Site logo
Astra Trans Carpatic: Criza de personal din domeniul feroviar, adâncită de metroul din Drumul Taberei
18 august 2020
criza de personal din domeniul feroviar teste la metroul din Drumul Taberei

Chiar dacă bucureștenii nu o pot folosi, Magistrala 5 a metroului produce efecte (negative, ce-i drept) pe piața transportului feroviar. Conducerea operatorului privat arădean Astra Trans Carpatic a semnalat faptul că metroul din Drumul Taberei adâncește criza de personal din domeniul feroviar.

Adrian Bărbulescu

compensația în transportul feroviar la mare cu trenul Astra Transcarpatic revine la Mangalia Astra Transcarpatic revine la Constanța
FOTO România Feroviară

Piața de muncă în domeniul feroviar este foarte restrictivă, aspect generat de condițiile de siguranță feroviară care trebuie îndeplinite în acest sector de activitate, au declarat pentru Club Feroviar oficialii Astra Trans Carpatic.

Criza de personal din domeniul feroviar. Ritm scăzut de școlarizare la CENAFER

În atari condiții, formarea unui nou personal autorizat este de durată și nu este deloc ușoară. ”Ritmul în care CENAFER școlarizează personal nou nu satisface cerințele actuale ale operatorilor feroviari și astfel se înregistrează permanent un deficit al forței de muncă. De asemenea, în ultima perioadă se constată o migrare a personalului calificat către Metrorex, ca urmare a programării deschiderii magistralei din Drumul Taberei”, se arată în răspunsul ATC.

Deschiderea pentru călători a Magistralei 5 a metroului bucureștean, secțiunea Eroilor – Râul Doamnei, a fost promisă de ani buni decătre mai mulți miniștri ai Transporturilor. După ce și ultimul termen avansat, 30 iunie 2020, s-a dovedit a fi nerealist, ministrul Lucian Bode s-a ferit să mai avanseze altul. Însă, chiar dacă magistrala nu este funcțională pentru bucureșteni, Metrorex a făcut deja angajări, ”racolând” din piața transportului feroviar, ceferiștii fiind atrași de salarizarea mult mai bună.

Pandemia a redus la jumătate numărul de călători ai Astra Trans Carpatic

Pe de altă parte, restricțiile de circulație impuse în contextul pandemiei de coronavirus de tip nou au afectat nu numai activitatea operatorului feroviar de stat, ci și pe cea a operatorilor privați.

Astfel, pandemia a afectat în mare măsură și activitatea Astra Trans Carpatic, ”în sensul în care, ca urmare a situațiilor de urgență impuse, am fost nevoiți să sistăm activitatea 45 zile, personalul intrând în șomaj tehnic”. Oficialii ATC precizează că și după 15 mai, când a avut loc reluarea activității, volumul de transport a rămas foarte scăzut, ca urmare a stărilor de alertă în vigoare, cât și a distanțării sociale necesare și chiar solicitată dinainte de către călători.

În aceste condiții, se înregistrează un volum de  utilizare a trenurilor de aproximativ 50% față de aceeași perioadă a anului trecut. ”Rezultatele financiare sunt în corelație directă și căutăm soluții pentru a gestiona aceste efeete finaciare negative. La nivelul unei firme mici, la început de drum, ca Astra Trans Carpatic, posibilitățile de repliere sunt limitate, în condițiile în care operăm cu 11 trenuri/zi, cu un număr redus de material rulant”, menționează ATC.

Operatorul arădean solicită sprijin guvernamental

La rectificarea bugetară din luna mai 2020, s-a alocat un supliment de compensație de aproximativ 10% pentru Astra Trans Carpatic.

Nu este însă suficient pentru acoperirea pierderilor din acest an, cauzate de restricțiile impuse în contextul pandemie de Covid-19. ”În continuare, se urmărește sprijinul guvernamental. În acest sens Astra Trans Carpatic deja a faeut demersuri (către ARF), în sensul corelării parametrilor din Contractul de Servicii Publice cu realitatea economico-socială a pandemiei. Parametrii solicitați a fi revizuiți sunt veniturile proprii din vânzarea legitimațiilor de călătorie și veniturile minime obligatorii, care au fost stabilite ulterior pandemiei. Astra Trans Carpatic a prezentat această problemă că punct de vedere la consultarea pe site-ul Ministerului Transporturilor a propunerii de Ordin de Ministru privind actualizarea Contractelor de servicii publice pentru perioadă 2020-31 decembrie 2021 în transportul feroviar public de călători, ulterior publicat cu nr 1477/30.07.2020 în Monitorul Oficial nr 703/05.08.2020”, se mai arată în răspunsul ATC.

Ajutoare de stat doar pentru companiile aeriene

Recent, Consiliul Economic și Social a cerut acordarea de ajutor de stat pentru operatorii feroviari, de stat și privați, pe modelul celui aprobat de Guvern pentru companiile aeriene Tarom și Blue Air.

Pe 22 iulie, ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a declarat că intenționează să propună o schemă de ajutor de stat pentru operatorii feroviari de călători, grav afectați de scăderea numărului de pasageri, ca urmare a restricțiilor impuse în contextul pandemiei de coronavirus de tip nou.

”Operatorii feroviari, în special cei de persoane, se confruntă cu mari dificultăți, Au fost restricțiile din starea de urgență, apoi a venit starea de alertă. Am luat măsuri pentru a compensa, pentru că dacă CFR Călători nu-și plătește TUI (tariful pentru utilizarea infrastructurii – n.red.) nici CFR SA nu poate să plătească salariile”, a declarat Lucian Bode în cadrul unei conferințe de presă, răspunzând întrebării adresate de Club Feroviar.

Până acum, însă, totul a rămas la nivel declarativ.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share