Ordonanța Trenuleț suferă modificări de la o zi la alta. Acum, facilitățile studenților pe CFR au fost din nou limitate, după ce cu o zi înainte coaliția de guvernare dădea semne că va face un pas înapoi. În ceea ce privește salariile și orele suplimentare, o mică parte dintre ceferiști va fi afectată.
Coaliția PSD-PNL-UDMR voia inițial ca studenții să beneficieze de tarif redus la călătoria cu trenul doar pe distanța dintre localitatea de domiciliu și orașul în care studiază, iar la metrou gratuitatea să fie redusă de la 90% la 50%. După discuția de sâmbătă, Guvernul era dispus să renunțe la aceste modificări, mai ales după ce studenții au amenințat cu proteste, așa cum am informat ieri.
Facilitățile studenților pe CFR, valabile doar între casă și facultate
Ei bine, duminică, Ministerul Finanțelor a pus în consultare publică proiectul de Ordonanță de Urgență a Guvernului ”privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice pentru fundamentarea bugetului general consolidat pe anul 2025, pentru modificarea și completarea unor acte normative precum și pentru prorogarea unor termene”. Adică Ordonanța Trenuleț, așa cum este ea cunoscută publicului larg.
Iar la capitolul XXIX din proiect se menționează următoarele:
(1) În anul 2025, prin derogare de la prevederile art. 128 alin. (3) din Legea învăţământului superior nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioare, studenţii înmatriculaţi la forma de învăţământ cu frecvenţă în instituţiile de învăţământ superior acreditate beneficiază de tarif redus cu 90% pe transportul intern auto și pentru transportul intern feroviar la toate categoriile de trenuri, clasa a II-a doar pe distanța/rutele dintre localitatea de domiciliu şi localitatea în care se află instituția, pe tot parcursul anului universitar.
(2) În anul 2025, prin derogare de la prevederile art. 128 alin. (3) din Legea învăţământului superior nr. 199/2023, cu modificările și completările ulterioare, studenţii înmatriculaţi la forma de învăţământ cu frecvenţă în instituţiile de învăţământ superior acreditate beneficiază de tarif redus cu 90% pe mijloacele de transport local în comun și transportul cu metroul, pe tot parcursul anului universitar, în localitatea în care își are sediul instituția de învățământ superior”.
Rezumând, Guvernul va limita facilitățile studenților pe CFR doar pe ruta dintre localitatea de domiciliu și orașul în care studiază. Pe această rută, vor plăti doar 10% din contravaloarea biletului întreg la clasa a 2-a, dar dacă vor să se ducă la munte ori la mare vor scoate din buzunare prețul integral. Vor plăti însă în continuare doar 10% din contravaloare transportului local din orașul în care au facultatea, procentul nefiind crescut la 50%, așa cum se intenționa inițial.
Amintim că atunci când a apărut forma inițială a proiectului de OUG studenții au amenințat cu proteste față de limitarea facilităților de care beneficiau la transportul feroviar. În ceea ce privește elevii, aceștia rămân cu gratuitatea la transportul feroviar pe orice rută, în Ordonanța Trenuleț nefiind prevăzute alte modificări.
Ce ceferiști vor avea salariile înghețate și nu vor mai beneficia de plata orelor suplimentare
Alte prevederi ale proiectului se referă la înghețarea salariilor bugetarilor și a pensiilor la nivelul din noiembrie 2024.
De asemenea, timpul în plus lucrat se compensează cu zile libere, nu cu plata de ore suplimentare. Doar pentru polițiști se face derogare. Totodată, nu se vor mai acorda tichete, bonusuri, prime și premii în bani. Se blochează angajările, mai puțin posturile unice vacante, iar plata sumelor dispuse ca despăgubiri prin hotărâri judecătorești se eșalonează.
Trebuie menționat faptul că aceste restricții nu-i vor afecta pe ceferiștii de rând. Compania Națională de Căi Ferate CFR SA, SNTFC CFR Călători și SNTFM CFR Marfă nu sunt instituții bugetare, ci companii sau societăți cu capital de stat.
Vor fi însă afectați cei care lucrează la Direcția de Transport Feroviar din cadrul Ministerului Transporturilor, la Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) sau la Autoritatea Feroviară Română (AFER), căci aceștia sunt încadrați ca bugetari.
În proiect se mai precizează faptul că indemnizațiile demnitarilor vor fi înghețate la nivelul celor din noiembrie 2024. Aici vor fi vizați, alături de ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, și secretarii de stat, printre care și cel responsabil cu coordonarea sectorului feroviar, Ionuț Săvoiu.
În finalul articolului, trebuie să mai menționăm faptul că în proiectul de OUG nu mai apare prevederea prin care indemnizațiile de concediu medical se reduc de la 75% la 65%.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail