Consiliul Economic și Social a dat aviz negativ la Ordonanța trenuleț. Avizul negativ conține o mulțime de argumente care însă nu au fost băgate în seamă de Guvern. Dealtfel și în privința majorării tarifelor la metrou Ministerul Transporturilor organizează marți dezbateri formale, deși noile tarife intră în vigoare în prima zi a anului.
Potrivit informațiilor deținute de Club Feroviar, Consiliul Economic și Social a avizat nefavorabil luni proiectul de act normativ.(proiectul OUG a fost aprobat de Guvern luni).
Argumentele CES
Prorogarea termenului pentru acordarea indemnizației de solidaritate către persoanele cu dizabilități până la 1 ianuarie 2026 contravine scopului declarat al Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 127/2024 de a îmbunătăți situația socială și economică a persoanelor cu dizabilități.
„În loc să respecte termenul inițial de 1 ianuarie 2025, prorogarea întârzie aplicarea unor măsuri esențiale pentru persoanele cu dizabilități, afectând negativ incluziunea și securitatea lor socială, fără a fi prevăzute compensații sau măsuri tranzitorii, ceea ce poate genera discriminări și încălcări ale dreptului la un nivel adecvat de trai”, spune CES.
„Menținerea cuantumului salariilor și pensiilor speciale la nivelul lunii noiembrie 2024, fără ajustarea acestora la rata inflației, contravine principiilor constituționale privind echitatea socială și protecția valorii economice a drepturilor dobândite; suspendarea acordării biletelor de valoare și a altor beneficii conexe pentru personalul bugetar afectează stabilitatea veniturilor angajaților, generând riscul unor litigii bazate pe încălcarea drepturilor salariale; măsurile propuse creează un dezechilibru între necesitatea reducerii deficitului bugetar și obligațiile sociale ale statului, fiind adoptate fără o fundamentare suficientă privind impactul asupra categoriilor sociale afectate”, se arată în opinia CES.
Impact negativ asupra afacerilor feroviare
Limitarea aplicării reducerii de 90% de care beneficiază studenții la transportul intern feroviar doar pe distanța/ rutele dintre localitatea de domiciliu și localitatea în care se află instituția de învățământ superior la care aceștia sunt înmatriculați conduce la dificultăți sau chiar imposibilitate de operaționalizare pentru studenții care au domiciliul în localități în care nu există stații de cale ferată. Proiectul de act normativ nu prevede modul în care reducerea ar fi aplicată în cazul acestora.
„În plus, se lasă fără conținut orice negociere colectivă și/sau individuală din anul 2025, cu risc de izbucnire a conflictelor de muncă ce vor fi finalizate cu greve generale, cu consecințe și mai grave pentru economia românească. Aducem în discuție aici și suprimarea în mod agresiv și total nefondat a dreptului consacrat de călătorie gratuită pe calea ferată al ceferiștilor și membrilor acestora de familie, precum și al pensionarilor proveniți din sistemul feroviar, drept prevăzut și în Legea nr. 195/2020 privind Statutul personalului feroviar și in contractele colective de muncă in vigoare la nivelul companiilor feroviare”, spune CES.
Ordonanța reduce în mod inutil mobilitatea ceferiștilor și a familiilor acestora și afecteazî CFR Călători S.A. afirmă Consiliul.
Consecințe ale măsurii
– peste două treimi din ceferiștii de la diferitele unități feroviare de stat și de privați din subordinea și/sau din coordonarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii ce nu mai dispun de trenuri de navetă gratuite pentru a veni și pentru a pleca de la serviciu pentru navetă gratuită cu trenul, atrăgând după sine cheltuieli suplimentare masive pentru ceferiști și multă nemulţumire și multe perturbări în activitatea sistemului feroviar;
– în anul 2025, în bugetul S.N.T.F.C. “CFR Călători S.A”, vor fi adăugate pierderi în valoare de circa 150 milioane lei;
– bugetul statului va pierde cca. 25 milioane de lei TVA ce ar fi provenit din vânzarea acestor legitimaţii de călătorie.
Existența autorizațiilor de călătorie pentru ceferiști nu avea impact financiar, dar prin existența lor se asigura posibilitatea deplasării tuturor salariaților ceferiști, la și de la locurile de muncă, precum și la locurile unde sunt necesare intervenții operative pentru înlăturarea neajunsurilor în activitatea de exploatare feroviară, fără alte aprobări sau costuri suplimentare, afirmă CES în justificarea votului negativ.
Dezbateri privind tarifele la metrou
Oricum avizul CES nu va avea niciun impact asupra Ordonanței (aceasta a fost deja adoptată) după cum nu vor avea efect nici dezbaterile organizate pentru marți asupra ordinului ministrului Transporturilor privind tarifele la metrou. Discuțiile încep la ora 10 la sediul Ministerului iar doritorii trebuie să se înscrie utilizând link-ul https://forms.office.com/r/qWt7d3CNKv
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail