Site logo
9 septembrie 2022

Conducerea CFR Marfă vrea dizolvarea companiei Rolling Stock SA și returnarea materialului rulant adus drept contribuție la formarea societății. Dupa Rofersped CFR Marfă vrea să distrugă o altă afacere profitabilă.

Adunarea Generală a Acționarilor CFR Marfă a aprobat zilele trecute, în ultima sa ședință, inițierea demersurilor juridice ce se impun pentru dizolvarea Rolling Stock Company SA compania mixtă formată de operatorul național de transport feroviar de marfă cu cel mai mare operator privat, anume GFR. Se mai cere și restiuirea bunurilor aduse aport în societate. Măsurile figurează în Hotărârea AGA nr 25 din 6 septembrie 2022.

În ultimul an, de la apariția unui raport critic al Curții de Conturi privind asocierea dintre CFR Marfă și GFR ( compania Rolling Stock includea inițial și Raiffeisen Bank) relațiile dintre acționari au devenit critice.

„Nu se mai înțeleg asupra gestionării societății. Nicio decizie nu mai poate fi luată în CA” a explicat un oficial sub protecția anonimatului la solicitarea Club Feroviar.

In fapt disputa pare a fi în jurul insistenței CFR Marfă (acționarul majoritar) de a numi în Condiliul de Administrație al RSCO pe Ana Maria Dascălu, nimeni alta decât directorul juridic al CFR SA, compania gestionar al infrastructurii.

Ana Maria Dascălu: Șefa juriștilor care se judecă cu Rolling Stock

Numirea acesteia reprezintă un conflict de interese din mai multe puncte de vedere. În calitate de deținător de material rulant sau de operatori de marfă, cele trei companii (Rolling Stock, CFR Marfă și GFR) au de la un punct interese divergente cu CFR SA. În al doilea rând Ana Maria Dascălu nu este angajată a CFR Marfă și nu în ultimul rând CFR SA are un proces impotriva companiei Rolling Stock.  Dosarul se judecă la Tribunalul București și a fost deschis în iulie 2022 de către Regionala Timișoara a CFR adică exact Regionala din care provine șeful CFR SA, Ion Simu Alexandru.

director al Direcției de Transport Feroviar

Cum poate fi membru în CA Rolling Stock tocmai șeful  juriștilor companiei care are un proces cu Rolling Stock. Sunt aspecte la care doar Ana Maria Dascălu (foto) poate răspunde.

„Tot scandalul e început căci cei de la RSCO nu o vor pe Dascălu în Consiliul de Administrație pentru  că e incompatibilă. Cei de la Rolling Stock au cerut ca CFR Marfă să nominalizeze o altă persoana. Ana Maria Dascălu e de la infra si este incompatibilă. Deciziile pot fi nule dacă cineva contestă compatibilitatea ei”, spune o sursă.

Mișcarea CFR Marfă este o a doua acțiune de retragere după ce, după cum a  explicat aici Club Feroviar, toate mișcările companiei par a indica retragerea și din Rofersped  – Casa de expediții . După cum a arătat Club Feroviar, CFR Marfă și ministerul Transporturilor pregătește o restrângere a schemei de personal acolo, iar o bună parte a contractelor au migrat către companii ale unor pesediști de casă precum fostul ministru al Transporturilor, Miron Mitrea.

Logică economică

Deocamdată, până să se lămurească public intențiile CFR Marfă privind Rolling Stock, mișcarea pare a fi una fără logică. Potrivit datelor publice, nu foarte generoase ca disponibilitate,  CFR Marfă a participat în capitalul social al RSCO cu 80 de locomotive și aproximativ 6.000 de vagoane, reparate inițial pe banii celuilalt acționar, respectiv  GFR. Toate cele 80 de locomotive și vagoanele erau trase la gard și necesitau reparatii capitale. Daca nu ar fi fost reparate, ar fi fost tăiate și duse la fier vechi.

Ce se va întâmpla după ce tot acest parc va fi returnat companiei?  În lipsă de contracte acesta va fi în cel mai bun caz tras pe dreapta dar cel mai probabil va fi executat de către ANAF, executori judecătorești, va fi  vândut pe nimic la fier vechi, astfel încât statul să recupereze, la solicitarea CE, un ajutor de stat de aproximativ 600 milioane de euro calculat de Bruxelles.

„ O bună parte dintre vagoanele sunt închiriate și folosite in interesul statului român, la transporturi de motorină și cerele pentru Ucraina. CFR Marfă are sute de locomotive și mii de vagoane nereparate care ajung an de an la fier vechi pentru că nu au bani să le repare. Dacă se va ajunge la lichidarea RSCO iar ele vor ajunge la CFR Marfă vor avea soarta companiei care va fi lichidată în martie”, mai crede sursa indicată.

Un raport al Curții de Conturi de anul trecut, privind performanța CFR Marfă, era însă critic privind asocierea și mai ales gestionarea intereselor statului. Raportul menționează dividiende mult mai mici decât cele promise la înființarea societății, tarife mai mici de inchiriere a materialului rulant oferite unuia dintre acționari, termene mai generoase de recuperare a banilor de la acesta, valori umflate ale reparațiilor făcute, concurență făcută de acționaul privat companiei de stat tocami cu vagoanelșe acestuia.

FOTO: RSCO a obținut constant profituri în ultimii ani

Privind însă la ultimele cifre, cele ce figurează în ultimul Raport al administratorilor CFR Marfă, valabil pentru 2021, fără a fi o afacere spectaculoasă, asocierea RSCO se arată profitabilă. Potrivit raportului participarea la RSCO a adus companiei peste 50% din veniturile financiare obținute, respectiv 900 mii lei din 1.600 mii lei obținuți.

 

 

 

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share