Site logo
Arhitecți clujeni: Ce nu e în regulă cu metroul din localitate
22 iunie 2021

Societatea civilă din Cluj acuză un soi de conspirație națională împotriva metroului din localitate. Mai precis, cei din fostul Regat nu l-ar dori, Bucureștiul urmând să rămână singurul oraș din România cu un astfel mijloc de transport. Însă, vocile clujenilor îndreptate împotriva modului de abordare a proiectului par a fi în ultimul timp destul de numeroase, comparativ cu cele ale clujenilor susținători. Arhitectul clujean Șerban Țigănaș, membru marcant al Ordinului Arhitecților din România, este unul dintre ultimii critici ai acestui proiect. Cel puțin în forma în care a fost gândit. „Construim metrou pentru Florești, nu pentru Cluj”, spune el.

Cunoscutul arhitect Șerban Țigănaș a vorbit luni într-o emisiune radio despre proiectul metroului de la Cluj, arătându-se sceptic cu privire la realizarea acestuia, potrivit publicației monitorulcj.ro.

„Încă nu am văzut argumentele științifice care aduc metroul ca fiind o soluție. Metroul este extrem de puternic în orașele ample și cu o oarecare constituție topografică plană. Se știe că metroul este absolut important acolo unde creează o rețea, ori la Cluj este vorba despre o linie. Mi-am pus întrebarea «pe cine duce, unde?». Marile probleme pe care le are Clujul nu sunt pe linia propusă pentru metrou, ci exact perpendicular pe aceasta. Deci facem metrou pentru Florești, nu pentru Cluj”, a explicat arhitectul, luni, la un post de radio local.

El a vorbit și despre logica din spatele realizării unui proiect precum e metroul la Cluj. Astfel, cele 310 milioane de euro pe care proiectul metroului de la Cluj ar urma să le primească prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) acoperă investiția necesară realizării a nouă stații de metrou, mai exact din cartierul Mănăștur până în Sopor, fără legătură directă cu Floreștiul.

„În Sopor nu e nimic. Facem un metrou ca să meargă cei din Mănăștur într-un loc în care nu e nimic construit. Metroul reprezintă o soluție lentă, o dezvolți încet și costă foarte mult”, este de părere Șerban Țigănaș.

Metroul s-ar putea „ciocni” și de alte obstacole

În ceea ce privește finalizarea metroului, arhitectul a menționat că ar putea apărea și alte impedimente, odată cu demararea lucrărilor.

„Mi-e foarte greu să spun dacă se va construi sau nu, însă dacă va începe construcția și avem ghinionul absolut predictibil de a ne întâlni cu arheologia din zona centrală a Clujului, s-ar putea să pățim ce s-a întâmplat în Salonic, unde se construiește un metrou de foarte mulți ani și care s-a ciocnit la fiecare stație de arheologie, finalizându-se cu o criză a metroului într-un oraș mare”, a mai spus Țigănaș.

Lucrările de foraje pentru metrou continuă

Cu toate acestea, proiectul metroului de la Cluj merge mai departe, acum o săptămână, pe șantierul de pe Bulevardul 21 Decembrie fiind demarate noi lucrări de foraje în vederea construirii metroului și a trenului metropolitan.

De asemenea, în luna octombrie a anului trecut, Primăria municipiului Cluj-Napoca anunța începerea primelor lucrări în cadrul proiectului metroului. Astfel, în perioada octombrie – decembrie 2020, a avut loc realizarea lucrărilor de foraje geotehnice în cadrul proiectului de metrou și tren metropolitan, Primăria Cluj-Napoca alături de Geostud și de toți deținătorii de rețele stabilind amplasamentele pentru 42 de foraje.

Termenul de finalizare, amânat

Noul termen anunțat pentru finalizarea întregului proiect care prevede metroul de la Cluj este anul 2029, și nu 2026, așa cum anunțase cu optimism municipalitatea. Finalizarea metroului ar putea fi condiționată și de primirea sau nu a celor peste 300 milioane de euro prin Programul Național de Redresare și Reziliență (PNRR).

Proiectul metroului ar putea primi prin PNRR o finanțare de aproximativ 30% din valoarea totală a investiției, mai exact, 310 milioane de euro. PNRR a fost depus de țara noastră la finalul lunii trecute la Bruxelles, printre proiectele majore ale Clujului incluse fiind și metroul.

Astfel, după cum se arată în PNRR, se așteaptă ca până în anul 2029, la finalizarea integrală a magistralei de metrou, să existe 12,7 km de rețea nouă de metrou, 15 stații noi și 30 de rame electrice.

Dacă nu metrou greu, măcar unul ușor

În pofida abordărilor critice, este însă cert că orașul are nevoie de o schimbare de paradigmă privind transportul public. La fel ca multe orașe ale României, Bucureștiul fiind unul dintre acestea, Clujul cu ale sale aglomerații urbane, dezvoltare susținută și fascinație exercitată asupra multor investitori, are nevoie de o nouă rețea de transport. Dacă nu metrou greu – subteran, cel puțin câteva linii de metrou ușor de suprafață.

Boc furios pe cei care spun că nu e nevoie de metrou la Cluj

Primarul Emil Boc spune că suferă, alături de clujeni, când vede aglomerația de pe drumuri. El este iritat de cei care spun că orașul nu ar avea nevoie de așa ceva.

”De ce la Cluj să se facă metrou și centură? Pentru că clujenii merită acest lucru. Dezvoltarea orașului cere trecerea la nivelul următor. De cinci ani am făcut proiecte în locul guvernului. Noi am făcut toată munca lor administrativă. Acum când suntem cu proiectele spre finanțare vin și spun să nu se facă.

Că suntem cu proiectele de a le finaliza și a le pune spre licitație (n.red. Metrou și Centura metropolitană) vin și spun că ”Să nu se facă!”. E dureros că și clujeni își rup hainele de pe ei spunând că de ce să se facă la Cluj lucrurile acestea. Pe mine mă lasă indiferent asemenea atitudini, pentru că eu știu ce gândesc majoritatea clujenilor care suferă ca mine când văd aglomerația și văd problemele. Și știu că nu putem trece la nivel următor fără metrou, centură metropolitană sau tren metropolitan. Așa că îi tolerez și pe cei care au libertatea de exprimare, dar nu sunt de acord cu ei”, a spus primarul Emil Boc.

(D.C.)

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share