
CFR Călători explică de ce s-a retras de pe Salva – Vișeu – Sighetu Marmației


Operatorul național de călători CFR Călători a explicat marți motivele pentru care s-a retras în noul mers al trenurilor de pe Salva – Vișeu – Sighetu Marmației.
În luna martie 2024, CNCF CFR SA – administratorul infrastructurii feroviare a comunicat operatorului CFR Călători interdicția de a opera pe secția Salva – Vișeu de Jos – Sighetu Marmației, odată cu intrarea în vigoare a noului plan de mers de tren 2024-2025, cu locomotive diesel electrice de 2100 CP, din cauza stării accentuate de degradare a infrastructurii feroviare din zonă.
Singura locomotivă pretabilă, cea de 2100 CP
În acest context, CFR Călători se află în imposibilitatea de a asigura circulația trenurilor de călători în condiţiile şi constanţa unui mers de tren, alt tip de material rulant motor cu tracțiune diesel aflat în parcul de exploatare al CFR Călători nefiind pretabil pentru operarea trenurilor pe acest traseu cu caracteristici dificile de relief și de infrastructură feroviară.
Secţia de circulație Salva – Vişeu de Jos – Sighetu Marmaţiei se întinde pe 140 km. Aceasta prezintă o complexitate deosebită (traseu montan cu poduri și podețe feroviare, viaducte și tuneluri) cu o pantă caracteristică maximă de 20,5 mm/m între staţiile Dealu Ştefăniţei – Fiad Hm pe o distanţă de 12,5 Km (pantă în creștere continuă în altitudine). Secția este operată în prezent doar de CFR Călători, cu garnituri de trenuri ce au în compunere locomotivă diesel electrică de 2100 CP şi 3-4 vagoane. Din cauza dificultății și complexității traseului, doar locomotivele diesel electrice de 2100 CP dispun de carateristicile tehnice necesare pentru operarea în condiții optime de circulație și de regularitate pe această secție.
Locomotivele de 1250 CP sau Desiro nu fac față
Programarea remorcării trenurilor cu un alt tip de material rulant motor, respectiv locomotive diesel hidraulice de 1250 CP sau automotoare Desiro, poate genera, din experiența exploatării acestui tip de material rulant motor, probleme majore chiar şi pentru secţii mai accesibile decât cea de față, Salva – Vişeu de Jos – Sighetu Marmației.
Şi în prezent, mai ales în situaţia condiţiilor meteo deosebite (îngheț, zăpadă, ploaie, frunze pe şină etc.) se înregistrează uneori întârzieri ale trenurilor de călători chiar și în cazul remorcării cu locomotive diesel electrice de 2100 CP pe relația Salva – Dealu Ștefăniței. Motivul: fenomenul de patinaj sau defectări pe fondul solicitării excesive a locomotivei. Aceste probleme s-ar amplifica în cazul remorcării cu materialul rulant motor menționat mai sus (locomotivă diesel hidraulică de 1250 CP sau automotor Desiro), până la situaţia imposibilităţii operării, respectiv o locomotivă diesel hidraulică de 1250 CP sau automotor Desiro nu dispun de resursele necesare pentru parcurgerea unui astfel de relief montan dificil în regim de operare tren de călători, cu respectarea impunerilor și condiționalităților pentru un astfel de tren.
CFR Călători interesată în continuare de Salva – Vișeu – Sighetu Marmației
Astfel, în condiţiile în care se menţine interdicţia administratorului de infrastructură de a opera pe această secţie cu locomotive diesel electrice de 2100 CP, CFR Călători este în imposibilitatea de a asigura circulația trenurilor de călători.
CFR Călători îşi exprimă în continuare interesul de a opera pe secția Salva – Vișeu de Jos – Sighetu Marmației, în condiţiile în care CFR SA, analizând starea actuală de degradare a infrastructurii feroviare şi eventualele lucrări de reparaţii/mentenanţă care să fie efectuate în această perioadă, va permite circulaţia în siguranţă a trenurilor de călători în compunere clasică, respectiv locomotivă diesel electrică de 2100 CP şi vagoane.
De precizat că o locomotivă de 2100 CP are o greutate de aproximativ 110 tone în timp ce o locomotivă Alstom Traxx de 5000-7000 CP are doar 80 de tone.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
Whatsapp
VK
Mail