Site logo
16 decembrie 2022

Operatorul național de transport marfă CFR Marfă cere dizolvarea Rolling Stock la Tribunalul București.

Compania națională a deschis la Tribunalul București o acțiune în care cere dizolvarea Rolling Stock SA, dosarul în cauză având numărul 24691/3/2022. CFR Marfă figurează drept reclamant în timp ce Rolling Stock (scris eronat Rooling Stock) și GFR, unui dintre acționari, apar drept pârâți.

Tribunalul nu a stabilit însă o dată pentru judecarea cererii CFR Marfă.

CFR Marfă cere dizolvarea Rolling Stock

Club Feroviar a anunțat încă din luna septembrie intenția CFR Marfă de a se retrage din companie. În prima decadă a lunii septembrie, Adunarea Generală a Acționarilor CFR Marfă a aprobat inițierea demersurilor juridice ce se impun pentru dizolvarea Rolling Stock Company SA, compania mixtă formată de operatorul național de transport feroviar de marfă cu cel mai mare operator privat, și anume GFR. S-a mai cerut și restituirea bunurilor avute ca aport în societate. Măsurile au figurat în Hotărârea AGA nr 25 din 6 septembrie 2022.

În ultimul an, de la apariția unui raport critic al Curții de Conturi privind asocierea dintre CFR Marfă și GFR (compania Rolling Stock includea inițial și Raiffeisen Bank) relațiile dintre acționari au devenit critice. „Nu se mai înțeleg asupra gestionării societății. Nicio decizie nu mai poate fi luată în CA”, a explicat un oficial sub protecția anonimatului la solicitarea Club Feroviar.

Conflict de interese la propunerea CFR Marfă de reprezentare

În fapt, disputa a părut a fi în jurul insistenței CFR Marfă (acționarul majoritar) de a numi în Consiliul de Administrație al RSCO pe Ana Maria Dascălu, nimeni alta decât directorul juridic al CFR SA, compania gestionar al infrastructurii, ceea ce era evident un conflict de interese.

În calitate de deținător de material rulant sau de operatori de marfă, cele trei companii (Rolling Stock, CFR Marfă și GFR) au de la un punct interese divergente cu CFR SA. În al doilea rând, Ana Maria Dascălu nu era angajată a CFR Marfă și nu în ultimul rând CFR SA avea un proces împotriva companiei Rolling Stock. Dosarul a fost programat la Tribunalul București și a fost deschis în iulie 2022 de către Regionala Timișoara a CFR SA, adică exact Regionala din care provine șeful CFR SA, Ion Simu Alexandru.

Cum poate fi membru în CA Rolling Stock tocmai șeful juriștilor companiei care are un proces cu Rolling Stock?  Potrivit datelor publice, nu foarte generoase ca disponibilitate, CFR Marfă a participat în capitalul social al RSCO cu 80 de locomotive și aproximativ 6.000 de vagoane, reparate inițial pe banii celuilalt acționar, respectiv GFR. Vagoanele și toate cele 80 de locomotive erau trase la gard și necesitau reparatii capitale. Daca nu ar fi fost reparate, ar fi fost tăiate și duse la fier vechi.

Parcul de vagoane și locomotive, lichidat

Ce se va întâmpla după ce tot acest parc va fi returnat companiei? În lipsă de contracte, acesta va fi în cel mai bun caz tras pe dreapta, dar cel mai probabil va fi executat de către ANAF, executori judecătorești, va fi  vândut pe nimic la fier vechi, astfel încât statul să recupereze, la solicitarea CE, un ajutor de stat de aproximativ 600 de milioane de euro calculat de Bruxelles.

„O bună parte dintre vagoane sunt închiriate și folosite in interesul statului român, la transporturi de motorină și cerele pentru Ucraina. CFR Marfă are sute de locomotive și mii de vagoane nereparate care ajung an de an la fier vechi pentru că nu au bani să le repare. Dacă se va ajunge la lichidarea RSCO, iar ele vor ajunge la CFR Marfă, vor avea soarta companiei care va fi lichidată în martie”, spunea în septembrie o sursă Club Feroviar.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share