Biletul unic pentru București-Ilfov are începând de miercuri, prima zi a anului 2025, cel puțin patru tarife, așa că nu mai e unic. Pentru a respecta adevărul istoric, el nu a fost unic încă de când a fost introdus, în 2022, când existau două tarife. Acum sunt cel puțin patru, iar cel mai probabil în curând vor fi cinci sau șase.
Pentru a acoperi creșterile salariale de 1.050 de lei pentru fiecare angajat, cerute de liderul Unitatea-Sindicatul Liber Metrou, Marian Artimon, și aprobate cu lejeritate de directorul general al Metrorex, Mariana Miclăuș, cu girul ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu, călătoria cu metroul bucureștean s-a scumpit începând de azi de la 3 lei la 5 lei. Deci deja sunt două tarife pentru călătoria cu mijloacele de transport în comun în Regiunea București-Ilfov: unul de 3 lei practicat de operatorii de transport de suprafață (Societatea de Transport București STB SA, Serviciul de Transport Voluntari, Ecotrans STCM și Regio Serv Transport Buftea).
Aceeași călătorie cu trenul metropolitan, două tarife
Apoi, mai avem două tarife, percepute pentru călătoria cu trenurile operate de CFR Călători care circulă pe relația Gara de Nord-Aeroport Henri Coandă: unul de 6 lei dacă îți cumperi biletul de la casierie și altul de 6,32 lei dacă plătești cu cardul bancar la validatoarele din automotoare, așa cum a dezvăluit Club Feroviar.
Ruta de Aeroport a fost prima și singura pe care a fost implementată așa-zisa integrare tarifară a CFR Călători și a Transferoviar Călători cu Metrorex, STB (controlată de Consiliul General al Municipiului București), STV (deținută de Primăria Voluntari), Ecotrans STCM (operator al deținut de primăriilor din Chitila și Mogoșoaia) și Regio Serv Transport Buftea (Primăria Buftea).
Pentru celelalte rute feroviare din Regiunea București-Ilfov, teoretic, începând din luna iulie a anului 2024 se pot cumpăra și bilete de tren metropolitane pe celelalte rute feroviare din București-Ilfov (odată cu intrarea în vigoare a Ordinului Ministrului Transporturilor nr. 1039/2024 și a Deciziei Președintelui ARF nr. 174/2024), însă procedura este extrem de greoaie. În plus, ”biletul unic”, nu are același tarif în regiune, ci sunt tarife diferențate. De exemplu, un bilet de la București Nord la București Obor cu CFR Călători costă 6,5 lei iar unul de la Titan Sud la Cernica, cu Transferoviar Călători, 5 lei.
Biletul unic pentru București-Ilfov nu e deloc unic
Teoretic, biletul unic pentru București-Ilfov este valabil 90 de minute, indiferent câte mijloace de transport ai schimba.
În practică lucrurile stau cu totul altfel. Pentru a călători în acest interval cu STB și Metrorex, de exemplu, trebuie să plătești un tarif mai mare de 3 lei. Iar la metrou nu-ți poți întrerupe călătoria în acest interval pentru a ieși din subteran, a lua un mijloc de transport de suprafață și apoi să revii, pentru că vei fi obligat să mai plătești odată 5 lei la validatoare. Asta dacă nu ai abonament integrat, care și el costă mai mult. În ce privește transportul feroviar în Regiunea București-Ilfov, nu poți să călătorești de la Periș la Vidra cu același bilet, pentru că sunt rute diferite.
Ce decizii vor lua Nicușor Dan, Florentin Pandele și alți primari
Aceasta este situația actuală iar, așa cum spuneam, ar putea apărea și mai multe tarife. Primarul general Nicușor Dan a lăsat deja să se înțeleagă că și tariful pentru călătoria cu mijloacele de transport ale STB s-ar putea majora în perioada următoare.
Nu a precizat însă cât ar putea să coste o călătorie cu tramvaiul, troleibuzul sau autobuzul – 4 sau 5 lei. Dacă va fi 4 lei, nu va fi același tarif ca la Metrorex.
În plus, este foarte probabil ca și primăriile din Voluntari (condusă de pesedistul Florentin Pandele, soțul Gabrielei Firea, și ea edil meteoric la București, doar un mandat), Chitila (Emilian Oprea, PNL), Mogoșoaia (Florin Răducu Covaci, PNL) și Buftea (Ghoerghe Pistol, PNL) să vrea să majoreze tarifele. Nu se știe deocamdată când și cu ce valoare.
Rolul TPBI, mai degrabă decorativ
Așa cum am mai scris, în orice capitală europeană, tarifele de transport și rutele sunt stabilite de autoritatea de reglementare, care în cazul nostru este Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București-Ilfov (TPBI).
Numai că, așa cum se vede, în regiunea Capitalei României, tarifele sunt stabilite de operatori, fiecare de capul lui, lăsând TPBI să aibă un rol mai degrabă decorativ.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail