Din luna decembrie, odată cu intrarea în vigoare a noului mers de tren, vor reveni în circulație trenurile Intercity la CFR Călători, după opt ani de absență. Să nu vă gândiți că aceste garnituri vor zbura ca vântul și ca gândul pe șinele din România. Nici pomeneală! Unele dintre ele vor face pe drum chiar mai mult decât acum, însă prețul biletului va fi mai mare. Asta după ce, contrar tendinței europene, ministrul Sorin Grindeanu a majorat deja tarifele de transport feroviar cu 20% de la 1 iulie.
Dacă tot nu vom ajunge mai repede la destinație, ar trebui ca măcar noile trenuri Intercity să aibă în compunerea loc vagoane clasă modernizate, la care instalația de climatizare să nu se defecteze dacă e prea cald afară, plus câte un vagon restaurant. Altfel, degeaba îi spui Intercity, dacă îi schimbi doar denumirea, pentru a le lua mai mulți bani românilor. Rămâne de văzut dacă vor apărea îmbunătățiri la capitolul confort, căci la cel al vitezei nu vor fi progrese, așa cum vom vedea în cele ce urmează.
Dar să vedem care sunt trenurile Intercity la CFR Călători, care vor fi introduse în circulație din luna decembrie. Club Feroviar a intrat în posesia unui document cu o simulare a acestor trase, din care reiese că se intenționează ca ele să fie introduse pe relații cum ar fi București-Constanța, București-Suceava (cu ramificație la Iași) și București-Cluj Napoca (cu ramură spre Timișoara Nord).
Trenurile Intercity la CFR Călători. Economie de două minute pe București-Constanța
Să le luăm pe rând. Pe relația București-Constanța ar urma să circule o pereche de trenuri Intercity, 581/582.
IC 581 ar pleca din Capitală la ora 17,30 și ar ajunge la malul mării la 19,30, după două ore. În prezent, cele mai rapide garnituri pe M800 parcurg distanța de 225 km în două ore și două minute (IR 1884 ?i IR 1589). Viteza maximă, de 160 km/oră, va fi atinsă pe trei porțiuni: Pantelimon-Fetești, Dunărea-Cernavodă Pod și Mircea Vodă-Medgidia. Perechea sa, IC 582, va pleca din Constanța la 10,50, pentru a ajunge la Gara de Nord din București la 12,50. Deci tot două ore. Trenurile se vor numi ”Tomis Expres”.
De la București la Suceava vom ajunge mai târziu, dar mai scump
Pe M500, va circula trenul Intercity ”Ștefan cel Mare”. IC 551 va pleca din București Nord la ora 17,22 și va ajunge la Suceava după cinci ore și 40 de minute. Va avea opriri la Buftea (!!!), Ploiești Sud, Buzău, Focșani, Bacău și Pașcani. Perechea sa, IC 552, va pleca din Suceava la ora 5,45 și va sosi la București Nord la 11,30, după cinci ore și 45 de minute. În prezent, cel mai rapid tren între București și cetatea de Scaun a Moldovei ajunge la destinație în cinci ore și 34 de minute. Deci mai repede. Viteza maximă pe acest traseu, de 140 km/oră, va fi atinsă între București Nord și Crivina.
De la aceste trenuri vor exista ramuri spre/dinspre Iași, care se vor desprinde de la Pașcani, IC 562, respectiv IC 552. Distanța Iași-Pașcani va fi parcursă într-o oră.
Și pe București-Cluj Napoca va fi tren Intercity
În fine, vom avea Intercity și pe relația București Nord-Cluj Napoca. IC 531 va pleca din București Nord la 13,20 și ar urma să ajungă la Cluj Napoca la 21,49, după o călătorie de opt ore și 29 de minute. Perechea sa, IC 5332, va pleca din Gara de Nord din București la ora 8,10 și va ajunge la Cluj-Napoca la ora 16,53, după opt ore și 43 de minute. În prezent, cel mai rapid tren, IRN 346, ajunge de la București la Cluj-Napoca în opt ore și 55 de minute. Deci ar fi un câștig de 26 de minute la timpul de parcurs. De menționat că și aceste trenuri vor avea oprire la Buftea, care va deveni un oraș mai important decât Predeal sau Sinaia, unde garniturile nu vor opri.
De la aceste trenuri vor fi ramuri spre/dinspre Timișoara Nord, care se vor desprinde la Teiuș: IC 521 și IC 523. Durata călătoriei va fi de patru ore și 52 de minute. În acest caz avem de-a face cu o îmbunătățire, în condițiile în care acum cel mai rapid tren (IRN 1763) face șase ore și 20 de minute. Pe această distanță, viteza maximă de 150 km/oră se va atinge pe relația Coșlariu-Vințu de Jos.
Trenurile Intercity la CFR Călători. Introduse de Novac, continuate de Băsescu și Mitrea, scoase de Rus
De pe 14 decembrie 2014, pe reţeaua feroviară din România nu mai circulă trenuri Intercity. Garniturile de tip Intercity au fost scoase din circulaţie de CFR Călători după aproape două decenii de la inaugurarea lor, în 1995.
Primul tren Intercity a fost introdus în circulaţie în 1995, pe vremea când la conducerea Ministerului Transporturilor se afla Aurel Novac (PUNR, decedat în 2009).
În acel an ciruculau trenuri Intercity pe rutele Bucureşti – Bacău – Iaşi, Cluj Napoca – Satu Mare şi Iaşi – Timişoara. Un an mai târziu, când la Ministerul Transporturilor a venit Traian Băsescu, au fost introduse trenuri Intercity dinspre Bucureşti spre Craiova şi Constanţa. Cu Intercity Expres Marea Neagră se ducea la Constanţa inclusiv Traian Băsescu, însoţit de reprezentanţii presei (am fost şi eu în câteva rânduri în acei ani). Mai erau trenuri Intercity şi pe relaţiile Bucureşti-Suceava şi Bucureşti-Galaţi.
Au continuat sub mandatul lui Miron Mitrea, care se și mândrea cu ele și a instalat bannere în Gara de Nord pentru a promova aceste garnituri. În final, ele au fost scoase din mersul trenurilor sub ministeriatul lui Ioan Rus. Vă amintiți de Ioan Rus, nu? Cel care voia să închidă, cu complicitatea actualului ministru al Proiectelor Europene, Marcel Boloș, aproape 40% din rețeaua de cale ferată din România. După planul predecesorului său, tot de la PSD, Dan Șova, ulterior ajuns la pușcărie.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail