștere, precum și a principalelor legături feroviare între poli de dezvoltare – orașele reședință județ. Realizarea MLT specific fiecărui pol de dezvoltare și/sau de creștere și a principalelor legături feroviare între poli de dezvoltare și orașele reședință de județ propuse se va face folosind datele socio-economice și de trafic disponibile la nivelul anului de bază 2021.

Această sarcină cuprinde crearea bazei de date a Modelului Local de Transport pentru anul de bază 2021, prin realizarea cel puțin a următoarelor activități:

– detalierea zonificării MLT, după cum se va considera necesar;

– crearea și detalierea bazei de date socio-economice la nivel de zonă/oraș de analizat a MLT;

– întocmirea matricelor origine-destinație privind cererea de mobilitate; se vor lua în considerare date observate disponibile privind mobilitatea populației și transportul de marfă pentru toate modurile de transport (recensăminte de circulație și interviuri în trafic pentru modul de transport rutier, vânzări de bilete pentru modurile de transport rutier și feroviar, alte informații disponibile);

– crearea structurii, stării și nivelului de performanță al rețelei de transport pentru fiecare mod de transport în parte;

– actualizarea și implementarea serviciilor oferite de operatorii de transport pentru călători și marfă pentru toate modurile de transport și caracteristicile acestora;

– stabilirea parametrilor specifici fiecărui mod de transport în parte, pentru determinarea timpului, costului și veniturilor obținute în urma prestării serviciului de transport public al călătorilor;

– calculul compensației estimative necesare prestării serviciilor propuse pentru fiecare orizont analizat în vederea fundamentării luării deciziilor de către ARF și a prioritizării introducerii acestor servicii.

 

O a treia direcție de acțiune este stabilirea necesarului privind transportul feroviar pentru orașele supuse studiului.

În cadrul acestei sarcini se vor avea în vedere cel puțin următoarele elemente:

a) scopurile de deplasare;

b) modul de afectare pe rețea pentru transportul de călători pe calea ferată și cu autobuze/microbuze;

c) modulele de distribuție între modurile de transport;

d) modul de implementare funcțională a MLT;

e) posibilitatea de a utiliza separat diferite module ale MLT.



Introducerea trenurilor cadențate, în două etape

Mersul cadențat trebuie să reflecte cererea de mobilitate a populației din fiecare pol de creștere  analizat, la o cadență adecvată, pe o perioadă de cel puțin zece ani. În acest sens, vor fi parcurse două etape (sub-activități).

Prima etapă constă în introducerea trenurilor de mers cadențat în jurul orașelor mari din România. În această etapă, se dorește introducerea trenurilor de mers cadențat în jurul următoarelor mari orașe din România:

  1. București
  2. Cluj-Napoca
  3. Timișoara
  4. Iași
  5. Constanța
  6. Craiova
  7. Brașov
  8. Galați
  9. Ploiești
  10. Oradea
  11. Brăila
  12. Arad
  13. Pitești
  14. Sibiu
  15. Bacău
  16. Târgu Mureș
  17. Baia Mare
  18. Buzău
  19. Botoșani
  20. Satu Mare
  21. Râmnicu Vâlcea

A doua etapă presupune asigurarea legăturilor feroviare între orașele mari și reședințele de județ apropiate, pe următoarele relații:

  1. Călărași – Slobozia;
  2. Ploiești – București – Giurgiu;
  3. Timișoara – Arad;
  4. Deva – Alba Iulia – Sibiu
  5. Satu Mare – Baia Mare;
  6. Botoșani – Suceava;
  7. Cluj Napoca – Târgu Mureș;
  8. Brăila – Galați
  9. Iași – Vaslui;
  10. Craiova – Slatina;
  11. Bacău – Piatra Neamț;
  12. Brașov – Sf. Gheorghe.

Data limită pentru transmiterea de propuneri este 27 aprilie 2022, iar consultarea se va încheia pe 4 mai 2022.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share