Site logo
Bâlbâieli ale Ministerului Transporturilor cu datoriile Metrorex pentru mentenanța trenurilor
19 iulie 2024

Datoriile Metrorex către Alstom încurcă Ministerul Transporturilor. După ce a cerut din pușculița Guvernului în data de 10 iulie, 25 de milioane de lei pentru ca Metrorex să își achite datoriile la Alstom, nouă zile mai târziu, vineri, același Minister al Transporturilor s-a răzgândit și cere nu mai puțin de 180 de milioane de lei cu același scop.

Pur și simplu, Ministerul Transporturilor și Infrastructurii și-a adus aminte că la data 2 iulie a primit o somație din partea Alstom pentru plata a 172 de milioane de lei în contul mentenanței realizate la trenurile Metrorex.

Ministerul Transporturilor cere Guvernului în mai multe acte normative disponbile aici, aici și aici, nu mai puțin de jumătate de miliard de lei, în pofida situației dezastruoase a bugetului de stat caracterizată de un deficit bugetar masiv (diferenţa venituri – cheltuieli, cu 14% mai mare decât anul trecut, peste 3% din PIB doar în primele patru luni ale anului).

Cauza solicitărilor este o majorare de capital acordată CFR SA (explicabilă prin impactul financiar al Legii Statutului Personalului Feroviar), o alocare pentru Metrorex (în contul unei datorii de 172 de milioane de lei a companiei de transport către Alstom) și o sumă mult mai mică destinată Spitalelor CFR din Timișoara și Sibiu.

De la 25 de milioane de lei la 172 de milioane de lei în nouă zile

După cum a relatat aici Club Feroviar, la data de 10 iulie Ministerul Transporturilor a cerut o alocare din pușculișa Guvernului de 180 de milioane de lei, din care 25,1 milioane de lei destinați Alstom. „25.100 mii de lei, furnizorului ALSTOM S.A. Transport S.A. reprezentând obligații de plată stabilite de către instanțele de judecată pentru plată cu întârziere a facturilor de mentenanță din anii precedenți, conform sentințelor civile definitive: – nr.1163/20.07.2020; nr.2086/26.09.2022; nr.2102/26.09.2022;nr.282/08.02.2023;nr.2946/05.12.2022;
nr.5659/06.11.2023, pentru care există riscul instituirii popririi pe conturile curente ale Metrorex S.A. și blocarea activității, cu repercusiuni directe în asigurarea serviciului de transport public de călători cu metroul”, scria cu nici 10 zile în urmă Ministerul Transporturilor.
Ca și cu steagurile lui Pristanda din „O noapte furtunoasă” a lui Caragiale, suma a ajuns la 172 de milioane de lei zece zile mai târziu. Ministerul și-a adus aminte că în data de 2 iulie a fost somat să dea de urgență suma aceasta companiei Alstom care face mentenanța trenurilor.
„Menționăm că societatea Metrorex S.A. a încheiat cu Alstom Transport S.A. contractul de mentenanță nr.104/31.12.2021, respectiv de servicii de mentenanță a materialului rulant și feroviar. Riscurile majore sunt reprezentate de obligațiile de plată restante către ALSTOM TRANSPORT S.A. pentru serviciile de mentenanță a materialului rulant, la data prezentei înregistrându-se o datorie totală în valoare de 172.000 mii lei, precum și datorii restante către furnizori diverși pentru servicii aferente transportului public de călători cu metroul (servicii de curățenie, servicii de pază, furnizare energie electrică) în valoare de aproximativ de 8.000 mii lei.

Ultimatum Alstom

Urmare a neachitării obligațiilor de plată restante, firma Alstom Transport S.A. a transmis adresa nr. 0605/24.04.2024, înregistrată la Metrorex cu nr. M.01/7213/25.04.2024 (anexată), prin care societatea Metrorex este somată să achite în termen de 15 zile de la data primirii adresei menționate ”valoarea integrală a datoriei certe, lichide și exigibile”, ”evitând astfel: perturbarea activității Prestatorului care se va vedea obligat să reducă de la 15.05.2024 ritmul de efectuare a reviziilor de tip OVH pentru trenurile Bombardier și CAF, cu consecințe majore asupra disponibilității trenurilor pentru exploatare comercială și
promovarea unor demersuri judiciare de natură a majora costurile la care veți fi obligați”.

În data de 02.07.2024, societatea Metrorex S.A. a primit de la Alstom Transport S.A. o somație (anexată) prin care solicită ca, “în termen de maxim 15 zile de la primirea prezentei “, societatea Metrorex S.A. să achite plățile restante”, se plânge Guvernului Ministerul Transporturilor și Infrastructurii.

Ce a intervenit în ultimele zece zile, care sunt cauzele pentru care ministerul nu știa de întreaga valoare a datoriei, nu e clar.

Majorare de capital la CFR SA

Cât privește CFR SA, proiectul de act normativ cere o alocare de 300 de milioane de lei, necesară unei majorări a capitalului social al gestionarului de infrastructură.
„În anul 2024 Compania Naționala de Căi Ferate „CFR” S.A. a preliminat venituri proprii din activitatea de exploatare feroviară în valoare de 1.126.000,00 mii lei, în condiţiile în care, pe fondul aplicării Legii nr. 195/2020 privind statutul personalului feroviar, a majorării preţurilor şi tarifelor la materiale, energie electrică şi combustibil, precum şi a majorării salariului minim brut în construcţii începând cu 25 octombrie 2023, necesarul de resurse financiare al Companiei Naționale de Căi Ferate „CFR” S.A. pentru susţinerea finanţării activităţii curente, inclusiv circulaţia pe calea ferată în condiţii de siguranta este de 1.426.000,00 mii lei.
Aşadar, apare ca necesară asigurarea diferenţei de resurse financiare în valoare de 300.000,00 mii lei, modalitatea identificată fiind majorarea capitalului social al Companiei Naționale de Căi Ferate „CFR” S.A. prin aport în numerar (în valoare de 300.000,00 mii lei).
În perioada următoare, suma de 300.000,00 mii lei va fi utilizată de Compania Naționala de Căi Ferate „CFR” S.A. în vederea acoperirii cheltuielilor curente și de capital.
În acest sens, se propune alocarea din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2024, pentru Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, a sumei de 300.000 mii lei la Capitolul 84.01 „Transporturi”, Subcapitolul 84.01.04 ”Transport Feroviar”, Paragraful 84.01.04.01 ”Transport pe calea ferată”, Titlul 72 ”Active financiare”, Articolul 72.01 „Active financiare”, Alineatul 72.01.01 „Participare la capitalul social al societăților comerciale”, scrie Ministerul în proiect.

Peste 10 milioane de lei pentru două spitale

Ministerul mai solicită alocarea unor sume din fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, în valoare de 10.659 mii de lei, reprezentând:

  • pentru Spitalul Clinic Căi Ferate Timișoara suma de 4.485 mii de lei, în vederea declanșării procedurilor de expropriere a imobilelor proprietate privată, clădire + teren – Pavilion nr. 14, în vederea realizării unor reabilitări și modernizări;
  • pentru Spitalul General Căi Ferate Sibiu suma de 6.174 mii de lei, în vederea declanşării procedurilor de expropriere a imobilelor proprietate privată, clădire și terenuri, pentru realizarea unor lucrări de reabilitare, extindere și modernizare.
We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share