Site logo
6 martie 2023

Operatorul feroviar de stat CFR Călători recunoaște că pune în circulație trenuri ilegale, care nu respectă cerințele minime de confort prevăzute de reglementările în domeniu. Responsabilii societății spun că de vină pentru situația din 2023 este ce s-a întâmplat în 2002, când ministru al Transporturilor era Miron Mitrea.

Club Feroviar a dezvăluit recent că perechea de trenuri IR 1532/1533 este operată de SNTFC CFR Călători pe ruta Satu Mare-Timișoara Nord și retur cu nerespectarea prevederilor legale în vigoare. La fel se întâmpla și cu perechea de trenuri IR 1530/1531, Baia Mare-Timișoara Nord și retur, care de ceva vreme apare ca nemaifiind în circulație. Între timp, am mai depistat o pereche de trenuri în aceeași situație: IR 1537/1539 Timișoara Nord-Cluj Napoca.

Trenuri ilegale. Bani de Interregio, condiții de Regio

Pasagerii plătesc bilet de Interregio, dar primesc condiții de Regio, pentru că aceste trenuri sunt operate cu automotoare Siemens Desiro, care nu sunt dotate cu prize pentru încărcarea telefoanelor mobile sau a laptopurilor.

Or, Ordinul nr. 134 din 9 februarie 2022 (semnat de actualul ministru Sorin Grindeanu) pentru modificarea anexei nr. 2 la Ordinul ministrului Transporturilor și Infrastructurii nr. 153/2011 privind modificarea și completarea Regulamentului pentru circulația trenurilor și manevra vehiculelor feroviare – nr. 005, aprobat prin Ordinul ministrului Transporturilor, Construcțiilor și Turismului nr. 1.816/2005, și pentru definirea trenurilor de călători în funcție de serviciile oferite de operatorii de transport feroviar de călători prevede ca serviciu obligatoriu la bordul trenurilor IR existența de prize 230 V/50 Hz.

Răspunsul CFR Călători, aiuritor

La vremea respectivă, am cerut explicații atât Autorității pentru Reformă Feroviară (ARF), cât și SNTFC CFR Călători. ARF a răspuns prompt, precizând că va penaliza operatorul feroviar de stat și că pasagerii pot cere restituirea diferenței de tarif de la Interregio la Regio.

Azi, luni, 6 martie 2023, a răspuns și conducerea CFR Călători, la mai bine de două săptămâni de când am trimis solicitarea de presă (17 februarie 2023). Vom prezenta în continuare răspunsul integral al operatorului feroviar de stat, iar apoi vom face precizările noastre.

”În stabilirea materialului rulant cu care sunt operate trenurile de călători se au în vedere mai multe aspecte în care cele de ordin tehnic, de siguranța circulației și de îndeplinire a adaptabilității materialului rulant la carcteristicile secției de circulație (viteză de circulație, peroane etc) sunt majore. Pentru CFR Călători, asigurarea confortului călătorilor este o temă importantă și s-au făcut și se fac în continuare procese susțiunte pentru îmbunătățirea tuturor condițiilor. Astfel, procesele de modernizare care vizează materialul rulant au impus ca obligativitate și vor impune în continuare inclusiv dotarea cu prize de 230 V. Acest lucru este valabil desigur și în procesele noi de achiziție și modernizare a vehiculelor feroviare, fie ele rame sau vagoane. Achiziționarea automotoarelor Desiro la nivelul anilor 2002 de către statul român și introduse în exploatare la operatorul național de transport feroviar de călători nu au vizat existența mai multor prize pe automotor, față de priza aflată în vecinătatea cabinei toaletă. În acea perioadă, telefonia mobilă și internetul erau slab utilizate în țara noastră și nu exista cerere în acest sens din partea publicului. Așadar, materialul rulant ce va fi achiziționat ca vehicule nou construite vor fi dotate constructiv cu prize electrice pentru încărcare telefon mobil sau laptop”.

Respectarea legii este facultativă pentru conducerea CFR Călători

Să le luăm pe rând. În ceea ce privește stabilirea materialului rulant pentru fiecare tip de secție, responsabilii CFR Călători nu fac deloc referire la OMT 134, de parcă respectarea legii ar fi opțională. De asemenea, nu vedem cum ar fi afectată siguranța circulației dacă în loc de automotor Desiro (trenuri ilegale) ar fi folosită o garnitură clasică, formată din EA/DA/GM plus vagoane dotate cu prize de 230 V.

Apoi, conducerea operatorului feroviar de stat ne spune că materialul rulant care va fi modernizat și cel care va fi achiziționat în viitor va avea prize. Or, noi făceam referire la un Ordin care este deja în vigoare și trebuie respectat acum, nu în viitor.

Două decenii n-au fost de ajuns pentru montarea unor prize

În continuarea răspunsului se menționează situația din 2002, când ministru al Transporturilor era Miron Tudor Mitrea și când au fost cumpărate primele automotoare Siemens Desiro. Perfect adevărat, la vremea respectivă nimeni nu avea smartphone, nici măcar ministrul, însă de atunci au trecut 21 de ani. Timp berechet pentru ca automotoarele să fie dotate cu prize.

În final, le reamitim celor de la conducerea CFR Călători că aceste automotoare circulă în Germania și în alte țări ca trenuri Regio, nu Interregio sau chiar Intercity, cum s-a întâmplat la noi. Scaunele nu sunt confortabile pe distanțe lungi, iar spațiile pentru bagaje sunt subdimensionate, fiind suficiente pentru o geantă de navetist și cam atât. Pentru că Siemens Desiro este material rulant pentru rute de navetă.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share