Bilanțul lui Nicușor Dan la trei ani și jumătate de mandat indică o redresare a transportului public față de perioada în care Primăria Capitalei a fost condusă de Gabriela Firea (PSD). Sigur, așteptările erau mai mari, însă actualul edil a preluat o Primărie înglodată în datorii de către fosta administrație.
Club Feroviar a consultat bilanțul lui Nicușor Dan, prezentat luni în cadrul unei conferințe de presă, și a selectat doar aspectele care vizează obiectul publicației noastre, și anume transportul public. Vi le prezentăm în continuare, iar pe parcurs vom face și precizările noastre.
Gabriela Firea băgase Primăria în faliment
În preambul, trebuie menționat faptuil că datoria curentă (imediată) a Primăriei Capitalei la preluarea mandatului de către actualul edil era de trei miliarde de lei, adică două treimi din bugetul anual de 4,5 miliarde de lei.
Conturile pentru investiții erau blocate de o parte dintre creditori, alți creditori așteptau discuții cu noua administrație pentru a decide dacă blochează la rândul lor. Discuțiile cu creditorii și eșalonarea tuturor plăților au necesitat timp și efort, de exemplu eșalonarea datoriei de 165 milioane de lei pentru autobuzele Otokar s-a finalizat abia în decembrie 2021 printr-un contract între PMB, Otokar și Unicredit. Discuțiile cu privire la eșalonarea datoriei de 125 milioane de euro către familia Constanda s-au finalizat în iunie 2022, se arată în bilanțul lui Nicușor Dan.
Multe din proiectele tehnice făcute în grabă de companiile municipale în fosta administrație fie nu puteau fi implementate, fie aveau nevoie de corecții semnificative. De exemplu, proiectul pentru 900 de metri în Prelungirea Ghencea a fost corectat de 80 de ori prin dispoziții de șantier.
Fosta primăriță voia tramvaie de la turci
Contractul pentru furnizarea a 100 de tramvaie era blocat, cu riscul de a pierde banii europeni, spune Nicușor Dan. Și noi reamintim faptul că fostul primar Gabriela Firea voia să atribuie contractul turcilor de la Durmazlar, în detrimentul producătorului român Astra Vagoane Călători. În ciuda faptului că atât CNSC, cât și Curtea de Apel desemnaseră câștigătoare oferta românescă.
În mandatul lui Nicușor Dan, s-a deblocat contractul pentru furnizarea a 100 de tramvaie cu lungimea de 36 metri. Contractul are o valoare totală de un miliard de lei, din care fonduri nerambursabile de 895 milioane lei. Până în acest moment au fost livrate 88 de tramvaie, restul urmând a fi livrate până în august 2024.
O condiție pentru achiziționarea din fonduri europene a celor 100 de tramvaie era reabilitarea liniilor. Mai puțin segmentul de 1,1 km din bd. Doina Cornea, pentru nicio altă linie nu fuseseră demarcate nici măcar studiile pentru reabilitarea liniilor, se arată în bilanț.
Tot aici se menționează și dosarul de achiziție a tramvaielor de la Electroputere VFU Pașcani, achiziție realizată de STB fără un buget de la PMB. Adăugăm noi că, în final, STB a fost obligată de justiție să cumpere tramvaie fabricate nu la Pașcani (acolo vor fi doar asamblate), ci în Rusia lui Vladimir Putin.
Bilanțul lui Nicușor Dan: Subvențiile acordate STB, în creștere
Cât privește transportul public, principala problemă din ultimii 30 de ani a fost subfinanțarea. Primăria nu a alocat RATB și STB sumele necesare pentru plata subvenției, cu atât mai puțîn pentru investiții.
Sumele anuale alocate de Primărie pentru subvenție sunt:
- 2012 – 477 milioane lei
- 2013 – 463 milioane lei
- 2014 – 535 milioane lei
- 2015 – 515 milioane lei
- 2016 – 593 milioane lei
- 2017 – 570 milioane lei
- 2018 – 756 milioane lei
- 2019 – 682 milioane lei
- 2020 – 825 milioane lei
- 2021 – 1319 milioane lei
- 2022 – 1104 milioane lei
- 2023 – 1488 milioane lei.
Situația financiară a companiei STB era la preluarea mandatului aproape de faliment, se arată în bilanțul primarului general.
Introducerea noii politici tarifare, cu renunțarea la biletul de 1,30 lei, abonamente avantajoase, inclusiv abonamente comune cu metroul, au dus la o creșterea continuă a încasărilor, creșterea inițială fiind de 60%.
Prin Hotărârea Consiliului General 231/2021 a fost aprobat contractul de delegare cu STB pentru 10 ani și s-a dat astfel stabilitate serviciului de transport public. Municipalitatea a asumat ulterior diferențele anuale între subvenția reală și subvenția estimată în contract, dând astfel stabilitate veniturilor STB.
Numărul salariaților activi ai STB a scăzut din 1 noiembrie 2020 până în 31decembrie 2023 de la 11.061 la 9.874.
În ședința din iunie 2023 Consiliul General a aprobat studiul de oportunitate pentru achiziția a 250 de tramvaie, o investiție de 4,3 miliarde de lei. Primarul general a avut discuții preliminare cu BEI și cu Banca Mondială pentru cofinanțarea acestei investiții. Finanțarea de 300 de milioane de euro obținută de la BEI se referă inclusiv la tramvaie.
Biletul unic în transportul public
În bilanțul lui Nicușor Dan sunt prezentate măsurile pentru îmbunătățirea transportului public
Astfel, începând cu 1 iulie 2021, biletul pentru transportul de suprafață s-a raportat la un interval de 90 de minute, indiferent de numărul de mijloace de transport schimbate. Prin colaborare cu Autoritatea pentru Reformă Feroviară, CFR Călători și Transferoviar Călători, prin aplicația 24Pay pot fi achiziționate bilete și abonamente digitale integrate pentru transportul de suprafață și tren (București – Mogoșoaia – Otopeni) în regiunea București – Ilfov.
De asemenea, se fac controale periodice în cadrul autobazelor și depourilor pentru verificarea respectării conformității mijloacelor de transport în comun (curățenie, sisteme de informare, mobilier interior etc.). Operatorii sunt penalizați conform contractelor de delegare în situația de neconformitate. A fost externalizată activitatea de curățenie în mijloacele de transport.
Locația tuturor vehiculelor a fost integrată în platforma Google Maps, permițând astfel optimizarea planificării deplasărilor cu transportul public.
Au fost amenajați 7,8 km de bandă unică pentru autobuz pe Bd. Prezan, Bd. Aviatorilor, Bd. Regele Mihai, Șos. Kiseleff, Calea Dorobanți, Calea Floreasca, str. Radu Beller.
Prin colaborare cu primăriile de sector, PMB a obținut o finanțare de 28 de milioane de lei din PNRR pentru panouri digitale de informare a călătorilor cu privire la circulația vehiculelor în 968 de stații transport public din București. Adăugăm noi că era cât pe ce ca aceste panouri să lipsească din Sectorul 1, din cauza lipsei de implicare a administrației conduse de Clotilde Armand.
Lucrări realizate la rețeaua de tramvai și situația reabilitării a 50 km
În ceea ce privește rețeaua de tramvai, a fost finalizat tronsonul de 1,1 km linie tramvai pe bd. Doina Cornea. Precizăm noi că, din cauza contractului semnat de fosta administrație, lucrările au durat mai bine de un an și jumătate pentru puțin peste 1 km de linie dublă.
De asemenea, a fost finalizată bucla liniei 5 de tramvai din Bd. Aerogării. Adăugăm noi că bucla era nefinalizată de mai bine de un deceniu, din cauza unor litigii juridice. Au fost extinse 26 de peroane necesare pentru circulația noilor tramvaie de 36 de metri produse de Astra Vagoane Călători.
Pe de altă parte, pentru toți cei 50 km linie de tramvai nemodernizata a fost întocmită documentația DALI și a fost desfășurată procedura de achiziție pentru proiectare și execuție. Valoarea estimată a lucrărilor este 2,5 miliarde de lei, urmând a fi suportată din Programul Operațional Regional 2021-2027 și din împrumuturi.
În privința atribuirii lucrărilor, situația este următoarea:
- linia 5 Barbu Văcărescu, pe o lungime de 4,2 km proiectarea a fost făcută, contractul pentru 12 luni execuție a fost atribuit, lucrările au început în februarie 2024;
- linia 16 Paleologu – Armand Călinescu – Vasile Lascăr, pe o lungime de 1,8 km, contractul pentru 6 luni proiectare și 12 luni execuție a fost atribuit, în 22.11.2023 a început proiectarea;
- liniile 16 și 36 Pompeiu – Petricani – Lacul Tei, pe o lungime de 5,3 km, contractul pentru 6 luni proiectare și 12 luni execuție a fost atribuit, în 13.11.2023 a început proiectarea;
- liniile 44, 45, 46 Gheorghe Ducă – Cuza – Griviței – Dinicu Golescu, pe o lungime de 1,8 km, contractul pentru 6 luni proiectare și 12 luni execuție a fost atribuit, în 06.11.2023 a început proiectarea;
- liniile 23 și 27 Mărășești – Cantemir – 11 Iunie, pe o lungime de 0,7 km, contractul pentru 3 luni proiectare și 6 luni execuție a fost atribuit, în 23.10.2023 a început proiectarea;
- liniile 14, 36 și 46 Chișinău, pe o lungime de 0,8 km, contractul pentru 6 luni proiectare și 12 luni execuție a fost atribuit, în 23.10.2023 a început proiectarea;
- linia 46 Basarabia, pe o lungime de 1,2 km, contractul pentru 6 luni proiectare și 12 luni execuție a fost atribuit, în 23.10.2023 a început proiectarea;
- linia 3 Expoziției – Popișteanu – Clăbucet, pe o lungime de 2 km, contractul pentru 6 luni proiectare și 12 luni execuție a fost atribuit, în 13.11.2023 a început proiectarea;
- liniile 14 și 36 Bd. Gării Obor – Ferdinand I – Șoseaua Pantelimon – Baicului, pe o lungime de 1,9 km, contractul pentru 6 luni proiectare și 12 luni execuție a fost atribuit, în 20.11.2023 a început proiectarea;
- linia 27 Nicolae Teclu, pe o lungime de 0,4 km, contractul pentru 3 luni proiectare și 6 luni execuție a fost atribuit, în 13.11.2023 a început proiectarea;
- linia 9 Timișoara, pe o lungime de 1,4 km, contractul pentru 6 luni proiectare și 12 luni execuție a fost atribuit, în 13.11.2023 a început proiectarea;
- linia 24 Sfântul Constantin – Ionel Perlea – Cobălcescu și Mihalache – Griviței – Bucureștii Noi, pe o lungime de 6,7 km, contractul pentru 6 luni proiectare și 12 luni execuție a fost atribuit în aprilie 2024;
- linia 40 Pallady – 1 Decembrie 1918 – Basarabia – Călărașilor – Coposu, pe o lungime de 18 km, a fost scoasă din nou în achiziție publică pentru 9 luni proiectare și 24 luni execuție, au fost depuse două oferte, aflate în procedura de evaluare;
- linia 55 Pache Protopopescu – Traian, cu o lungime de 1,9 km, linia 14 Ferdinand I, pe o lungime de 0,7 km și linia tehnologică Dristorului, pe o lungime de 0,2 km, au fost scoase din nou, de această dată împreună, în achiziție publică, pentru 6 luni proiectare și 12 luni execuție, au fost depuse două oferte, aflate în procedura de evaluare.
Extinderea rețelei de linii de tramvai
Să trecem acum la proiectele de extindere a rețelei de linii de tramvai. Extinderea liniei de tramvai pe Prelungirea Ghencea, pe o lungime de 5,7 km, face parte dintre lucrările rămase de executat. Actualizarea proiectului tehnic și execuția, cu termen de realizare în 24 de luni, au fost atribuite în mai 2024.
Cât privește extinderea rețelei de tramvai în Piața Unirii, cu o lungime de 0,9 km, studiul de fezabilitate a fost atribuit în martie 2023. Se vor realiza astfel trei diagonale care vor străbate centrul orașului, reparând greșeala anilor ’80 în care rețeaua de tramvai a fost ruptă pentru construirea Centrului Civic.
Se mai află în plan și extinderea inelului median jumătatea de est, partea nordică, cu o lungime de 12,2 km. Conform Hotărârii Consiliului General nr. 693/2022, și înțelegerii cu acesta, Sectorul 2 va realiza studiul de fezabilitate. Pentru extinderea inelului median, jumătatea de est, partea sudică, cu o lungime 10,8 km, studiul de fezabilitate a fost atribuit în martie 2023.
Trecem apoi la extinderea rețelei de tramvai până la complexul comercial Băneasa, cu o lungime de 1,4 km. Studiul de fezabilitate a fost atribuit în februarie 2023. Investiția va permite utilizarea marii parcări a complexului comercial ca park&ride.
Se mai prevede și extinderea rețelei de tramvai până la complexul comercial Colosseum, cu o lungime de 1,6 km. Studiul de fezabilitate a fost atribuit în iulie 2023. Investiția va permite utilizarea marii parcări a complexului comercial că park&ride.
Pentru extindererea liniei de tramvai pe bulevardul Dimitrie Pompeiu până la linia din bulevardul Barbu Văcărescu și lărgirea bulevardului la patru benzi pe sens, studiul de fezabilitate a fost atribuit în martie 2024.
În bilanțul lui Nicușor Dan se precizează și faptul că parcarea și stația de tramvai din Pantelimon au fost finalizate. Investiția a costat 96 de milioane de lei. Este unul din multele obiective preluate cu datorii foarte mari, spune edilul. Noi amintim că investiția a fost derulată în mandatele a cinci primari generali: Sorin Oprescu, Ștefănel Dan Marin, Răzvan Sava (ultimii doi, interimari după arestarea doctorului Oprescu), Gabriela Firea și Nicușor Dan.
Poduri reabilitate și poduri pentru care s-a făcut expertiza
Lucrările de consolidare a Podului Grant, porțiunea cu rezistența cea mai afectată, au început în august 2023 și vor dura până în august 2024. Lucrările la partea superioară a podului au fost finalizate în 31 martie 2024, conform graficului, și astfel circulația pe pod a fost reluată în totalitate.
De asemenea, a fost finalizată expertiza pentru Podul Basarab. Podul nu a fost recepționat la terminarea lucrărilor și nu a beneficiat de lucrări de mentenanță. Oficialii Primăriei sunt în discuții cu constructorul pentru a împărți costurile pentru reparații și lucrări rămase de executat, pentru a termina reparațiile fără a aștepta finalizarea unui litigiu cu constructorul. Adăugăm noi că din proiectul Pasajului Basarab face parte și trotuarul rulant din Gara de Nord, vandalizat în 2020 chiar sub nasul polițiștilor.
Totodată, au fost finalizate expertizele pentru alte 28 de poduri și pasaje aflate în administrarea Administrației Străzilor. Dintre acestea, trei sunt în clasa tehnică III – stare satisfăcătoare, 22 se află în clasa tehnică IV – stare nesatisfăcătoare, iar trei sunt în clasa tehnică V – necesită intervenția urgentă asupra elementelor foarte degradate prin înlocuirea sau consolidarea acestora.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail