Site logo

CFR Călători vrea să beneficieze de amnistia fiscală și cere bani de la Guvern

17 octombrie 2024
Datoriile CFR Călători Falimentul CFR Călători revizia tehnică la vagoanele de călători locomotivă defectă la PredealDatoriile CFR Călători Falimentul CFR Călători revizia tehnică la vagoanele de călători locomotivă defectă la Predeal

Datoriile CFR Călători la ANAF au atins 60 de milioane de euro, iar penalitățile curg, în pofida unei convenții de eșalonare. Operatorul feroviar de stat ar putea să scape de penalități, în baza Ordonanței privind aministia fiscală, însă pentru asta trebuie să achite integral datoria. Nu are bani pentru a face acest lucru, așa că cere de la stat. Mai pe românește, vrea bani de la stat pentru ca același stat să nu-i mai perceapă dobânzi.

Guvernul a aprobat luna trecută un act normativ care perevede amnistia fiscală atât pentru persoane fizice, cât și pentru companii, fie ele de stat sau private.

Este vorba de Ordonanța de urgență nr. 107 din 4 septembrie 2024 ”pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare în domeniul gestionării creanțelor bugetare și a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al României în anul 2024, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative”. Dincolo de titlul pompos, Ordonanța prevede, în principal, că firmelor li se șterg dobânzile și penalitățile, persoanelor fizice chiar și o parte din impozite și contribuții (25% sau 50%, după caz).

Actul normativ a fost criticat dur de mulți analiști economici, potrivit cărora sunt discriminați contribuabilii de bună credință, adică cei care-și plătesc la timp taxele și impozitele, fiind favorizați cei rău platnici. O situație valabilă și în cazul care face obiectul prezentului articol, așa cum vom vedea mai jos: după ce că SNTFC CFR Călători nu a fost în stare să-și achite la timp obligațiile către bugetul statului, mai vine și Guvernul să-i dea o mână de ajutor, alocând bani pentru a scăpa de penalități. Un ajutor de care nu are parte (și nici nu are nevoie) niciun operator feroviar de transport de călători, aflat în competiție cu cel de stat, cum ar fi Astra Trans Carpatic, Regio Călători sau Softrans.



CFR Călători se plânge de subvenția insuficientă. Și ceilalți operatori au fost subcompensați

Dar să revenim la ceea ce a pregătit Ministerului Transporturilor . Pe site-ul ministerului a fost postat, în consultare publică, proiectul de Hotărâre de Guvern ”privind alocarea unor sume din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2024, pentru suplimentarea bugetului Ministerului Transporturilor și Infrastructurii”.

În Nota de fundamentare a proiectului de act normativ se amintește faptul că începând cu anul 2019 CFR Călători a fost subcompensată. Concret, nu s-a alocat subvenție la nivelul necesarului, plus o cotă de profit de 3% cum este prevăzut în Regulamentul UE 1370,  respectiv 6,2% așa cum este prevăzut în Contractul de Servicii Publice aprobat în anul 2022. În paranteză fie spus, toți operatorii de transport feroviar de călători (inclusiv cei cinci cu capital privat) au fost subcompensați la nivelul subvenției. Unde mai pui că CFR Călători beneficiază de cea mai mare subvenție unitară raportată la indicatorul tren kilometru.

Operatorul feroviar de stat a evitat la mustață dizolvarea

Închidem paranteza și ne întoarcem la Nota de fundamentare, unde se arată că având în vedere subcompensarea acumulată, societatea a ajuns în anul 2022 cu capitaluri proprii negative și cu activul net la mai puțin de jumătate din capitalul social.

Pe lângă acestea, societatea a acumulat și datorii restante. În acest sens, Adunarea Generală a Acționarilor, având la bază situațiile financiare depuse pentru anul 2022 a dispus ca, pentru a fi evitată dizolvarea societății, așa cum prevede Legea 31/1990, până la închiderea anului următor, să fie luate măsuri astfel încât capitalurile și activul net al societății să fie reîntregite. În acest sens, societatea a contractat  un audit extern independent, având ca obiect subcompensarea pentru perioada 2019-2023.

Din Raportul întocmit de către auditor a rezultat o subcompensare totală aferentă perioadei 2019-2023 în sumă de 1.811.656 mii de lei, cu propunerea de capitalizare, de către acționar, cu sumele rezultate din subcompensare, în conformitate cu legislația privind ajutorul de stat.

Datoriile CFR Călători, stinse cu bani de la Palatul Victoria

”Luând în considerare Ordonanța de Urgență nr. 107/2024 pentru reglementarea unor măsuri fiscal bugetare în domeniul gestionării creanțelor bugetare și a deficitului bugetar general consolidat al României în anul 2024 precum și pentru modificarea unor acte normative,  prin care se oferă posibilitatea de anulare a unor obligații bugetare, dacă societatea achită debitul restant înregistrat la Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) și plata se face până la data de 15.11.2024, dar nu mai târziu de 25.11.2024 societatea va beneficia de stingerea  accesoriilor”, se arată în documentul citat.

În prezent, SNTFC CFR Călători SA are încheiată o eșalonare cu ANAF, pentru obligații la bugetul de stat și bugetul asigurărilor sociale în valoare de aproximativ 300 de milioane de lei (echivalentul a aproximativ 60 de milioane de euro), incluzând și accesorii. ”Astfel, apare ca necesară asigurarea de resurse financiare necesare desfășurării activității curente în valoare de minimum 300.000 mii lei, modalitatea identificată fiind majorarea participației acționarului unic-Statul Român prin Ministerul Transporturilor și Infrastructurii la capitalul social al SNTFC CFR Călători SA”, se menționează în documentul redactat de minister.

Risca intrarea în incapacitate de plată

Aici se face mențiunea că prin această capitalizare se urmărește, pe de o parte, reîntregirea capitalurilor și a activului net.

Societatea are încheiate cu instituții bancare linii de credite pentru desfășurarea activității curente de exploatare în cuantum de 328 de milioane de lei, care riscă să nu mai fie prelungite pentru că operatorul nu mai îndeplinește condițiile de eligibilitate (capitaluri proprii, activ net) și în acest caz se riscă intrarea societății în incapacitate de plată. Pe de altă parte, se dorește a se achita debitul către ANAF, pentru ca societatea să beneficieze de ștergerea accesoriilor. ”Până la șfârsitul exercițiului financiar 2024 suma de 300.000 mii lei va fi utilizată de SNTFC CFR Călători SA în vederea stingerii   debitelor către Bugetul de Stat și Bugetul Asigurărilor sociale”, se mai menționează în Nota de fundamentare a proiectului.

Și CFR SA a beneficiat de o majorare de capital

Și administratorul infrastructurii feroviare a primit recent bani de la Guvern. Adunarea Generală a Acționarilor CFR SA a aprobat zilele trecute majorarea capitalului social al companiei cu 100 de milioane de lei prin aport în numerar, după cum am scris la vremea respectivă.

Majorarea capitalului social are loc după ce recent Guvernul a aprobat alocarea unor sume din Fondul de rezervă bugetară la dispoziția Guvernului, prevăzut în bugetul de stat pe anul 2024, pentru suplimentarea bugetului Ministerului Transporturilor și Infrastructurii. Banii au fost destinați atât Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), cât și Companiei Naționale de Căi Ferate CFR SA.

Pentru CFR SA, Guvernul a aprobat alocarea sumei de 201.907 mii de lei, din care 100.000 de mii de lei pentru majorarea capitalului social al companiei, iar restul pentru salarii și pentru plata facturilor către constructorii care lucrează la modernizarea căii ferate prin programe în cadrul Mecanismului pentru Interconectarea Europei.



Share