Site logo

Bugetul Metrorex pe 2025, la un pas de aprobare. Subvenție insuficientă

de 9 octombrie 2025

Bugetul Metrorex pe 2025, la un pas de aprobare. Subvenție insuficientă

În condițiile în care nu mai sunt nici trei luni de zile până la finele anului, bugetul Metrorex pe 2025 se află joi pe agenda ședinței de Guvern. Chiar dacă subvenția de la bugetul de stat este considerată insuficientă, se preconizează că transportatorul bucureștean nu va înregistra pierderi la finele anului. Echilibrarea rezultatului financiar a fost posibilă datorită (pentru societate, căci pentru pasageri ar fi mai degrabă ”din cauza”) scumpirii călătoriilor de la 1 ianuarie 2025.

Pe ordinea de zi a ședinței de joi de la Palatul Victoria se află proiectul de Hotărâre de Guvern privind aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2025 al Societăţii de Transport cu Metroul Bucureşti ,,Metrorex”- S.A. aflată sub autoritatea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii.

Veniturile totale, în valoare de 2.664.084,01 mii lei, sunt estimate în scădere cu 16,87% în anul 2025 faţă de cele realizate anul trecut, respectiv cu suma de 540.517,38 mii lei, de la 3.204.601,39 mii lei (anul 2024) la 2.664.084,01 mii lei (anul 2025).



Și anul trecut Metrorex s-a plâns de subvenția insuficientă

Veniturile din subvenții, în valoare de 873.000 mii lei, sunt în creștere cu 0,32%, respectiv cu suma de 2.757 mii lei față de cele realizate la data de 31 decembrie 2024 (de 870.243 mii lei).

”Suma alocată la cap. bugetar Subvenţii pentru transportul călătorilor cu metroul nu acoperă cheltuielile privind activitatea curentă de exploatare a metroului. Nerealizarea întreţinerii şi reparaţiei căii de rulare (înlocuiri parţiale ale elementelor ce intră în componenţa acesteia) conduce la încălcarea normelor de siguranţă a circulaţiei cu repercusiuni majore întrucât neefectuarea acestor lucrări va determina în mod obligatoriu introducerea de limitări de viteză”, se arată în Nota de fundamentare a proiectului de act normativ.

O furmulare identică, copy-paste, era prezentă și în proiectul de buget al societății pe anul trecut, așa cum am scris la vremea respectivă.

Echilibrul financiar, realizat pe baza scumpirii călătoriei

Revenind la bugetul Metrorex pe 2025, se estimează că veniturile din producţia vândută vor crește cu 78,10%, respectiv cu suma de 231.358,28 mii lei, de la 296.233,20 mii lei (anul 2024) la 527.591,48 mii lei (anul 2025).

Veniturile din serviciile prestate (activitatea de transport călători cu metroul) în valoare de 491.188 mii lei, sunt programate pentru anul în curs în creștere cu 87,83 % față de cele realizate la data de 31 decembrie 2024, respectiv cu suma de 229.686,42 mii lei. Această creștere a apărut ”ca urmare a creșterii tarifului mediu de călătorie cu metroul de la 1,71 lei/călătorie la 2,79 lei/călătorie (…) și a faptului că în anul 2025, se preconizează o creștere a numărului de călători cu 23.969.683 călători (de la un număr de 152.030.317 călători realizat pe anul 2024 la un număr de 176.000.000 călători, programat pe anul 2025)”.

De la 1 ianuarie 2025, s-au majorat tarifele de călătorie cu metroul bucureștean, proiect care a fost pus în dezbatere publică de Ministerul Transporturilor în ajunul Crăciunului. Scumpirea a fost menită să asigure majorarea salariilor angajaților cu suma de 1.050 lei.

Cheltuieli în scădere față de anul trecut

Atât deocamdată despre venituri, să vedem cum stă situația la capitolul cheltuieli. Cheltuielile totale în valoare de 2.664.084,01 mii lei sunt estimate în scădere cu 21,31% față de cele realizate la data de 31 decembrie 2024, respectiv cu suma de 721.663,16 mii lei, de la suma de 3.385.747,17 mii lei (anul 2024) la suma de 2.664.084,01 mii lei (anul 2025). Această scădere este determinată de introducerea sumei de 827.010,22 mii lei la capitolul ”Alte cheltuieli de exploatare – cheltuieli privind activele imobilizate”, reprezentând valoarea obiectivelor de investiţii care au fost puse în funcţiune și care se vor înscrie în patrimoniul public în anul 2025, sumă mai mică cu 50,97% față de valoarea realizată în anul 2024.

Cheltuielile cu bunuri și servicii sunt programate la valoarea de 589.389,91 mii lei, în creștere cu 28,40%. Estimările au la bază evoluția acestor tipuri de cheltuieli pe ultimii ani, prețurile practicate pentru achiziționarea materialelor, necesitățile societății pentru buna desfașurare a activității și totodată posibilitatea societății de a acoperi aceste cheltuieli cu veniturile estimate a se realiza în cursul anului 2025.



Salarii mai mari

Cheltuielile cu personalul, în valoare de 1.056.098,04 mii lei, sunt estimate pentru anul în curs în creștere cu suma de 74.344,20 mii lei față cele aprobate în anul 2024 în bugetul de venituri și cheltuieli rectificat, respectiv de la 981.753,84 mii lei (anul 2024) la 1.056.098,04 mii lei (anul 2025).

Cheltuielile de natură salarială, în valoare de 963.025,98 mii lei, sunt mai mari cu suma de 69.713,57 mii lei față cele aprobate în anul 2024 în bugetul de venituri și cheltuieli rectificat, respectiv în creștere cu 7,80%, de la 893.312,41 mii lei (anul 2024) la 963.025,98 mii lei (anul 2025). Cauzele acestei creșteri sunt majorarea salariilor (așa cum am menționat mai sus) și a valorii bonurilor de masă.

Câștigul mediu lunar pe salariat este în valoare de 15.445 de lei, în creștere cu 10,26% față de valoarea realizată anul 2024 trecut. Numărul de personal prognozat la finele anului 2025 este de 5.003 salariați, mai mic cu 208 salariați față de cel din bugetul de venituri și cheltuieli rectificat pe anul 2024. Numărul mediu de salariaţi, de 5.003 persoane, este estimat în scădere cu 205 angajați față de bugetul de venituri și cheltuieli rectificat pe anul 2024.

Fără majorări de indemnizații pentru directori și membrii CA

Cheltuielile aferente contractului de mandat şi a altor organe de conducere şi control, comisii şi comitete sunt programate la valoarea de 1.016,70 mii lei.

Din aceasta, indemnizațiile directorului general și directorului financiar, numiți prin contract de mandat și acte adiționale, reprezintă 696 mii lei. Este aceeași sumă ca ce prevăzută în bugetul pe anul trecut, care însă crescuse cu 75% față de valoarea din 2023.

Indemnizația membrilor Consiliului de Administrație, din care fac parte patru membri numiți prin contract de mandat și un membru provizoriu, este în sumă totală de 320,70 mii lei, aceeași ca anul trecut.

Investițiile cuprinse în Bugetul Metrorex pe 2025

Sursele necesare finanțării investițiilor pentru anul 2025, în valoare de 1.260.874 mii lei, sunt estimate în creștere cu 199,86%, respectiv cu suma de 840.386 mii lei, față de cele realizate la data de 31 decembrie 2024 .

Ele vor fi asigurate din surse proprii (87.831 mii lei), respectiv din amortizarea mijloacelor fixe, și din alocații de la buget (1.173.043 mii lei), în creștere cu 181,07% față de nivelul realizat anul trecut.

Investițiile preconizate sunt următoarele:

– Magistrala 5, Drumul Taberei-Pantelimon, Secțiunea 1 Râul Doamnei-Eroilor, inclusiv stația, galeria de legătură Valea Ialomiței, obiectiv de investiţii în continuare, pusă în funcțiune cu călători în septembrie 2020. Valoare: 39.351 mii lei.

– Magistrala 6, Legătura reţelei de metrou cu Aeroportul Internaţional Henri Coandă Otopeni. Total alocat: 924.886 mii lei.

– Achiziție 13 trenuri noi de metrou pentru Magistrala 5. Total alocat: 34.449 mii lei.

– Îmbunătățirea serviciilor de transport public de călători cu metroul pe Magistrala 2 Berceni-Pipera, cale de rulare și instalații pe interstații. Total alocat: 174.357,00 mii lei.

Se estimează o pierdere zero

Plăţile restante în valoare de 181.636 mii lei, sunt estimate în scădere cu 22,99% față de cele realizate la data de 31 decembrie 2024. În ceea ce privește creanțele restante, în valoare de 204.172 mii lei, ele sunt estimate în scădere cu 4,87% față de cele realizate la finele anului trecut.

”Societatea de Transport cu Metroul Bucuresti Metrorex SA urmărește întreprinderea demersurilor necesare pe parcursul execuției bugetare, astfel încât la sfârșitul anului 2025 să nu înregistreze pierderi”, se mai arată în proiectul de act normativ.



Share