Chiar dacă domină piața de transport feroviar de pasageri, CFR Călători pare a fi preferat mai degrabă pentru voiaje scurte și de navetă. În topul călătoriilor pe distanțe mari cu trenul, operatorul feroviar de stat se situează abia pe locul al treilea, primele două poziții fiind ocupate de Astra Trans Carpatic și Softrans.
Această situație este evidențiată de Consiliul Național de Supraveghere în Domeniul Feroviar din subordinea Consiliului Concurenței, în Monitorul Feroviar 2022-2023, document care a fost publicat recent pe site-ul instituției.
În anul 2023, la fel ca în prezent, pe piața românească a transportului feroviar de călători au activat șase operatori: CFR Călători, Regio Călători, Softrans, Transferoviar Călători, Interregional Călători şi Astra Trans Carpatic. ”Piaţa de transport feroviar de călători este dominată de CFR Călători, atât din punct de vedere al cifrei de afaceri realizate, cât şi al numărului de călători transportaţi şi al materialului rulant deţinut”, se arată în documentul citat.
Astra Trans Carpatic, preferat pentru călătoriile lungi cu trenul
Însă tot de aici aflăm că nu operatorul de stat este pe primul loc în preferințele românilor atunci când vine vorba de călătorii pe distanțe mari.
Astfel, pe rutele operate de Astra Trans Carpatic se înregistrează cea mai mare distanţă medie parcursă de pasageri (202 km), pe locul 2 fiind Softrans (123 km) și abia pe 3 CFR Călători (90,72 km). La polul opus se situează Interregional Călători (38,03 km), Transferoviar Călători (44 km) și Regio Călători (51,03 km), situaţie care se explică prin faptul că aceste companii operează preponderent pe rute locale, explică autorii studiului. Pe ansamblul pieței, distanța medie parcursă de călători cu trenul este de 91,46 km.
Aici se impune să facem și noi niște precizări. Și pasagerii CFR Călători se deplasează cu trenul pe distanțe mari, însă operatorul de stat pune în circulație și multe trenuri de tip Regio, cu trasee scurte, folosite de navetiști, așa că media voiajelor este trasă în jos. De cealaltă parte, Astra Trans Carpatic operează cu precădere trenuri pe distanțe mari, cum ar fi București-Craiova-Timișoara-Arad și retur, care în timpul sezonului estival pleacă/ajunge de la/la Constanța. Tot pe perioada verii ATC pune și trenuri pe relația București Nord-Constanța-Mangalia, iar tot timpul anului are automotoare care circulă pe ruta București Nord-Brașov. Singura rută scurtă pe care operează ATC este București Nord-Titu.
La rândul său, Softrans are doar trei rame electrice produse de Softronic, care circulă și ele pe distanțe relativ mari, cum ar fi Craiova-București Nord-Brașov și retur sau, pe perioada verii, Craiova-București Nord-Constanța. Chiar dacă garniturile sunt puse în circulație ca Regio Expres și nu Interregio, ele nu sunt nici pe departe trenuri de navetiști.
Vagoane și automotoare mult mai confortabile la ATC și Softrans decât la CFR Călători
Și mai este un element care trebuie luat în calcul, și anume starea materialului rulant pus în circulație de cei doi operatori privați pe rutele menționate, care este net superior față de cel utilizat de CFR Călători.
Nu se pot compara vagoanele de dormit și cușetă ale ATC cu cele ale operatorului de stat. Și ramele electrice Hyperion ale Softrans au un nivel de confort sporit, la fel și ramele diesel IC 2 ale ATC.
Material rulant foarte vechi pe șinele din România
Și pentru că tot am pomenit de material rulant, să vedem ce se menționează la acest capitol în Monitorul Feroviar 2022-2023.
În această perioadă, se constată o creștere a numărului de rame (20%) și o scădere a numărului de vagoane (-3,5%) deținute de cei șase operatori, care în anul 2023 au investit în modernizarea a nouă automotoare, față de 12 cu un an înainte. În cazul parcului de automotoare, peste 3% sunt vehicule noi, aproape 42% sunt automotoare cu o vechime între 10 şi 30 de ani și circa 55% sunt automotoare cu peste 30 de ani vechime. În ceea ce privește ramele utilizate în anul 2023 în transportul feroviar de călători, aproximativ 92% au peste 30 de ani vechime. La capitolul vagoane, doar 1% sunt noi, în vreme ce peste 32% sunt vagoane cu o vechime între 10 şi 30 de ani și aproape 67% au o vechime de peste 30 de ani.
Nici în ceea ce privește locomotivele situația nu este îmbucurătoare. Din totalul parcului de locomotive electrice și diesel raportate în anul 2023 de OTF de călători, peste 99% sunt mai vechi de 30 de ani.
Cifră de afaceri în creștere, profit în scădere
Din punct de vedere financiar, cifra de afaceri totală realizată de operatorii de transport feroviar de călători a înregistrat în anul 2023 o creștere pronunțată (+15,58%), faţă de anul 2022, ca urmare a evoluției pozitive a numărului de pasageri și a creșterii prețului biletelor de tren.
Asta ar fi partea bună. Reversul medaliei este că în ceea ce privește rezultatul net, dacă în anul 2022, sectorul înregistra o pierdere de circa 165,19 milioane de lei, în anul 2023 pierderile au atins valoarea de 198,22 milioane de lei.
În intervalul 2022-2023, din punct de vedere al călătorilor transportaţi, se observă o creștere a pieţei de 4,98%, până la valoarea de 74,34 milioane. Pe întreaga piață se observă o creștere (+27,23%) a venitului mediu obținut pe km în cazul transportului de tip Regio. În cazul transportului de tip Interregio, creșterea venitului pe km este semnificativă (+207,79%). Numai că atunci când vorbim de costuri, se observă o creștere de 14,45% a costului mediu pe kilometru operat în cazul transportului de tip Regio, respectiv de 192,69% în cazul transportului de tip Interregio.
”Din analiza veniturilor și costurilor medii pe km şi rang de tren ale operatorilor, putem constata că veniturile medii obținute din transportul de tip Regio sunt inferioare costului mediu pe km operat, ceea ce arată că, în continuare este necesară compensarea de către stat a transportului feroviar de călători, pe baza definirii obligației de serviciu public de către ARF, în vederea asigurării unei alternative de deplasare a populației”, se mai arată în document.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail