Site logo
28 octombrie 2022

Importante proiecte feroviare, care vizează bugetul CFR Marfă rectificat pe 2022, modernizarea a 55 de locomotive și a șase stații de cale ferată, se află pe ordinea de zi a ședinței de Guvern de vineri. Valoarea însumată a investițiilor preconizate este de 234 milioane de euro.

Executivul va discuta un proiect de Hotărâre privind aprobarea indicatorilor tehnico-economici ai obiectivului de investiţii ”Modernizarea/ reabilitarea a 47 de staţii de cale ferată din România” – Lot SRCF Bucureşti – Staţiile CF Ploieşti Vest, Sinaia, Buşteni, Târgovişte Sud, Titu, Videle, lucrare de utilitate publică de interes naţional.

Bugetul CFR Marfă probleme pe calea feratăValoarea totală a investiţiei (inclusiv TVA) este de 116.279.000 de lei, echivalentul a aproximativ 24 de milioane de euro, din care lucrări propriu-zise de construcţii-montaj 86.401.000 de lei. Principalul obiectiv al lucrărilor îl constituie clădirile de călători ale stațiilor de cale ferată cu accent pe zonele de acces, pe spațiile destinate serviciilor pentru călători, pe zona comercială, dar și pe elementele de legătură cu liniile de cale ferată, reprezentate de peroane, pasarele, pasaje pietonale, copertine, precum și adaptarea la normele privind persoanele cu dizabilități.

Degradările sunt prezente la tencuieli, zugrăveli, finisaje, la învelitorile acoperișurilor și sistemul de colectare al apelor pluviale. Facilitățile pentru persoanele cu dizabilități (fizice, de vedere, de auz) lipsesc în totalitate, accesul este necorespunzător, grupurile sanitare pentru călatori nu au amenajate cabine speciale pentru aceste persoane. Instalațiile electrice existente sunt descompletate și într-o stare de uzură foarte avansată.

La Videle s-au modernizat peroanele pe vremea Vioricăi Dăncilă

europeron în Gara VidelePeroanele existente din stațiile Ploiești Vest, Sinaia și Bușteni sunt corespunzătoare normelor actuale ca lungimi, lățimi și înălțimi, stratul de uzură este realizat din asfalt prevăzut cu marcaje de direcționare tactilovizuale, parțial degradat. Pe de altă parte, peroanele din stațiile Târgoviște Sud, Titu și Videle nu corespund normelor actuale privind înălțimea față de nivelul șinei și lățimea necesară pentru a permite accesul călătorilor prin pasaje denivelate (pasarelă sau tunel pietonal), se arată în Nota de fundamentare a proiectului.

Situația reală a peroanelor nu se prezintă chiar așa, cel puțin în ceea ce privește stația Videle. În urmă cu trei ani, când prim-ministru era Viorica Dancilă, la Videle au fost făcute investiții în peroane, după cum a scris la vremea respectivă Club Feroviar. Rămâne de văzut dacă peroanele reconstruite atunci vor fi demolate pentru a fi făcute altele noi.

Copertinele existente din stațiile Ploiești Vest, Sinaia și Bușteni prezintă degradări la învelitoarea din tablă cutată, jgheburile și burlanele sunt degradate și necesită înlocuire. În stațiile Târgoviște Sud, Titu și Videle nu există copertine la peroanele intermediare. În stațiile Ploiești Vest, Sinaia și Bușteni accesul călătorilor la peroanele intermediare se face printr-un tunel pietonal, în vreme ce la Târgoviște Sud și Videle nu există acces pietonal denivelat, iar în stația Titu există o pasarelă pietonală care traversează întreg pachetul de linii c.f. fără a avea scări de acces la peroanele existente.

Bugetul CFR Marfă rectificat pe 2022, pe masa Guvernului

Bugetul CFR MarfăPe agenda ședinței de Guvern de vineri se mai află un proiect de Hotărâre privind aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli rectificat pe anul 2022 al Societăţii Naţionale de Transport Feroviar de Marfă CFR Marfă SA, aflată sub autoritatea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii.

Club Feroviar a scris recent despre acest proiect și a precizat că rezultatul brut (pierderea) a fost estimat în scădere cu 9,91%, respectiv cu suma de 40.836 de lei, față de nivelul aprobat în bugetul de venituri și cheltuieli inițial pe anul 2022, prin HG nr. 418/2022. Pentru acest an se prevăd pierderi finale de 371,2 de milioane de lei, mult sub cele ale CFR Călători, de aproximativ 600 de milioane de lei.

Modernizarea a 55 de locomotive și a 139 de vagoane

În fine, Executivul va lua în discuție și un proiect de Hotărâre pentru aprobarea Notei de fundamentare privind necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiţii „Modernizarea a 55 de locomotive electrice destinate remorcării trenurilor de călători, conversia a 20 de locomotive diesel hidraulice de manevră în locomotive electrice cu acumulatori si modernizarea a 139 de vagoane de călători”.

Punerea în aplicare a acestui proiect de investiții va necesita un efort financiar de 1.037.173.000 de lei, echivalentul a aproape 210 milioane de euro, după cum a scris recent Club Feroviar. Suma este defalcată după cum urmează:

  • Valoare totală modernizare locomotive electrice destinate remorcării trenurilor de călători, inclusiv TVA mii lei: 388.278
  • Valoare totală modernizare locomotive de manevră pentru trenurile de călători, inclusiv TVA mii lei: 58.830
  • Valoare totală modernizare vagoane clasă, inclusiv TVA mii lei: 448.873
  • Valoare totală modernizare vagoane speciale (dormit, cușetă, restaurant), inclusiv TVA mii lei: 141.192.

Durata estimată a acestor modernizări este de puțin sub patru ani.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Cart

Coș

Share