Site logo
15 martie 2023

Bugetul CFR Marfă pe 2023 se află pe ordinea de zi a ședinței de Guvern de miercuri. Proiectul a fost întocmit pe baza estimării că anul se va încheia cu profit, drept pentru care au fost prevăzute și sumele necesare aplicării Legii 195/2020 privind Statutul personalului feroviar.

Proiectul a fost pus în dezbatere publică pe site-ul Ministerului Transporturilor la data de 16 februarie, de Ziua Feroviarului, așa cum a scris la vremea respectivă Club Feroviar.

Cheltuielile cu personalul în valoare de  405.984 mii lei, au fost estimate în anul 2023, în creștere cu 63,73% față cele aprobate în anul 2022 în bugetul de venituri și cheltuieli rectificat, respectiv o creștere de la 275.152 mii lei  (anul 2022) la suma de 405.984 mii lei (anul 2023).

Cheltuielile de natură salarială, în valoare de 387.446 mii lei, au fost estimate în creștere  cu 63,88% faţă de suma aprobată în bugetul rectificat al anului 2022, respectiv o creștere de la 262.534 mii lei (anul 2022) la 387.446 mii lei (anul 2023).

Creșterea cheltuielilor de natură salarială, cu 124.912 mii lei, este cauzată de mai mulți factori. În primul rând, proiectul menționează indexarea lefurilor cu indicele mediu de creștere a prețurilor prognozat pentru anul 2023 (rata estimată a inflației), cu suma de 25.203 mii lei. Apoi, este vorba de creşterea cheltuielilor de natură salarială aferente reîntregirii acestora, pentru întreg anul 2023, determinate ca urmare a acordării unor majorări şi bonusuri în anul 2022, cu suma de 47.654 mii lei.

În fine, se preconizează că fondul de salarii va crește de la 1 iulie cu 52.055 mii lei, prin aplicarea prevederilor Legii nr. 195/2020 privind Statutul personalului feroviar.



Bugetul CFR Marfă pe 2023 prevede un profit de 240.000 de lei

La întocmirea bugetului, rezultatul brut a fost estimat pozitiv pentru anul 2023, cu un profit în valoare de 240 mii lei.

Cum anul trecut s-a încheiat pe pierdere, societatea nu mai intră sub incidența articolului 63 din Legea bugetului de stat pe 2023, pentru că nu se majorează pierderile, ci se obține profit. Astfel a fost posibilă includerea sumelor necesare pentru aplicarea Statutului, de la 1 iulie.

Numai că în ultimii ani bugetele anuale de venituri și cheltuieli ale CFR Marfă au fost întocmite pe zero sau chiar pe profit, iar la finalul anului, deloc suprinzător, se încheiau cu pierderi semnificative. Excepție a făcut doar anul trecut, când bugetul a fost întocmit de la bun început cu o pierdere de 412.036 mii lei.


reconversie profesională la Tarom cursuri de calificare la CENAFER angajări la Thales Systems


Salariile la CFR Marfă cresc semnificativ, mai ales după 1 iulie

Anul trecut, câștigul mediu lunar pe salariat determinat pe baza cheltuielilor de natură salarială a crescut cu 15,24%, de la 5.181,74 lei brut în 2021 la 5.971,27 lei brut. Același câștig mediu lunar pe salariat, recalculat conform Legii bugetului de stat, a crescut cu 6,15% comparativ cu anul 2021, de la 5.181,74 lei brut la 5.500,29 lei.

Pentru anul în curs, câștigul mediu lunar pe salariat (lei/persoană) determinat pe baza cheltuielilor de natură salarială, recalculat conform Ordonanței Guvernului nr. 26/2013 și a Legii anuale a bugetului de stat pe anul 2023, în valoare de 6.932,97 mii lei/salariat, a fost estimat în creștere  cu 15,69% față de cel preliminat/realizat  în anul 2022. Câştigul mediu lunar pe salariat (lei/persoană) determinat pe baza cheltuielilor de natură salarială este de 9.366,80 lei.

Proiectul poate fi consultat AICI.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Cart

Coș

Share