Site logo
CFR Marfă: Ar fi bine dacă operatorii de transport feroviar ar putea organiza ei cursuri de formare
9 aprilie 2021

Platforma Carieră Feroviară în România (CFiR) a contactat responsabilii pentru resurse umane a mai multor operatori feroviari de transport marfă pentru a vedea cât de acută este pentru ei problema resurselor umane în domeniu și ce trebuie făcut. Operatorul național de transport feroviar de marfă, CFR Marfă, acordă o atenție importantă politicii de resurse umane, chiar și în prezentul contextul dificil pentru companie. Oficialii CFR Marfă au avut amabilitatea de a răspunde la câteva întrebări adresate lor de către CFiR în domeniu.

CFR Marfa continua investitiile in material rulant

Meseriile legate direct de derularea transporurilor feroviare de marfă, cele de siguranță a circulației și executivii sunt cele mai greu de găsit pe piață. Însă forța de muncă suferă și un fenomen de îmbătrânire, spun reprezentanții CFR Marfă. Ei aduc în sprijinul afirmațiilor lor analize făcute la nivelul UE potrivit cărora România are una dintre cele mai îmbătrânite forțe de muncă. „Conform celor mai recente studii, sectorul feroviar din România se confruntă cu o acută lipsă de forţă de muncă specializată datorită nivelului redus de înlocuire a personalului dar şi datorită faptului că România are una dintre cele mai  îmbătrânite forţe de muncă dintre ţările Uniunii Europene. La nivelul CFR Marfă, având în vederea fluctuaţia de personal, pot aparea situatii în care numarul de personal existent nu este în concordanţă cu necesarul în vederea desfăşurării activităţii în bune condiţii”, afirmă oficialii companiei de stat.

Aproape 800 de persoane școlarizate sau perfecționate anul trecut

Oficialii CFR Marfă susțin că, din păcate, capacitățile CENAFER de formare profesională sunt reduse. „În fiecare an, CFR Marfă solicită către CENAFER organizarea de cursuri de formare profesionala pentru meserii specifice activitatii de transport feroviar de marfă. Solicitările noastre nu au avut întotdeauna un răspuns favorabil având în vedere capacitatea redusă a centrelor teritoriale ale CENAFER, precum si necesitatea organizării de cursuri pentru alţi operatori de transport feroviar”, spun ei. În anul 2020 CFR Marfa a şcolarizat prin intermediul cursurilor organizate de CENAFER 97 mecanici de locomotivă, iar alți aproape 700 de angajați au urmat diferite cursuri de perfecționare sau instruire.

Ar fi bine dacă operatorii de transport feroviar ar putea organiza ei cursuri de formare, spun cei de la CFR Marfă. „În vederea ameliorării situaţiei deficitare de pe piaţă forţei de muncă din domeniul feroviar, considerăm că dezvoltarea învăţământului profesional cu accent pe meseriile din domeniu, alături de posibilitatea ca operatorii de transport feroviar să poată organiza cursuri de formare profesională pentru meserii specifice activităţii de transport feroviar ar reuşi să modifice curba descendentă pe care evoluează acest indicator esenţial, acela al resurselor umane din domeniul feroviar”.

„În acest context, organizarea de cursuri de formare profesională de către operatorii feroviari la momentul în care apare necesitatea efectivă este deosebit de oportună atât din punct de financiar cât şi al eficacităţii”, spun ei.

CFiR, singura platformă de resurse umane care se ocupă strict de domeniul feroviar și cel al transportului urban pe șină, organizează ediţia a IV-a a Târgului de Carieră Feroviară în România, în zilele 20-21 aprilie.

Angajatori
Colaboratori Parteneri Media
facultatea de transporturi UPB logo CFDP

MAI MULTE DETALII

Lipsa personalului pune presiune pe angajații existenți

Lipsa forței de muncă necesare pune presiune pe angajați. „Printre consecinţele cele mai des întâlnite în cazul nostru enumerăm acumularea semnificativă de ore suplimentare lucrate de mecanicii de locomotivă însoţită de epuizarea personalului”, spun și cei de la CFR Marfă.

Întrebați asupra motivelor pentru care tinerii sunt rezervați în privința îmbrățișării meseriilor de profil feroviar, oficialii CFR Marfă afirmă: „Meseria de lucrător la căile ferate necesită un efort considerabil şi multă pasiune, însă unul dintre impedimentele cele mai importante în a atrage tineri către acest domeniu este pachetul salarial oferit”.

Ca și alte companii e pe piață, CFR Marfă privește cu interes spre învățământul superior în vederea obținerii viitoarei forțe de muncă necesare. „SNTFM CFR Marfă SA încheie periodic convenţii cu instituţiile de învătamânt superior în vederea participării studenţilor la stagii de pactică în cadrul subunitatilor sale. De asemenea, în limita posturilor disponibile, absolventii acestor institutii de învăţământ sunt angajati în cadrul  societătii”, spune compania. (D.C.)

VEZI ȘI:

Grup Feroviar Român (GFR): transportul feroviar este în ascensiune spre a deveni o zonă profesională cu câștiguri salariale atractive

DB Cargo România: Încurajăm partenerii și autoritățile să digitalizeze procesele de lucru

Vest Trans Rail: este necesară o reformă educațională care să ia în calcul formarea personalului specializat

Transferoviar: Concurența stat – privat pe forța de muncă și fluctuația de personal, greutăți importante în sector

We use cookies to improve your experience on our website. By browsing this website, you agree to our use of cookies.

Share