AGA CFR SA a aprobat programul de investiții financiare al companiei pe acest an. Unul dintre obiective este viaductul Telcișor dintre Telciu și Fiad, pe linia Salva – Vișeu.
Adunarea Generală a Acționarilor CFR SA a aprobat prin Hotărârea 30 din data de 27 noiembrie Programul de investiții finanțate din surse proprii la un nivel al alocației de un pic peste 24 milioane lei reprezentând „capitolul investiții surse proprii finanțate din amortizarea mijloalor fixe”.
O componentă a alocației totale crește de la 20 milioane lei la 21,5 milioane lei prin introducerea unui obiectiv nou pe listă, anume Reparație capitală viaduct km 16+303 Telcișor de pe linia CF 422 între Telciu și Fiad (servicii DALI expertiză tehnică).
Starea tehnică a viaductelor de pe ruta menționată a determinat CFR SA să introducă restricții de tonaj pe ruta menționată. Aceste restricții, la rândul lor, au făcut CFR Călători să amenințe cu anularea trenurilor de călători pe aceasta rută.
CFR Călători se află în imposibilitatea de a asigura circulația trenurilor de călători în condiţiile şi constanţa unui mers de tren, alt tip de material rulant motor cu tracțiune diesel aflat în parcul de exploatare al CFR Călători nefiind pretabil pentru operarea trenurilor pe acest traseu cu caracteristici dificile de relief și de infrastructură feroviară, comunica recent operatorul.
Secţia de circulație Salva – Vişeu de Jos – Sighetu Marmaţiei se întinde pe 140 km. Aceasta prezintă o complexitate deosebită (traseu montan cu poduri și podețe feroviare, viaducte și tuneluri) cu o pantă caracteristică maximă de 20,5 mm/m între staţiile Dealu Ştefăniţei – Fiad Hm pe o distanţă de 12,5 Km (pantă în creștere continuă în altitudine). Secția este operată în prezent doar de CFR Călători, cu garnituri de trenuri ce au în compunere locomotivă diesel electrică de 2100 CP şi 3-4 vagoane. Din cauza dificultății și complexității traseului, doar locomotivele diesel electrice de 2100 CP dispun de carateristicile tehnice necesare pentru operarea în condiții optime de circulație și de regularitate pe această secție.
Locomotivele grele un pericol pentru viaductele vechi
Programarea remorcării trenurilor cu un alt tip de material rulant motor, respectiv locomotive diesel hidraulice de 1250 CP sau automotoare Desiro, poate genera, din experiența exploatării acestui tip de material rulant motor, probleme majore chiar şi pentru secţii mai accesibile decât cea de față, Salva – Vişeu de Jos – Sighetu Marmației.
Şi în prezent, mai ales în situaţia condiţiilor meteo deosebite (îngheț, zăpadă, ploaie, frunze pe şină etc.) se înregistrează uneori întârzieri ale trenurilor de călători chiar și în cazul remorcării cu locomotive diesel electrice de 2100 CP pe relația Salva – Dealu Ștefăniței. Motivul: fenomenul de patinaj sau defectări pe fondul solicitării excesive a locomotivei. Aceste probleme s-ar amplifica în cazul remorcării cu materialul rulant motor menționat mai sus (locomotivă diesel hidraulică de 1250 CP sau automotor Desiro), până la situaţia imposibilităţii operării, respectiv o locomotivă diesel hidraulică de 1250 CP sau automotor Desiro nu dispun de resursele necesare pentru parcurgerea unui astfel de relief montan dificil în regim de operare tren de călători, cu respectarea impunerilor și condiționalităților pentru un astfel de tren, se plângea compania.
CFR SA nu închide totuși traficul pe viaduct
În luna octombrie CFR SA a remis însă un comunicat de presă în care încearcă liniștirea opiniei publice după anunțul că o importantă rută feroviară din nordul țării va rămâne fără operator. „Compania Națională de Căi Ferate „CFR” SA informează asupra faptului că, în cursul anului 2025, pe secția de circulație Salva – Vișeu de Jos – Sighetu Marmației vor circula 5 perechi de trenuri, în relația Cluj Napoca – Beclean pe Someș – Salva – Vișeu de Jos – Sighetu Marmației”.
Investițiile bugetate de CFR SA, insignifiante
Este foarte puţin dar cred că nici atât nu se cheltuie. Este o sumă foarte mică insignifiantă gândiţi-vă că investiţiile de la bugetul de stat sunt de 100 milioane şi este și aceasta o sumă derizorie. Ar trebuie să fie peste 500 milioane ca să fie ceva notabil”, spune un responsabil din zona infrastructurii.
De regulă amortismenete companiei se situează anual în jurul de 150 milioane lei. Banii sunt destinați finanțărilor pe investiții ale companiei spre exemplu generatoare sau pe modernizări de gări situate pe rute neinteroperabile. Legislația națională nu permite invesiții publice pe infrastructură privată. Comisia Europeană a permis însă si astel de investiții, însă finanțate doar din fonduri europene.
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail