Site logo
CFR Călători trece transportul refugiaților ”pe caiet”. O OUG pierdută
7 martie 2022

Transportul refugiaților din Ucraina este făcut de CFR Călători pe datorie, deoarece un proiect de Ordonanță de Urgență a Guvernului s-a pierdut prin hățișul birocratic și nu a ajuns să fie aprobat. În aceste condiții, situația financiară a operatorului feroviar de stat riscă se se ”înroșească” și mai mult.

Sute sau chiar mii de refugiați ucraineni care fug din calea războiului declanșat de Vladimir Putin în țara lor sunt transportați zilnic cu trenurile CFR Călători pe teritoriul României. Unii dintre ei sunt duși chiar și mai departe, spre Budapesta sau Viena.

CFR Călători a cerut OUG pentru transportul refugiaților

Un gest umanitar demn de toată lauda, dar a cărui ducere la îndeplinire ar trebui finanțată de Guvernul României, nu de o societate cu capital de stat care se află deja într-o situație financiară deloc de invidiat.

Încă de săptămâna trecută, conducerea Societății Naționale de Transport Feroviar de Călători CFR Călători SA a trimis la Ministerul Transporturilor toate datele pe care să se fundamenteze o Ordonanță de Urgență prin care Guvernul să suporte costul transportului refugiaților. De atunci, nu s-a mai auzit nimic de această inițiativă, după cum au declarat pentru Club Feroviar persoane din conducerea operatorului feroviar de stat.

Transportul refugiaților ar trebui suportat de stat, ca în cazul studenților sau al pensionarilor

Potrivit informațiilor noastre, proiectul este redactat, dar nu a fost pus nici măcar pe site-ul Ministerului Transporturilor, în dezbatere publică.

Pe scurt, statul ar trebui să vireze către CFR Călători sumele aferente transportului refugiaților, așa cum a făcut în cazul studenților și cum procedează în continuare în cazul pensionarilor și altor categorii sociale care beneficiază de reduceri sau de gratuități. Cu fiecare zi ce trece, pierderile CFR Călători se multiplică.

Pierderi de zeci de mii de euro pe zi pentru operatorul feroviar de stat

transportul refugiaților Ajutorul de stat pentru CFR Călători CFR Călători vrea credite bancare prima tranșă din PNRR amendă pentru Strabag”În această dimineață circulă trenul CFR Călători 12605 cu 12 vagoane având 870 de refugiați la bord, sosiți în țară cu un tren al Căilor Ferate Moldovene. Plecarea din Iași a fost la ora 10:20,  sosirea în București Nord fiind estimată în jurul orei 17:15. Cetățenii străini care provin din Ucraina călătoresc gratuit pe teritoriul României cu CFR Călători”. Acesta este ultimul anunț privind transportul refugiaților ucraineni făcut luni de CFR Călători.

Să facem câteva calcule simple. Un bilet la clasa a doua de la Iași la București costă, ”la liber”, 90 de lei. În urma calculului aritmetic, rezultă că operatorul feroviar de stat suportă din ”buzunarul propriu” 78.300 de lei doar la acest transport (echivalentul a aproape 16.000 de euro). Numai că nu toți refugiații din Ucraina care ajung cu trenul în București și rămân în capitala României. Unii dintre aceștia își continuă călătoria spre vestul Europei, unde au rude sau prieteni. Unii dintre ei se deplasează cu avionul de la Aeroportul Internațional Henri Coandă Otopeni, dar alții aleg să-și continue călătoria cu trenul, mai ales că recent a fost semnat un acord între CFR Călători și MAV Start privind gratuitatea călătoriei cu trenul și pe teritoriul Ungariei, așa cum a relatat Club Feroviar.

Să presupunem că doar 300 dintre acești 870 de refugiați aleg să plece mai departe cu trenul, spre Ungaria, Austria sau mai departe în vestul UE. Cum biletul de tren, clasa a doua, București-Curtici (la granița cu Ungaria) costă 110 lei, rezultă un alt cost nesuportat de stat de alți 33.000 de lei, echivalentul a aproape 6.700 de euro. În total, 22.700 de euro la un singur transport de refugiați. Dacă luăm în calcul cifrele aferente zilei de vineri, de exemplu, când în Gara de Nord din București a ajuns la prima oră un tren cu nu mai puțin de 1.000 de refugiați, valoarea va fi mult mai mare.

Rodrigo Maxim: Statul comandă, dar nu plătește. SNTFC e oaia neagră

miting la Guvern greva generală la CFR Călători proteste sindicale la CFRȘi sindicaliștii de la calea ferată trag un semnal de alarmă în legătură cu această situație, în care toate costurile sunt pasate în cârca operatorului feroviar național.

”CFR Călători lucrează pe caiet și suportă toate costurile. Statul comendă, dar nu plătește. SNTFC e oaia neagră: preia secțiile neinteroperabile abandonate de privați, primește aceeași compensație, cu toate că prețurile au crescut amețitor, iar acum transportă și refugiații pe gratis. Va fi o altă gaură în bugetul CFR Călători”, a declarat pentru Club Feroviar Rodrigo Maxim, președintele Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România.

CFR Călători abia a scăpat de pierderile cauzate de pandemie

Această ”gaură neagră” în bugetul CFR Călători vine la scurt timp după ce operatorul feroviar național a beneficiat, în sfârșit, de un ajutor de stat pentru compensarea piederilor cauzate de restricțiile de călătorie impuse în contextul pandemiei de coronavirus.

La începutul lunii trecute, Comisia Europeană a aprobat un ajutor de stat pentru CFR Călători, în valoare de 43,6 milioane de euro, pentru compensarea pierderilor suferite din cauza pandemiei, așa cum a relatat la vremea respectivă Club Feroviar. Apoi, săptămâna trecută, ajutorul de stat a fost pus în dezbatere publică de Ministerul Transporturilor, sub forma unui proiect de Ordonanță de Urgență a Guvernului.

În condițiile în care criza refugiaților nu fusese luată în calcul, pentru că invazia lui Vladimir Putin în Ucraina încă nu începuse, bugetul CFR Călători pe 2022 a fost deja fundamentat pe o pierdere uriașă, de 657.000 mii lei, echivalentul a aproximativ 133 milioane de euro. Și asta în condițiile în care se mizează pe faptul că Guvernul va aproba o scumpire a biletelor de tren de la 1 iulie.

Dacă mai adăugăm și pierderile pe care le va suferi din cauza transportului gratuit al refugiaților, rezultatul financiar negativ al operatorului feroviar de stat va fi și mai îngrijorător în acest an.

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share