Site logo

ARF fentează eșecul. A „fazat” livrarea celor 37 de trenuri interregionale, achiziționând unul până acum

17 septembrie 2024
autorizațiile CFR gratuiteautorizațiile CFR gratuite

Autoritatea pentru Reformă Feroviară a remis marți un comunicat în care explică cum se face fazarea proiectului de achiziție a 37 de trenuri interregionale electrice.

Într-un limbaj scris astfel încât nimeni să nu înțeleagă ceva, ARF ascunde câteva realități grave precum achiziția unui singur un tren pe durata POIM 2014-2020 (10 ani durata programului, inclusiv extensia) și pierderea atât a banilor destinați achiziției în vechiul program – aceștia fiind necheltuiți, cât și în noul program. Dacă achiziția ar fi fost făcută în primul program, finanțarea pe diferența de trenuri ar fi fost folosită în al doilea program POT, Programul Operațional Transport, pe alte proiecte benefice.

Cum să prezinți eșecul drept succes

ARF a finalizat luni semnarea contractului de finanţare pentru realizarea proiectului „Achiziție material rulant nou – 37 unități electrice multiple interregionale (RE -IR) – proiect fazat etapa a II-a”,  între Ministerul Transporturilor în calitate de Autoritate de Management și Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) în calitate de Beneficiar”, potrivit comunicatului.

Obiectivul de investiții a vizat achiziţia a 37 unități multiple electrice feroviare de lung parcurs. Proiectul este fazat, fiind implementat în două perioade de programare financiară: în Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM) 2014 -2020 și în Programul Transport (PT) 2021-2027.

ARF timp de opt ani: a plătit un avans și a luat un tren

Astfel, în cadrul POIM, a fost plătit avansul de 15% din valoarea totală a contractului de furnizare și a fost livrată o ramă electrică EMU, iar contractul de finanțare nerambursabilă a fost în cuantum de 2.058.873.685,65 lei, din care: 302.890.578,99 lei cheltuieli eligibile (257.456.992,17 lei finanțare nerambursabilă din Fondul de Coeziune și 45.433.586,82 lei cofinanțare a Beneficiarului), respectiv 1.755.983.106,66 lei, reprezentând cheltuieli neeligibile, inclusiv TVA.

A venit unul, mai așteptăm 36 de trenuri interregionale

În acest mod, prin etapizarea proiectului, în cadrul PT 2021-2027 vor fi livrate 36 rame electrice.

Obiectivul principal al proiectului îl reprezintă conectarea capitalei cu principalele centre urbane ale țării, contribuind la asigurarea mobilității, scăderea timpilor de călătorie şi îmbunătățirea nivelului general al serviciilor publice prestate pentru transportul public pe calea ferată. ARF a fost înființată în 2016, în cei opt ani scurși de atunci neaducând nici măcar un tren nou in circulație.

Valoarea totală a contractului de finanțare în cadrul PT 2021–2027 este de 1.708.996.863,41 lei, finanțarea fiind distribuită după cum urmează:

  • 1.213.523.359,27 lei – valoarea eligibilă nerambursabilă din partea fondurilor( FEDR);
  • 214.151.181,05 lei – bugetul propriu al beneficiarului;
  • 281.322.323,09 lei – cheltuieli neeligibile, inclusiv TVA.

Românii așteaptă trenurile, ARF încă rezultatele

Rezultatele așteptate și beneficiile socio-economice pe care proiectul le aduce la nivel național sunt:

– eficientizarea și îmbunătățirea calității serviciilor publice prestate pentru transportul public feroviar de călători pe rute interregionale;

– atribuirea contractelor de servicii publice destinate serviciului public de transport feroviar de călători pentru toți operatorii de transport feroviar de călători, în condițiile prevăzute de lege și în conformitate cu prevederile comunitare.

Rutele deservite de ramele electrice de lung parcurs sunt: București Nord – Constanța, București Nord – Brașov – Arad – Timișoara, București Nord – Brașov – Cluj, București Nord – Brașov – Deda – Cluj, București Nord – Brașov, București Nord – Iași, București Nord – Suceava, București Nord – Galați, București-Nord – Craiova – Târgu Jiu – Petroșani – Simeria, București Nord – Craiova – Timișoara – Arad, Cluj – Timișoara, Cluj – Suceava – Iași.

Perioada de implementare a contractului este de 24 de luni (01.01.2024-31.12.2025).

Proiectul este cofinanțat de Uniunea Europeană din Fondul de Coeziune, prin Programul Transport 2021-2027.



Share