Site logo

BREAKING. CFR Călători și TFC, amenințate din nou că li se suspendă accesul pe rețea

de 6 octombrie 2025
BREAKING. CFR Călători și TFC, amenințate din nou că li se suspendă accesul pe rețea

Ca-n povestea cu băiatul care a strigat ”Lupul!”: atunci când chiar se va întâmpla, nimeni nu va mai crede. Pentru a treia oară în ultima perioadă, administratorul infrastructurii feroviare din România amenință operatorul feroviar de stat și pe cel privat Transferoviar Călători cu suspendarea accesului trenurilor lor pe rețeaua CFR. Motivul este același: datoriile CFR Călători și cele ale TFC la plata TUI care n-au fost achitate.

Compania Naţională de Căi Ferate CFR SA a trimis luni câte o notificare către CFR Călători și TFC prin care le aduce la cunoștință că nu și-au achitat datoriile la plata Tarifului pentru Utilizarea Infrastructurii.

”La data prezentei, operatorul de transport feroviar SNTFC CFR Călători SA (CFR Călători) nu a achitat facturile restante aferente tarifului de utilizare a infrastructurii (TUI) care în prezent se ridică la valoarea de 79.914.237,65 lei şi nu a respectat Convenția de eşalonare nr. 1/3717003.09.2025, acest lucru afectănd inclusiv plățile salariilor personalului CNCF CFR SA (CFR). CFR a notificat CFR Călători asupra neachitării facturilor aferente tarifului de utilizare a infrastructurii (TUI) la termenele prevăzute în contractul de acces pe infrastructura feroviară nr. 199/13.12.2024, prin actul CFR nr. 4/1/n-1721/15.09.2025, prin care au fost deja aplicate unele măsuri restrictive referitoare la programarea trenurilor suplimentare, până la plata datoriilor restante”, se arată în notificarea trimisă de CFR SA către operatorul național, pe care o puteți consulta în facsimilul alăturat.



Trenurile CFR Călători și TFC, oprite

Tot aici se precizează faptul că  începând cu data de 21 octombrie 2025, ora 00:01, se vor suspenda trenuri Regio operate de CFR Călători, iar începând cu data de 7 noiembrie 2025 se vor suspenda și trasele trenurilor Interregio, ”până la achitarea datoriilor restante, care să permită funcţionarea CFR din punct de vedere financiar, în primul rând prin plata la timp a salariilor personalului CFR SA”.

O notificare similară a fost trimisă de CFR SA și către Transferoviar Călători, operator deținut de omul de afaceri Călin Mitică. Aici se precizează că datoriile TFC la plata TUI au ajuns la valoarea de 4.318.804 lei, iar trasele trenurilor Regio și Interregio ale operatorului vor fi suspendate începând cu data de 21 octombrie 2025, ora 00:01.

Salariații CFR SA, fără bonuri de masă și cu ore suplimetare neplătite de trei luni

Datoriile CFR Călători și Transferoviar Călători la plata TUI au efecte nedorite pentru salariații companiei de infrastructură.

Astfel, de trei luni angajații CFR SA nu au mai primit nici bonuri de masă, nici bani pentru orele suplimentare prestate. Iar data de salariu, 15 octombrie, se apropie vertiginos și nu sunt bani pentru plata acestora.

În timp ce la CFR SA e austeritate financiară, la CFR Călători e huzur. Astfel, conducerea operatorului feroviar de stat a semnat un acord cu sindicatele reprezentative, potrivit căruia fiecărul angajat îi va fi decontat un bilet de odihnă (în concediu) în valoare de maximum 1.500 de lei. Foarte frumos că Traian Preoteasa are grijă de propriii salariați, dar de ce trebuie să sufere cei de la Infrastructură? Mai ales că ani de zile actualul șef al CFR Călători a fost director (chiar și general) la CNCF CFR SA.

Precedentele amenințări cu suspendarea accesului pe rețea

Nu este prima amenințare cu tragerea pe dreapta a locomotivelor CFR Călători. La finele lunii august, așa cum am scris la vremea respectivă, CNCF CFR SA notifica CFR Călători asupra faptului că trenurile Regio ale operatorului feroviar național urmau să primească acces interzis pe infrastructură începând cu data de 1 septembrie, peste fix o săptămână, iar cele Interregio de la 1 octombrie.

Interdicția urma să fie aplicată din cauza datoriilor uriașe pe care CFR Călători le acumulase la plata Tarifului pentru Utilizarea Infrastructurii (TUI). Sumele neachitate erau de 41.414.733,68 lei, echivalentul a aproape 8,2 milioane de euro. Între timp, așa cum am văzut mai sus, sumele aproape s-au dublat. Nu era singurul operator în această situație, căci pe ”lista neagră” a datornicilor către CFR SA se afla și Transferoviar Călători.

Ulterior, președintele Autorității pentru Reformă Feroviară, Mihai Barbu, anunța că a găsit o soluție de compromis pentru plata datoriilor celor doi operatori către CFR SA. Numai că CFR Călători și Transferoviar Călători nu au făcut plata la termenul stabilit, iar CFR SA a emis o nouă telegramă, în care era prezentată lista trenurilor ce urmau să fie oprite. În cele din urmă, cu doar două zile înainte de a intra în vigoare primul val de restricționare a accesului trenurilor celor doi operatori pe infrastructura națională, CNCF CFR SA a suspendat temporar măsura, anunțând că au fost achitate parțial sumele restante.

Apoi, la finele lunii septembrie, Electrificare CFR SA a amenințat CFR Călători că nu va mai permite accesul pe rețea a locomotivelor sale electrice. Evident, și în acest caz tot datoriile CFR Călători erau motivul, de această dată la plata energiei electrice de tracțiune. Și această interdicție a fost evitată pentru moment. Rămâne de văzut ce se va întâmpla în acest ultim caz al notificării trimise de CFR SA luni.



Share