Site logo
26 iulie 2022

Când mai sunt doar cinci luni și câteva zile până se încheie anul, Ministerul Transporturilor a elaborat bugetul SAAF pe 2022. Bugetul este întocmit pe pierdere, la fel ca în anii trecuți, iar recuperarea creanțelor și diminuarea plăților restante depind de termenele și procesele aflate pe rol. Numărul angajaților este preconizat să scadă drastic.

Societatea de Administrare Active Feroviare SAAF SA a fost înființată în 1998, la divizarea Societății Naționale a Căilor Ferate Române (SNCFR). Așa cum îi spune și denumirea, societatea avea ca rol vânzarea activelor feroviare neperformante. Teoretic, veniturile societății ar trebui să provină din: închirieri terenuri; închirieri clădiri; valorificări clădiri (valorificarea clădirilor se face numai în baza unor rapoarte de evaluare imobiliară executate de către evaluatori autorizaţi ANEVAR); valorificare piatră spartă şi traverse din beton de pe linii dezafectate; închiriere linii de cale ferată îngustă. De vândut nu prea a vândut și mai realizează venituri doar din închirieri. Insuficient însă pentru a-și acoperi cheltuielile.

Bugetul SAAF pe 2022: scad și veniturile, și cheltuielile

Ministerul Transporturilor a pus luni după-amiază în dezbatere publică, pe site-ul propriu, proiectul de Ordin comun pentru aprobarea bugetului de venituri şi cheltuieli pe anul 2022 al Societății de Administrare Active Feroviare SAAF SA.

Anul trecut, societatea a înregistrat un rezultat brut negativ (pierdere) în valoare de 306,84 mii lei și a programat pentru anul 2022 un rezultat brut negativ (pierdere) în valoare de 265,69 mii lei, în scădere cu 13,41%. Veniturile totale pe anul 2022, au fost estimate aproximativ egale cu nivelul celor realizate anul trecut, la valoarea de 572 mii lei (în scădere cu 0,04%). Veniturile din exploatare prevăzute în anul 2022 au o pondere de 100% în totalul veniturilor estimate a se realiza, nefiind prevăzute venituri financiare.

Cât privește nivelul cheltuielilor totale, acesta a fost estimat la 837,69 mii lei, în scădere cu 4,71% față de cele realizate la data 31 decembrie 2021. Cheltuielile de exploatare, în valoare de 837,69 mii lei, au o pondere de 100% în nivelul cheltuielilor totale.


reconversie profesională la Tarom cursuri de calificare la CENAFER angajări la Thales Systems


Cheltuielile salariale scad cu 60%

Dar să vedem ce se întâmplă cu salariile angajaților. În nota de fundamentare a proiectului de act normativ se precizează că nivelul cheltuielilor de natură salarială a fost estimat în scădere cu 60,94% față de anul trecut. Și asta nu pentru că ar scădea salariile, ci pentru că se diminuează numărul de angajați, de la 16 la șase (scădere de 62,5%). Concret, anul trecut societatea a programat cheltuieli de natură salarială în valoare de 876,62 mii lei, iar pentru acest an de 342,40 mii lei.

În consecință, productivitatea muncii a fost estimată în creştere cu 16,62% față de cea realizată la data de 31 decembrie 2021 – de la 81,75 mii lei/persoană la 95,33 mii lei/ persoană.

Câștigul mediu lunar pe salariat determinat pe baza cheltuielilor de natură salarială, calculat conform legii anuale a bugetului de stat, în anul 2022, a fost estimat în scădere cu 28,83% față de cel realizat la 31.12.2021. În cifre absolute, câștigul mediu lunar pe salariat prognozat în anul 2022 este în valoare de 4.755,56 lei/persoană.

Recuperarea creanțelor depinde de insanțele de judecată

Creanţele restante pentru anul 2022 au fost estimate în scădere cu 21,09% față de valoarea realizată la finele anului trecut, mai exact la nivelul de 18.500,65 mii lei. O valoare echivalentă cu 3,75 milioane de euro la cursul valutar actual.

În ceea ce privește plăţile restante programate în anul 2022, acestea sunt în scădere cu 12,01% față de cele realizate la data de 31 decembrie 2021. În cifre absolute, valoarea este tot mare, de 37.158,98 mii lei, echivalentul a aproape 28 de milioane de euro.

„Recuperarea creanțelor și diminuarea plăților restante depind de termenele și procesele aflate pe rol, așa cum reiese din Nota de fundamentare nr. 107 din 09.06.2022. Societatea de Administrare Active Feroviare SAAF SA nu are compartiment de control financiar de gestiune, din lipsă de personal și de fonduri”, se mai arată în document.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Cart

Coș

Share