Autoritatea pentru Reformă Feroviară a elaborat la finele lunii octombrie raportul procedurii privind achiziția a 20 de trenuri electrice IR, raport prin care este exclusă asocierea CRRC – Astra Vagoane, câștigătoare fiind desemnată compania Alstom. Oferta CRRC – Astra nu a fost analizată, căci prevederile legislative o excludeau din competiție.
Practic, ARF a luat în considerare doar oferta firmei franceze Alstom, considerând exclusă pe cea a asocierii româno-chineze Astra Vagoane – CRRC. Gigantul german Siemens, prezent la licitația de trenuri regionale, a renunțat să depună ofertă. „Membrii comisiei de evaluare desemnează oferta prezentată de ofertantul Alstom Ferroviaria SpAca, ofertă câștigătoare pentru această procedură de atribuire, ofertă care a fost clasată pe primul loc”, spune raportul de evaluare.
Ca urmare, ARF a constatat valabilitatea ofertei depuse de francezi. Autoritatea pentru Reformă Feroviară, prin comisia de evaluare, a decis excluderea ofertei menționate (CRRC-Astra Vagoane Călători) fără a mai verifica îndeplinirea cerințelor de calificare, se arată în raport.
Au fost invocate legea 98/2016 actualizată cu OUG 25/2021 (martie – aprilie 2021, anterior depunerii ofertelor), dar și Ordinul 549/2021 (aprobat de ANAP la finele lunii aprilie, după depunerea ofertei de către Astra Vagoane – CRRC).
Ce zicea în august 2020 Ludovic Orban, premier la acel moment, din partea PNL: ”Iată că și în România se pot produce tramvaie, se pot produce vagoane, se pot produce locomotive, în România se poate produce aproape orice. Aici vedeți un tramvai gata de livrare, care urmează să ajungă în Oradea. (…) E o capacitate de producție care poate să ofere un transport sigur, un transport ecologic. Mai ales în condițiile Pactului verde care este în programul Comisiei Europene avem nevoie de astfel de mijloace de transport ecologice cum sunt aceste tramvaie, pe care iată că le putem produce în România”.
După cum a explicat aici Club Feroviar, excluderea s-a făcut pe bază legală, însă discutabil din anumite puncte de vedere. Primul act normativ invocat de ARF permitea excludere firmelor sosite din anumite țări, fără a menționa însă care sunt țările în cauză. Abia ordinul ANAP scris după depunerea ofertelor includea China pe lista țărilor de origine ale căror firme sunt excluse.
Oferta CRRC – Astra a fost depusă în data de 20 aprilie 2021, dată care apare în declarația de participare. Posibilitatea excluderii firmelor din state terțe a fost prevăzută anterior în OUG 25 din 31 martie 2021. La momentul depunerii ofertei exista deci actul normativ care prevedea excluderea companiilor venite din așa-zise țări terțe (țări nemembre UE, țări care nu au acorduri de achiziții publice cu România sau cu UE, țări care nu sunt în curs de aderare la UE). Care erau țările a fost precizat însă de abia la data de 30 aprilie, într-o decizie a Autorității de Achiziții Publice (ordinul 594 al ANAP).
Voința politică, de bază
Voința politică a fost de excludere a firmelor chineze din orice proceduri de licitație publică din România. În mai multe rânduri, deși nu avea dreptul să se pronunțe, nefiind membru al comisiei de licitație, ministrul Drulă a dat semnalul excluderii chinezilor.
Ministrul Transporturilor s-a antepronunțat privind excluderea asocierii CRRC – Astra Vagoane la licitația de achiziție a 20 de trenuri inter-regionale, în august 2021. Cătălin Drulă nu făcea parte din Comisia de licitație și, mai mult, nici măcar chinezii nu fuseseră informați de excludere. Pentru acest fapt, oficialii CRRC au declarat la acel moment că cer organelor de cercetare penală să se sesizeze. Dacă aceste instituții nu o vor face, chinezii vor depune sesizare.
Cătălin Drulă, savant: Trenurile nu se cumpără de pe raft
„Trenurile nu se cumpără de pe raft, ele trebuie produse înainte. Am mare încredere că va fi semnată această licitaţie. E ultima şansă pe care am dat-o echipei de la ARF (Autoritatea pentru Reformă Feroviară – n. r.) să o încheie cât mai repede. Un argument este că s-a depus o singură ofertă, pentru că au fost doar două companii – o companie europeană şi o companie din China. Companiile din China nu mai au dreptul să participe după ordonanţa de urgenţă emisă de guvern la procedurile de achiziţie publică din România, deci au o singură ofertă de evaluat, a acelei companii europene producătoare de trenuri. Nu poate să fie foarte greu. Mi-au spus că într-o lună o să încheie această evaluare şi o să-i ţin la acest termen. Eu am spus două luni, ca să putem să semnăm şi contractul”, menţiona Cătălin Drulă.
În urmă cu cinci ani, Cătălin Drulă, atunci consilier al premierului Dacian Cioloș a anunțat semnarea procedurii de licitație pentru pasajul Domnești din Ilfov în ziua următoare, pentru ca a doua zi comisia de licitație să dea contractul firmei Straco, deținută de frații Horpos.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail