Site logo
30 mai 2022

Compania CFR Călători a acordat în ultimele zile de valabilitate a unui contract – cadru de trei ani un contract subsecvent de peste 40 de milioane de lei, în pofifa disputelor dintre operatorul de stat și firma deținută de Călin Mitică, cauzat de situația celor șase automotoare sechestrate la Cluj.

Contractul a fost atribuit companiei Remarul 16 Februarie în primele zile ale lunii mai și prevede reparații în sumă de 37,96 milioane de lei pentru modernizare însoțită de reparații tip RG la vagoane seria 2049 și de 4,69 milioane de lei la vagoane seria 8449, potrivit datelor existente în Sistemul Informatic de Achiziții Publice (SICAP).

Contractul a fost semnat practic în ultimele zile de valabilitate a unui contract – cadru semnat în 2019 între Remarul 16 Februarie și CFR Călători, care prevedea modernizări însoțite de reparații pentru un total de până la 90 de vagoane, din care 81 seria 2049 (valoare maximă a contractului 192 milioane lei) și nouă bucăți seria 8449 (valoare maximă 21,1 milioane lei), respectiv un total de peste 200 de milioane de lei.

Remarul 16 Februarie primește toți banii la seria 8449

La finele contractului – cadru, firma lui Călin Mitică a primit întreaga sumă (maximă) pentru seria 8449 și peste 40% din cea prevăzută în acordul – cadru pentru seria 2049, potrivit calculelor Club Feroviar. Valoarea medie a lucrărilor efectuate pe vagon este de 2,85 milioane lei (570.000 de euro) la seria 2049 și de 2,35 milioane lei la seria 8449 (470.000 de euro). O astfel de modernizare este de aproximativ zece ori mai scumpă decât o reparație care costă în jurul a 20.000 de euro.

Însă ce este straniu în atribuirea ultimului contract subsecvent? Acordarea acestuia are loc în condițiile în care cu aproximativ o lună înainte, Ministerul Transporturilor a emis un proiect de act normativ prin care se amână cu jumătate de an lucrările de reparație a materialului rulant.



Reparațiile vagoanelor, amânate oficial prin Ordin al ministrului

Proiectul de act normativ, aprobat și intrat ulterior în vigoare, amână cu șase luni termenul scadent la reparațiile generale sau planificate ale vagoanelor de călători. Aprobarea proiectului de Ordin a fost o lovitură dată industriei reparatoare în condițiile în care oricum reparațiile Săgeților Albastre tip R7 și R9 stau blocate din cauza contestațiilor. În plus, reparațiile au devenit mai scumpe, făcute cu șase luni întârziere, iar siguranța circulației feroviare ar putea avea de suferit.

Ordinul ministrului Grindeanu stabilește amânarea cu până la șase luni a reparațiilor la vagoanele de călători scadente la reparații în perioada 1 aprilie 2022 – finele anului. Este vorba de reparațiile tip RTG (revizie tehnică generală a vagoanelor de călători, cu ridicarea de pe osii/boghiuri) sau RP (reparație planificată la vagoane, cu ridicarea vagonului de pe osii/boghiuri). Proiectul a fost aprobat și publicat în Monitorul Oficial, fiind în vigoare.

Comenzile către firma Remarul 16 Februarie au venit deci în condițiile în care alte unități din țară care ar putea realiza reparațiile materialului rulant stau fără comenzi.

Surse Club Feroviar au declarat că din șase vagoane pentru care s-a semnat contract subsecvent anul trecut, Remarul 16 Februarie ar fi modernizat un singur vagon. În noiembrie 2021, Remarul 16 Februarie și CFR Călători au semnat un contract subsecvent de 14,07 milioane lei pentru modernizarea și repararea a șase vagoane seria 8449. Apoi va fi în stare compania clujeană să își îndeplinească obligațiile în condițiile în care există șase automotoare Siemens Desiro care stau sechestrate în curtea fabricii, iar un proces al căror obiect este situația ramelor se află pe rolul instanțelor de judecată? Cazul a fost detaliat aici de Club Feroviar. (foto generic)

Citește aici despre planul de investiții al CFR Călători pe perioada 2021-2025 elaborat în 2021 de către Ovidiu Vizante, director general al societății, la acel moment.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share