Site logo
Cerealele ucrainene exportate și pe rută feroviară prin România
29 martie 2022

Mai multe trenuri încărcate cu cereale ucrainene au ajuns, zilele acestea, în portul Constanța spre a fi exportate.

Blocarea porturilor ucrainene la Marea Neagră a obligat țara vecină să caute noi rute de export a cerealelor sale, calea ferată fiind una dintre alternative. Operatorii români consultați de Club Feroviar afirmă că au transportat deja trenuri ucrainene cu cereale spre Constanța, supraîncărcat în această perioadă.

„Da, am făcut trei trenuri până acum cu vagoane transpuse, adică (format din  – n.red.) vagoane ucrainene cărora le-au schimbat ei boghiurile la stațiile lor. Au venit din Vadul Siret în portul Constanța. Două au sosit deja, pe drum e al treilea, au altfel de cuple, doar boghiurile schimbate sunt trase de locomotivele noastre”, spune reprezentantul unui operator feroviar de marfă.



Solicitări are și compania de stat CFR Marfă care a transportat și aceasta la rândul ei. „Există solictări, dar deocamdată atât s-a concretizat”, spune operatorul.

Din păcate însă există ștrangulări ale rețelei feroviare, și aceasta, paradoxal, tocmai unde linia a fost modernizată între Fetești și Constanța. Este o problemă faptul că dispariția liniilor de garare abătute face ca trenurile să nu aibă unde staționa, cele de călători având prioritate. Situația a fost descrisă anterior de oficiali ai companiei GFR într-un articol disponibil aici.

„Ne plângem de liniile unde s-a modernizat calea ferată. În Moldova se circulă ca în rai dacă le „modernizăm” și pe alea am terminat-o. Nu e o problemă să circulăm de la Dornești la Constanța, până la Fetești se merge foarte bine, iar de la Fetești încolo e o porțiune mai mică unde e mai greu”, explică operatorul.

Trenurile intră pe la Dornești, așteptăm să intre și pe Halmeu, urmează să apară in 2-3 zile. În materie de cereale, fiind blocat portul Odessa, ne așteptăm la o creștere a traficului, afirmă el.

În condițiile în care porturile maritime ale țării rămân blocate din cauza invaziei rusești, Ucraina a început să exporte porumb cu trenul spre țările din Uniunea Europeană, a explicat aici zilele trecute Club Feroviar.

Anunțul a fost făcut de firma de consultanță agricolă APK-Inform, citată de Reuters, preluată de site-ul Știri pe Surse.

Ucraina este un important cultivator și exportator de cereale la nivel mondial. Aproape toate exporturile sale au fost în mod tradițional expediate din porturile sale de la Marea Neagră. Exporturile lunare de cereale depășeau cinci milioane de tone înainte de război. Primele exporturi de porumb cu trenul au plecat spre Polonia și țările baltice

Comercianții și oficialii din domeniul agriculturii au anunțat că Ucraina, care încă are cantități semnificative de cereale în stoc, ar putea începe să exporte cu trenul pe la granița sa vestică.

„Primele loturi de câteva mii de tone de porumb au fost deja exportate prin granița terestră vestică a Ucrainei”, a anunțat APK-Inform într-un raport. Conform documentului, prețurile DAP (Delivered At Place) la porumbul ucrainean pentru cumpărătorii din Polonia și statele baltice au fost cuprinse între 250 și 265 de dolari pe tonă și 275 de dolari pe tonă pentru Slovacia.

Responsabilii companiei feroviare de stat Ukralizniția au declarat că până la 600.000 de tone de cereale pe lună ar putea fi exportate cu trenurile din Ucraina către Europa. APK-Inform a anunțat săptămâna trecută că exporturile de cereale ale Ucrainei ar putea totaliza 44 milioane de tone în sezonul iulie-iunie 2021/2022.

Transportatorii feroviari ucraineni, limitați de război

Un obstacol cu care se confruntă Ucraina este cum să transporte peste hotare cereale și oleagionase în condițiile în care porturile de la mare care erau utilizate de obicei sunt blocate de trupele rusești în Marea Neagră și Marea Azov, relatează radiochisinau.md.

Una dintre soluțiile găsite de oficialii de la Kiev este direcționarea volumelor de marfă transportate către porturi din vecinătatea României, de unde acestea pot fi trimise către Europa de Vest. Publicația indicată notează că operatorii feroviari din Ucraina nu pot transporta decât câteva sute de tone de produse agricole pe lună în condițiile actuale, mult mai puțin decât volumele care erau exportate prin porturile maritime, susține firma de consultanță UkrAgroConsult.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share