Bugetele CFR Călători și Metrorex pe 2024 au fost aprobate de Guvern în ședința de joi, cu observații din partea Ministerului Finanțelor.
Proiectele fuseseră inițial puse pe ordinea de zi a ședinței Executivului ca ”analize”, iar ulterior, chiar înaintea începerii ședinței, ele au fost retrase, după cum a scris Club Feroviar. Apoi, ele au fost reintroduse ca proiecte și au fost și adoptate, fără observații din partea Ministerului Muncii și a vicepremierului Marian Neacșu, dar cu observații din partea Ministerului Finanțelor.
Este o mare realizare că în acest an bugetele celor două companii feroviare din subordinea Ministerului Transporturilor au fost aprobate în luna mai, în condițiile în care în 2023 acest lucru s-a produs la mijlocul lunii noiembrie. Astfel, CFR Călători și Metrorex vor avea asigurate resursele financiare necesare funcționării și continuării/inițierii de investiții, inclusiv prin accesarea fondurilor europene disponibile.
Bugetul CFR Călători, construit pe o pierdere de peste 200 de milioane de euro
La finele lunii trecute, Ministerul Transporturilor a pus în consultare publică bugetul CFR Călători pe 2024, în care pierderile depășesc un miliard de lei, fiind de cinci ori și jumătate mai mari decât cele înregistrate anul trecut.
În acest an compensația alocată CFR Călători prin Legea bugetului de stat este în valoare de 1.110.724,31 mii lei, la care se adaugă banii alocați pentru locuitorii Munților Apuseni (2.000 de lei), rezultând o compensație totală în valoare de 1.110.726,31 mii lei. Valoarea compensației este în scădere față de nivelul preliminat/realizat în anul 2023 cu 29,66% și acoperă doar 47% din compensația totală necesară.
În consecință, rezultă o pierdere de 1.026.000 mii lei, echivalentul a aproape 206 milioane de euro, fapt ce a stârnit nemulțumirea Ministerului Finanțelor.
Pierderi de 70 de milioane de euro în bugetul Metrorex
Proiectul bugetului Metrorex pe 2024 a fost pus în consultare publică de minister tot la finele lunii trecute, așa cum am scris la vremea respectivă. Și aici sunt probleme cu subvenția alocată în acest an prin Legea bugetului de stat, care este în valoare de 727.200 mii lei, după reținerea procentului de 10%, și reprezintă doar 67,38% din necesarul fundamentat.
Acest lucru a stârnit revolta publică a oficialilor ministeriali care au întocmit Nota de fundamentare a proiectului de act normativ: ”Nerealizarea întreţinerii şi reparaţiei căii de rulare (înlocuiri parţiale ale elementelor ce intră în componenţa acesteia) conduce la încălcarea normelor de siguranţă a circulaţiei cu repercusiuni majore, întrucât neefectuarea acestor lucrări va determina în mod obligatoriu introducerea de limitări de viteză cu consecinţe directe în ceea ce priveşte: scăderea veniturilor din încasări ca urmare a diminuării numărului de călători transportați (scăderea vitezei determină creşterea intervalului de succedare a trenurilor şi implicit scăderea numărului de călători transportaţi); uzura accelerată a elementelor ce intervin în contactul roată – şină deoarece sistemul de cale de rulare este proiectat să funcţioneze optim în relaţia cu trenurile de metrou la valori predefinite de viteză conform normelor de proiectare şi siguranţă feroviară”. Trebuie amintit faptul că și în Nota de fundamentare a proiectului de buget pe 2023 erau prezente avertizări identice (au fost preluate cu copy-paste în documentul actual), legate de subvenția insuficientă.
Pe cale de consecință, proiectul de buget a fost întocmit pe o pierdere în valoare de 352.107,59 mii lei, adică peste 70 de milioane de euro.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail