Site logo
BREAKING Scumpirea biletelor de tren, bază pentru bugetul CFR Călători pe 2022
17 februarie 2022

Ministerul Transporturilor a publicat joi seara bugetul CFR Călători pe 2022, care este fundamentat pe scumpirea biletelor de tren începând cu data de 1 iulie. În nota de fundamentare a proiectului de act normativ nu se precizează cu ce procent se vor majora tarifele, însă se precizează că acest lucru nu s-a mai întâmplat din 2013. Societatea își propune un program ambițios de reparare a materialului rulant, fapt ce va duce la acumularea unei pierderi record, de 133 milioane de euro.

Pe site-ul Ministerului Transporturilor a fost postat joi seara proiectul de Hotărâre a Guvernului privind aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2022 al Societății Naționale de Transport Feroviar de Călători “CFR – Călători” – S.A.

Veniturile totale au fost estimate în creștere în anul 2022 faţă de cele realizate/preliminate anul tercut cu 6,67 % (146.888,54 mii lei în valori absolute), de la 2.200.975,65 mii lei (anul 2021) la 2.347.864,19 mii lei (anul curent). Autorii proiectului de act normativ estimează că cifra de afaceri a societății pe anul în curs va crește cu 12,11% (86.700,15 mii lei în cifre absolute), de la 715.799,85 mii lei (în 2021) la 802.500 mii lei (anul 2022).

Scumpirea biletelor de tren, pregătită pentru 1 iulie

Veniturile din serviciile prestate, respectiv veniturile din transportul feroviar public de călători, vor crește în anul 2022 cu 12,70% față de anul trecut, de la 694.310,75 mii lei la 782.500 mii lei, ca urmare a majorării volumului de activitate la 48.000 mii tren/km. „În sensul celor prezentate, realizarea veniturilor bugetate este posibilă doar în cazul în care se va aproba majorarea tarifelor, solicitată de Societatea Naţională de Transport Feroviar de Călători CFR Călători SA, începând cu data de 1 iulie 2022, deoarece din anul 2013 nu au mai fost operate majorări de tarif la călătoria pe calea ferată”, se arată în nota de fundamentare a proiectului de act normativ. Aici nu se precizează însă și cu ce procent se va opera scumpirea biletelor de tren.

Pentru anul în curs, compensația alocată operatorului feroviar de stat este în valoare de 1.152.119,19 mii de lei (s-a scăzut rezerva de 10%) la care se adaugă suma de patru mii de lei (reprezintă compensație pe activităti, conform Legii nr. 33/1996 privind repunerea în unele drepturi economice a locuitorilor Munților Apuseni), rezultând o compensație totală în valoare de 1.152.123,19 mii de lei. Aceasta acoperă doar 60,7 % din necesar, care a fost fundamentată pentru acoperirea cheltuielilor de exploatare a societății.

Cheltuielile explodează din cauza scumpirilor la motorină și energie electrică

Cheltuielile totale ale societății sunt estimate pentru acest an în creștere cu 21,81% față de cele realizate/preliminate la data de 31 decembrie 2021.

Cauza principală a acestei explozii a cheltuielilor este majorarea prețurilor la motorină și a tarifelor la energia electrică de tracțiune. Astfel, de la data de 1 ianuarie 2022 a crescut cu 3% valoarea accizei la motorină (de la valoarea de 1.981,75 lei/tonă la valoarea de 2.052,89 lei/tonă).

Și prețul la uleiuri a înregistrat creșteri semnificative (44% pentru ulei de ungere pentru motorul diesel 8-710 G3A, 31% pentru ulei de transmisii T85W90, 48% pentru ulei pentru motoare Diesel Sulzer M25W40, 23% pentru ulei motor sintetic M10W40).

Cheltuielile cu energia electrică și utilitățile, în valoare de 385.000 de mii de lei, se compun din: cheltuielile cu energia electrică de tracțiune, în valoare de 340.000 de mii de lei, care corespunde unui consum anual estimativ de 320.000 MWh; cheltuielile cu utilitățile – energie electrică în valoare de 45.000 de mii de lei .

„Față de valoarea preliminată a anului 2021, cheltuiala cu energia electrică de tracțiune, a fost fundamentată pentru anul 2022 cu o majorare substanțială de peste 200%, respectiv cu suma de 188.156 de mii de lei, având în vedere că Societatea Comercială Electrificare CFR SA – singurul furnizor de energie electrică pentru domeniul feroviar, a comunicat oficial că prețul energiei electrice va crește în anul 2022 cu 198%, altfel spus, va crește de la 532, 99 MWH la 1.055,46 lei/MWh”, se menționează în documentul citat.



Cresc cheltuielile cu reparațiile și întreținerea parcului de material rulant

Cheltuielile cu reparatiile și întreținerea, în valoare de 218.000 mii de lei, au fost estimate pentru acest an în creștere cu 78.442 mii de lei față de preliminatul/realizatul anului 2021.

Autorii actului normativ explică acest lucru prin necesitatea efectuării unor reparații la materialul rulant motor, având în vedere atât vechimea acestuia, cât și asigurarea condițiilor de calitate, regularitate și siguranță a circulației pe calea ferată. Pentru respectarea Normativelor Tehnice în vigoare și pentru asigurarea condițiilor de calitate, regularitate și siguranță a circulației sunt necesare reparații programate la vehiculele cu termenul de scadență depășit, respectiv 600 de vehicule.

Reparațiile care sunt scadente în anul 2022 vizează automotoarele Desiro SR20D, locomotivele diesel-electrice LDE 2100 CP dotate cu instalaţie de încălzire tren, locomotivele diesel-hidraulice LDH 1250 CP dotate cu grup de încălzire tren şi pentru locomotivele electrice. Necesarul de fonduri pentru asigurarea întregului program de mentenanță și reparații planificate la locomotive, automotoare și agregate este de 905.000 mii lei.


reconversie profesională la Tarom cursuri de calificare la CENAFER angajări la Thales Systems


Cresc cheltuielile cu personalul. Urmează majorările promise la greva din decembrie?

Cheltuielile cu personalul au fost estimate în creștere în anul 2022 cu 5,73% faţă de valoarea aprobată în bugetul de venituri și cheltuieli pe anul 2021.

Pentru anul 2022, cheltuielile de natură salarială, în cuantum de 1.041.580 mii de lei au fost calculate pentru un număr mediu necesar de 12.000 de persoane. Cheltuielile de natură salarială, prevăzute în proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2022, au fost estimate în creștere cu 5,69%, respectiv cu suma de 56.080 de mii de lei, de la 985.500 de mii de lei (anul 2021) la 1.041.580 de mii de lei (anul 2022).

Nu este clar dacă majorarea include și creșterea cu 10% a salariilor promisă de ministrul Sorin Grindeanu după greva generală de pe data de 20 decembrie 2021. Câștigul mediu lunar pe salariat determinat pe baza cheltuielilor de natură salarială, recalculat conform Legii anuale a bugetului de stat este de 6.774,31 lei față de 6.772,64 lei, cât era prevăzut anul trecut. Cifrele pot părea asemănătoare, însă totul depinde de cum s-a modificat structura personalului societății, pe clase de salarizare.

Pierdere de 133 milioane de euro, prognozată pentru 2022

Pentru anul acesta, bugetul CFR Călători prevede o pierdere uriașă, de aproape 133 de milioane de euro.

„Societatea Naţională de Transport Feroviar de Călători CFR Călători SA a întocmit proiectul bugetului de venituri și cheltuieli pe anul 2022 dezechilibrat, cu o pierdere mai mare cu 147,03% decât cea realizată/preliminată la data de 31.12.2021, respectiv în valoare de 657.000 mii de lei”, se arată în nota de fundamentare.

Creanţele restante au fost estimate în anul 2022 în scădere cu 7,69% față de valoarea de anul trecut, respectiv de la 59.580,81 mii de lei la 55.000 de mii de lei. Plățile restante pentru acest an au fost estimate în scădere cu 1,78% față de cele realizate/preliminate în 2021, respectiv de la 249.452,36 de mii de lei la 245.000 de mii de lei.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share