CFR Marfă cedează terminalul ferry din Port Constanța. Rămas fără obiectul activității și mijloace de atingere a acestuia, CFR Marfă a început discuții privind cedarea terminalului.
Discuțiile vor fi purtate cu Portul Constanța, o altă companie deținută majoritar de stat (20% dintre acțiuni fiind ale Fondului Prorietatea – fond de investiții privat administrat de o companie americană).
Acționarii Portului Constanța (Ministerul Transporturilor) și-au dat de principiu în data de 19 noiembrie acordul pentru cumpărarea activului de incintă terminal ferry-boat, prin „negociere directă”. Activul are 29 de repere, potrivit informării AGA.
Întrebate de ce aceste negocieri nu se poartă cu mai mulți doritori, potențiali investitori sau de ce nu sunt scoase la licitație activele, surse din cadrul Ministerului Transporturilor au afirmat că activul are o valoare strategică pentru stat. Vânzarea are loc conform prevederilor legale ce permit transfer de active strategice între entitățile statului.
Terenul pe care se găsește activul e al statului și ar fi dificil de negociat situația în care pe acesta s-ar găsi active private. Aceste surse oficiale au mai declarat că procedura vânzării este abia la început.
Va ajunge terminalul la Carpatica Feroviar?
Există o vorbă: „gura păcătosului adevăr grăiește” și acesta s-ar putea să fie și cazul din prezent. Declarații privind viitorul terminalului ar putea să nu fie pe placul responsabililor pe concurență ai Comisiei Europene și să ducă la concluzia că această Carpatica Feroviar nu e de fapt decât CFR Marfă cu altă pălărie.
„Adunarea Generală a Acţionarilor Companiei Naţionale Administraţia Porturilor Maritime SA Constanţa, în temeiul prevederilor statutului CN APM SA, a aprobat de principiu cumpărarea activului Incintă Terminal Ferry-Boat, prin negociere directă. În prezent, tranzacţia este în curs, nefinalizată, negocierile dintre părţi nefiind încă începute”, a declarat, pentru ziarul „Cuget Liber”, directorul general al CN APM SA, Mihai Teodorescu.
Ulterior achiziţiei, Administraţia Porturilor Maritime doreşte să valorifice aceste active în mod adecvat, în scopul creşterii gradului de fluidizare a traficului, creşterii capacităţilor de operare din port, creşterii veniturilor administraţiei portuare, precum şi creşterii veniturilor statului, în condiţiile în care aceste active pot contribui în mod decisiv, în caz de administrare eficientă, la buna desfăşurare a activităţii portuare de către CN APM şi comunitatea portuară.
„În cazul în care tranzacţia se va încheia cu succes, CN APM SA doreşte să valorifice o parte din aceste active prin organizarea unei proceduri competitive de atribuire a unui contract către un operator, prin una din modalităţile de atribuire ce va fi prevăzută de legislaţia în vigoare la momentul demarării procedurii, în scopul creşterii capacităţilor portului de operare mărfuri şi în consecinţă a creşterii veniturilor CN APM SA şi ale statului”, a precizat directorul general Mihai Teodorescu.
Pentru a administra un astfel de business în viitor, Carpatica Feroviar nu va avea nevoie de nave tip ferry-boat similare cu cele vândute recent. Carpatica va putea percepe chirii, taxe de operare etc, operatorilor cu nave ferry din Marea Neagră. Portul Constanța are vocație de proprietar, nu de operator al activelor.
Concurența Bulgariei
Oricum, dezvoltarea activității de ferry din portul Constanța e cât se poate de necesară pentru că există o concurență serioasă venită dinspre Bulgaria. Recent, conducerea Căilor Ferate din Georgia a avut o întâlnire cu compania de transport maritim georgiană „Sea Line E60” și cu Căile Ferate Bulgare din Sofia.
În cadrul vizitei oficiale a fost semnat un acord între părți privind reînnoirea traficului feroviar cu feribotul. Lucrările pregătitoare pentru restabilirea serviciului de transport cu feribotul sunt în curs de desfășurare de la începutul anului.
Părțile au convenit asupra tuturor condițiilor de cooperare reciprocă în vederea restabilirii bunei funcționări a feribotului feroviar. Traficul de feribot între porturile din Georgia și portul bulgăresc „Varna” cu feribotul feroviar „Aia” care navighează sub pavilion georgian va fi reluat în viitorul apropiat.
Trebuie remarcat faptul că traficul feroviar/feribot între porturile din Georgia și Bulgaria va consolida legăturile directe de transport cu Europa prin Marea Neagră.
Căile ferate georgiene și bulgare vor efectua în mod regulat transporturi de mărfuri prin feriboturi special echipate.
Pe de o parte, traficul menționat va atrage fluxuri suplimentare de mărfuri, ceea ce este important în ceea ce privește creșterea eficienței rutei coridorului mijlociu.
Citește și România se chinuie să își vândă ferry-boat-urile, Georgia preia serviciile pe Marea Neagră
Share
Facebook
X
LinkedIn
Telegram
Tumblr
WhatsApp
VK
Mail