Site logo
8 iunie 2021

Prezent la un post TV, ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, a anunțat că introducerea taxei pe km în transporturile rutiere de marfă ar putea avea loc începând cu 2024, abia peste doi ani. Ar fi prima măsura de echilibrare a pieței transporturilor de mărfuri, această măsură fiind una necesară.

doru.cireasa@clubferoviar.ro

Ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, a vorbit luni seara la Digi24 despre noua taxă de rovinietă pe care unii transportatori o vor plăti, cel mai probabil, din anul 2024. Potrivit ministrului, sistemul nu va fi schimbat pentru autoturisme, ci doar pentru traficul greu, care va fi taxat în funcție de distanță și nu în funcție de timp, așa cum se întâmplă în prezent.

Astfel, spune Drulă, noul sistem de taxare va fi aplicat doar pentru autovehiculele care depășesc 7,5 tone, precum camioanele, TIR-urile și autocarele. Ministrul susține că acest lucru este firesc în Europa, unde aproape toate țările au impus acest tip de taxare.

„În aproape toată Europa, în 23 din 27 de state membre, se taxează folosirea rețelelor de drumuri naționale, de autostrăzi ale țărilor respective, nu pe timp ca în România, unde cumpărăm o rovinietă valabilă o zi, o săptămână, o lună, un an, ci pe distanța parcursă”, a afirmat Cătălin Drulă.

Pentru mașinile mici rămâne vinieta valabilă pe timp, sistem care a fost valabil și până acum.

Noua rovinietă ar echilibra competiția dintre traficul feroviar și cel rutier

Potrivit ministrului, „este vorba despre a ne alătura acestei tendințe de taxare europene”, care ne permite o taxare mai corectă a utilizării și a poluării și, totodată, permite o competiție mai echilibrată între traficul feroviar și cel rutier.

„Feroviarul reclamă că rutierul primește gratis infrastructura. De exemplu, un tren de marfă, între București și Constanța plătește 2.600 de lei. Dacă facem acest calcul pe rutier, rutierul va ieși mai bine, mai ieftin”, a explicat Cătălin Drulă. Noul sistem de taxare ar putea fi introdus până în 2024.

Potrivit ministrului, noul sistem de taxare pentru traficul greu nu va fi implementat peste noapte și, cel mai probabil, acesta va fi gata la finalul anului 2023 ori la începutul anului 2024.

„PNRR-urile statelor membre ale UE sunt condiționate de reforme. Este un plan de recuperare după pandemie, condiționat de reforme. Una dintre reforme a fost să taxăm mai corect, să avem un raport mai corect între feroviar, care este un mod de transport mai puțin poluant, și rutier. Este o obligație pe care o avem, ca stat membru, să introducem acest sistem de taxare”.

Deocamdată nu a fost stabilit prețul pe care transportatorii din România îl vor plăti, însă, asigură Cătălin Drulă, noile taxe vor fi mai întâi discutate cu cei din domeniul transporturilor.

Având în vedere că pentru unii transportatori noul sistem de taxare va aduce scumpiri, acest lucru se va vedea în prețul produselor. Potrivit ministrului, „în economie nu există nimic pe gratis”, astfel că dacă un transportator poluează și strică un drum pe care îl utilizează, trebuie să plătească. Însă scumpirea transportului va trece in prețurile plătite de consumatorul final.

Patronatele salută măsura

Trecerea de la vinietă (taxarea pe durată) la cea pe kilometru (distanță) este o măsură necesară, spune Vasile Șeclăman, președinte al Organizației Patronale a Operatorilor Feroviari Privați din România (OPSFPR). „E necesară. Nu e corect să plătești pe calea ferata tonaj pe km si să se meargă cu 18 km la oră, iar la rutier să se plătească 1.000 – 1.500 euro pe an și să care cât vrea, unde vrea, când vrea. E o măsură foarte corectă pentru piața transporturilor în ansamblu (…) În alte țări se merge pe șosea în limita a 300-400 km, restul pe feroviar sau căi navale. Suntem interesati de problema terminalelor din porturi, acestea trebuie puse la punct pentru asigurarea transportului multimodal”, spune el.

Anterior, într-o luare de poziție, Șeclăman a afirmat că infrastructura feroviară este de 18 ori mai tarifată decât cea rutieră.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share