CFR Călători vrea să cumpere automotoare dar ține la gard vagoanele restaurant
CFR Călători vrea să cumpere automotoare prin leasing operațional, printr-un credit de la Banca Europeană de Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD), garantat de Guvernul României. În ceea ce privește repararea materialului rulant existent, directorul general al CFR Călători, Traian Preoteasa, a promis un nou termen pentru lasarea licitației.
Societatea Națională de Transport Feroviar de Călători CFR Călători SA vrea să ia de la BERD un împrumut de aproximativ de 100 milioane de euro în vederea achiziţiei în leasing operaţional a 30 de rame noi.
”Este clar că perioada trenurilor cu locomotivă şi vagoane este depăşită. În afară de faptul că ARF (Autoritatea pentru Reformă Feroviară – n. red.), care este intermediarul între noi şi Guvern, deci practic noi luăm subvenţia de la ARF, este şi organismul abilitat cu achiziţii de material rulant nou şi a derulat şi derulează în continuare achiziţiile în ceea ce priveşte trenurile Interregio, Regio şi ce mai au ei, este clar că CFR Călători nu poate aştepta achiziţia ARF-ului. Am contactat Banca Europeană de Dezvoltare BERD, s-au depus documentaţiile necesare şi aşteptăm finanţarea şi, în colaborare cu BERD şi cu uzine mari producătoare, sunt foarte multe în Europa, vom achiziţiona sau intenţionăm să achiziţionăm în jur de 30 de rame noi”, a spus Traian Preoteasa.
CFR Călători vrea să cumpere automotoare cu garanția statului
El a recunoscut că sunt probleme cu faptul că CFR Călători are pierderi, însă, cu garanţia statului, crede că va putea accesa 100 milioane de euro pentru achiziţia de material rulant. ”Era o variantă de achiziţie second-hand, dar BERD nu finanţează decât achiziţie de material rulant nou. Vom dota cu rame – ăsta este viitorul transportului feroviar – CFR Călători atât prin ARF, cât şi prin contribuţie proprie, dat fiind că anul trecut, în decembrie, s-a semnat un contract de servicii publice pe 10 ani care ne dă acces la o finanţare, să zicem, mai bună. Avem nişte probleme de încheieri de bugete pe care le încheiem pe pierdere, dar, cu garanţia statului, probabil că vom accesa în jur de 100 de milioane de euro de la BERD ca să achiziţionăm rame noi”, a spus șeful operatorului feroviar de stat.
Preoteasa a precizat că ramele vor fi achiziţionate în leasing operaţional, deoarece societatea pe care o conduce nu are buget de investiţii: ”În leasing operaţional. Vom vedea la momentul potrivit. Discuţia cu BERD a început cam acum două luni. Suntem în faza de depunere a documentelor. Vom căuta cele mai bune condiţii de livrare. Sigur în leasing operaţional. Nu putem face achiziţii, nu suntem abilitaţi. În leasing operaţional, cele mai bune variante pe care le vom găsi la momentul acela pe piaţă. Nu vă pot spune direcţia pe care o avem – avem o direcţie dar nu v-o pot spune”, a explicat directorul general.
Un nou termen pentru licitația de modernizare a materialului rulant existent
Întrebat de Club Feroviar în legătură cu achiziţia serviciilor de modernizare ce vizează 50 de locomotive electrice şi 139 de vagoane, finanţată prin PNRR, directorul general a precizat că s-au terminat caietele de sarcini, au fost în Direcţia de achiziţii şi a ieşit studiul de piaţă.
”Eu cred că până la jumătatea lunii iunie vor fi încărcate în SEAP toate aceste licitaţii”, a adăugat el.
La începutul lunii, Rodrigo Maxim, președintele Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România (FSTFR), avertiza asupra faptului că banii din Planul Național de Redresare și Reziliență pentru modernizarea locomotivelor CFR Călători riscă să fie pierduți, în condițiile în care operatorul feroviar de stat nu a lansat nici acum licitațiile aferente. La finele lunii noiembrie a anului trecut, directorul general adjunct Marcel Litră promitea că până la jumătatea lui 2023 deja vor fi semnate contractele.
Preoteasa are vagoane restaurant, dar nu le pune în circulație
În altă ordine de idei, Club Feroviar l-a întrebat pe Traian Preoteasa când vor fi puse în compunerea trenurilor, mai ales a celor internațional, vagoane restaurant. De câteva luni, trenul IR Dacia București-Viena, are în compunere doar o jumătate de vagon bar, așa că într-o călătorie de peste 17 ore nu poți servi mâncare caldă, ci doar sendvișuri.
Șeful CFR Călători a recunoscut că societatea are vagoane restaurant funcționale, însă a spus că ele ”nu sunt corespunzătoare pentru a merge până la Viena”. Oricum, nici până toamna trecută vagonul restaurant nu mergea până la Viena, ci doar până la Arad. Traian Preoteasa a spus că până la noul Mers al Trenurilor (în luna decembrie), vor fi puse în circulație vagoanele restaurant reparate prin PNRR. Nu este însă clar cum se va putea acest lucru, având în vedere că licitația va fi lansată abia la jumătatea lunii iunie.


Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
Whatsapp
VK
Mail